Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Como previr o golpe de calor cando sobe moito a temperatura

As ondas de calor afectan á nosa saúde. Toma nota destes consellos paira evitar as consecuencias das altas temperaturas e saber como actuar ante un golpe de calor

precauciones ola de calor prevenir golpe de calor Imaxe: iStock

No verán, sobre todo cando as temperaturas son moi elevadas, a calor pode converterse nun risco paira a saúde. Cando coinciden temperaturas extremas e exceso de calor, prodúcese no organismo una perda de líquidos e de sales minerais e, se a exposición prolóngase, aumenta o risco de sufrir un golpe de calor. Este artigo ofrece varias pautas paira saber que facer ante unha onda de calor e explica cales son os síntomas dun golpe de calor, quen son máis vulnerables a padecelo e como actuar fronte a este problema de saúde.

Que é una onda de calor e que repercusións ten

As ondas de calor son episodios de temperaturas anormalmente altas que se manteñen durante varios días e que afectan a unha parte importante da nosa xeografía. Como explica a Axencia Estatal de Meteorología (AEMET) nun documento que rexistra as ondas de calor en España desde 1975*, o tres factores que determinan a intensidade destes episodios son as temperaturas alcanzadas, a súa duración e o territorio afectado.

A onda de calor máis importante das rexistradas en Península e Baleares corresponde ao verán de 2015 e é a máis longa rexistrada até a data no noso país, polo menos desde 1975, ano en que arrinca a serie analizada. A súa duración foi de 26 días, concretamente do 27 de xuño ao 22 de xullo de 2015.

As ondas de calor teñen repercusións na saúde das persoas:

  • Entre os seus efectos máis habituais destacan a deshidratación, as lipotimias e mareos, as dermatitis, as edemas, as queimaduras, a insolación, as cambras e o síncope por calor.
  • Nalgúns casos, as consecuencias poden ser aínda máis graves, como o esgotamento por calor ou o golpe de calor, que pode chegar a ser mortal ou deixar importantes secuelas.

Recomendacións ante a próxima onda de calor

Cando as temperaturas son moi altas, debemos extremar as medidas de prevención paira evitar problemas como a deshidratación ou o golpe de calor. As recomendacións son paira todas as persoas, pero especialmente paira os grupos máis vulnerables ou “de risco”: os menores de catro anos, as persoas maiores (máis si viven soas ou son dependentes), as persoas con enfermidades crónicas (como cardiopatías, enfermidades respiratorias ou diabetes) e quen realizan esforzos físicos no exterior, xa sexa por traballo ou por deporte.

recomendaciones para ola de calor
Imaxe: Gerd Altmann

Ante unha onda de calor é fundamental ter en conta as seguintes pautas:

Na rúa

  • Se podes, evita saír nas horas máis calorosas do día (de 12:00 a 17:00 horas).
  • Se tes que saír neses tramos, usa protector solar. Lembra aplicalo, polo menos, media hora antes de saír.
  • Busca a sombra.
  • Protéxeche da exposición directa ao sol: hai que levar sempre una gorra ou chapeu e utilizar roupa lixeira, de algodón e non axustada.
  • Móllache lixeiramente a cara e a roupa.
  • Evita, no posible, a actividade física intensa durante as horas de máis calor. Aproveita as primeiras horas da mañá ou á tardiña paira practicar o teu deporte favorito.
  • Evita os traxectos en coche durante as horas de máis sol. Se aparcas, ninguén debe quedar dentro no coche pechado; menos aínda, anciáns, nenos ou enfermos crónicos.

En casa

  • Baixa as persianas cando o sol incida de forma directa sobre as xanelas.
  • Abre as xanelas durante a noite para que a vivenda se ventile e baixe a temperatura do fogar.
  • Refresca o ambiente con ventiladores e, si é preciso, con aire acondicionado, a condición de que se faga un uso racional do mesmo. Lembra que cada grao que se baixe a temperatura supón un incremento de consumo de enerxía do 7 %.
  • Evita as comidas copiosas e moi quentes; tamén as técnicas de cocción que aumenten a temperatura do fogar (como o forno).

Sempre

  • Aumenta a inxestión de líquidos. A bebida de preferencia é a auga. Tamén se poden obter líquidos a través dos alimentos como as froitas. Consulta cales son as cinco froitas cotiás con máis auga.
  • Evita o consumo de bebidas azucaradas e bebidas alcohólicas.
  • Asegúrache de que nenos e anciáns beban abundantes líquidos.
  • Prepara comidas e ceas lixeiras, a base de ensaladas, verduras e froitas frescas.
  • Presta especial atención á medicación crónica: os tranquilizantes, os diuréticos e outros fármacos poden inducir cambios fisiológicos que recomenden un cambio de pauta. Hai que manter os fármacos nun lugar fresco paira evitar alterar a súa composición e efecto.
  • Presta atención tamén a síntomas como o cansazo e signos de deshidratación. Se non facemos nada respecto diso, pódese chegar ao chamado “golpe de calor”, con cefalea intensa, náuseas, somnolencia, convulsións e, mesmo, perda de coñecemento e morte.

Síntomas do golpe de calor

O golpe de calor prodúcese cando aumenta a temperatura do corpo, xa sexa por unha exposición prolongada ao sol (insolación), por facer exercicio en ambientes calorosos ou con pouca ventilación ou por estar nunha onda de calor. Cando isto ocorre, o corpo é incapaz de regular a súa propia temperatura: os mecanismos de refrixeración (como a suor e a respiración) non funcionan de modo correcto e prodúcese un desaxuste térmico. Este desaxuste tradúcese nun incremento brusco e sostido da temperatura corporal.

Os principais síntomas do golpe de calor son os seguintes:

  • Suor intensa (que cesa despois)
  • Sede intensa e sequedad na boca
  • Mareos, confusión e desorientación
  • Pel seca
  • Esgotamento e cansazo
  • Vertixe
  • Cambras musculares
  • Dor de estómago e falta de apetito
  • Dor de cabeza
  • Axitación

Na maioría dos casos, estes sinais adoitan ser leves e é habitual que xurdan cambras. Cando os trastornos son máis graves pode producirse un fallo nos mecanismos cardiocirculatorios de adaptación á calor. Neste caso aparecen síntomas como debilidade, cansazo, dor de cabeza, mareo, náuseas e vómitos.

Un golpe de calor chega precedido por un aumento da temperatura corporal (sen chegar a considerarse febre) e por unha deterioración progresiva da conciencia. Ademais, a persoa deixa de suar e ten a pel seca, o que significa que o seu sistema de refrixeración empeza a non funcionar de forma adecuada.

Que facer? Cando isto ocorre, débese levar á persoa a un lugar con sombra, lonxe dos raios de sol; si é posible, bañarlle con auga morna, entre os 15 ºC e os 20 ºC; darlle de beber si está consciente; e, por último, chamar aos servizos de emerxencia.

Cabe destacar que cando o golpe de calor é grave pode producirse un fallo multiorgánico. Neste caso é vital levar ao paciente a un centro hospitalario porque o risco de mortalidade é elevada, como tamén o son as secuelas neurológicas. Durante o traslado, poden aplicarse comprimidas de auga fría e dar de beber pequenos sorbos de auga.

_____

(*) ‘Ondas de calor en España desde 1975‘, documento completo da AEMET.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións