Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Controlar a tensión alivia a síndrome premenstrual

O exercicio físico ou as técnicas de relaxación poderían reducir, e mesmo previr, a súa gravidade

Os síntomas premenstruales que sofren as mulleres son moi variados. Esgotamento, sentimentos de tristeza, cambios na pel ou no estado de ánimo son algunhas dos sinais que se asocian aos días previos á menstruación. Os especialistas aseguran que se debe aprender a entender o propio corpo e controlalo neste período, así como evitar tensións cando se sabe que durante varios días estarase máis sensible ou máis cansa. Pero ademais, a tensión parece influír nos síntomas premenstruales, polo que o exercicio físico ou as técnicas de relaxación poderían influír de maneira positiva.

Sufrir altos niveis de tensión xusta antes do período podería empeorar os síntomas premenstruales, de moderados a graves. Son as conclusións dun estudo recente publicado en Journal ‘of Women’s Health’, levado a cabo por investigadores do Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD), en EE.UU. A principal solución, segundo os científicos, pasa porque cada muller aprenda a controlar a tensión antes de ter a menstruación. Engaden que, sobre todo nas mulleres que utilizan analxésicos de forma habitual, as técnicas de redución da tensión podería ser unha alternativa rendible aos medicamentos.

Reducir a tensión

Entre as técnicas para controlar os niveis de tensións que recomendan os investigadores, destacan a biorretroalimentación, a actividade física ou técnicas de relaxación, como ioga ou exercicios respiratorios. A actividade física axuda a relaxar o organismo e a reducir a sensación de tensión que, á súa vez, limita os síntomas da síndrome premenstrual. O mellor exercicio é o aeróbico, de longa duración, baixa intensidade e cunha frecuencia de 3 a 4 veces por semana, como camiñar, nadar ou practicar ciclismo.

A biorretroalimentación é unha técnica baseada en controlar os impulsos naturais do organismo de forma voluntaria e consciente, con axuda dun terapeuta. Tómanse como indicadores principais a presión arterial, as ondas cerebrais, a respiración, a frecuencia cardíaca, a temperatura da pel e a tensión muscular. Sometidos a situacións tanto de tensión como de relaxación, os pacientes acaban por controlar as funcións do organismo. É unha terapia alternativa usada de forma habitual para a ansiedade, o insomnio ou a incontinencia urinaria. Recentes estudos demostraron os seus efectos beneficiosos no estreñimiento.

Síndrome premenstrual

A síndrome premenstrual é o conxunto de cambios físicos e psíquicos que se desenvolven, en xeral, entre unha semana e tres días antes da menstruación. É moi específico en cada muller e pode chegar a ser moi doloroso nalgúns casos. Datos recentes do Equipo Daphne, en colaboración con Bayer HealthCare, informaban de que altera a rutina diaria de case 800.000 mulleres en España. Preto do 75% delas non acode ao médico porque o consideran “algo normal”.

A síndrome premenstrual asociouse a déficit de vitamina B6, acedos grasos esenciais e oligoelementos ou hipoglucemia

Aínda que non se coñece con exactitude a explicación desta síndrome, asóciase a unha resposta anormal do corpo aos niveis de hormonas ováricas, con alteración dos neurotransmisores serotonina e betaendorfina, responsables dos cambios no estado de ánimo. Tamén se asociou a déficit de vitamina B6, acedos grasos esenciais e oligoelementos ou hipoglucemia (nivel de glicosa no sangue inferior ao normal). Respecto da idade, asociouse con maior frecuencia a mulleres de 30 a 40 anos e ás mulleres con fillos.

Os síntomas máis comúns son: sensibilidade mamaria, dor de cabeza ou muscular, retención de líquidos ou aumento de peso. Tensión no peito, hinchazón de face, mans ou abdome, cambio no apetito (ganas para comer doce), estreñimiento ou diarrea, cambios no soño ou palpitaciones son outras dos sinais fisiológicas premenstruales, segundo Guíaa “Ciclo menstrual e visita xinecolóxica” da Sociedade Española de Ginecología. Respecto dos cambios emocionais, é habitual ter sentimentos de tristeza, cansazo, dificultade para concentrarse, ansiedade ou irritabilidad. Estes foron tamén os síntomas referidos polas participantes do estudo estadounidense.

Algunhas mulleres tamén senten dor. A combinación de varios síntomas pode ocasionar tanto malestar, que interfira no ámbito laboral e social e, nas situacións máis acusadas, sexa necesario tratamento médico. É o caso do trastorno disfórico premenstrual, que mostra episodios de depresión. En 2007, un estudo da Universidade Budista Internacional en Osaka (Xapón) aseguraba que as mulleres con síntomas premenstruales graves poderían ter, a longo prazo, afeccións no sistema nervioso autónomo, clave no equilibrio do organismo humano.

Os consellos habituais son: seguir tratamentos fitoterapéuticos e, en casos máis graves, tomar fármacos (pílulas anticonceptivas ou antidepresivos), modificar a dieta, comer en pequenas cantidades e con máis frecuencia, tomar aceite de onagra (rico en acedos grasos insaturados), durmir máis horas, beber moita auga ou practicar exercicio moderado. E, a partir de agora, reducir a tensión.

MENSTRUACIÓN E CEREBRO

ImgImagen: Diana Lili Meszaros
Numerosas investigacións relacionaron os mecanismos moleculares frecuentes durante o ciclo menstrual con alteracións cerebrais e do comportamento. Segundo as conclusións dun estudo recente da Universidade Nacional Yang-Ming (Taiwan), publicado en ‘Pain’, a dismenorrea (dores menstruales) pode chegar a provocar alteracións no sistema nervioso e, mesmo, afectar á estrutura cerebral. Os científicos detectaron cambios na materia gris do cerebro, mesmo cando as mulleres non teñen dor menstrual.

Con iso, os resultados indican que o propio período, con independencia da dor, afecta dalgún modo ao cerebro. No entanto, estes cambios son máis intensos ante situacións de dor e tamén en mulleres novas, máis vulnerables ao malestar menstrual, unha das principais causas de ausencia escolar entre adolescentes.Os datos de diversos estudos corroboran a relación directa entre cerebro e menstruación. ‘Nature Neuroscience’ publicou hai 5 anos un estudo da Universidade de California no que os investigadores confirmaron que as variacións dunha proteína durante o ciclo menstrual aumentaban a susceptibilidade de sufrir ataques en mulleres cun tipo de epilepsia e elevaban a ansiedade en quen tiñan síndrome premenstrual disfórico.

A revista ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’ publicou en 2007 outro estudo francés que aseguraba que o período afecta os mecanismos cerebrais de recompensa, relacionados cos trastornos adictivos. A mesma revista mostrou en 2005 imaxes do córtex frontal do cerebro, asociado co control das emocións, no momento do ciclo. Os investigadores puideron observar unha maior actividade do mesmo nos días previos.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións