Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Dieta e diabetes: o pracer de saber comer

Os talleres de alimentación para as persoas con diabetes permiten coñecer as cualidades dos alimentos, mellorar a dieta e coidar a saúde sen perder o gusto das comidas
Por Sandra De Miguel, Federación Española de Diabetes (FEDE) 17 de Febreiro de 2016
Img hacer ensalada hd
Imagen: photographee.eu

Neste país gústanos comer! Xa non é só que toda reunión familiar ou de traballo, cita social que se prece ou celebración de calquera tipo teña lugar ao redor dunha mesa. É que, ademais, gózase do pracer para comer. Por este motivo é tan necesario que as persoas que teñen diagnosticada diabetes aprendan todo sobre como levar unha alimentación saudable, posto que diso depende en gran medida lograr unha óptima xestión da patoloxía. Pero “alimentación saudable” non ten por que asociarse a privacións, nin está rifado con deleitarse cunha boa comida. No seguinte artigo ofrécense algunhas claves para comer rico e ben cando se ten diabetes.

Pautas para unha boa alimentación

Como norma xeral, considérase que unha persoa leva unha dieta equilibrada cando os alimentos que inxere combinan un 55%-60% de carbohidratos, un 15%-20% de proteínas e un 20%-30% de graxas. Por suposto, hai que ter en conta determinados factores ao xestionar estas porcentaxes, como a idade, o sexo, o peso, a estatura, o grao de actividade, o clima en que se habita e mesmo o momento biolóxico no que a persoa se atopa. Ademais, hai moitas maneiras de poder planificar as comidas, aínda que as dúas formas máis comúns entre as persoas con diabetes son o método do prato” e “a conta de carbohidratos. En ambos os casos é recomendable establecer os seguintes criterios:

  • Plan de alimentación individualizado, variado e equilibrado.
  • Alimentación fraccionada en cinco ou seis tomas ao día (menor volume de alimento por toma, mellor control).
  • Este fraccionamento debe ir en concordancia co tratamento con insulina ou coa toma de antidiabéticos orais e coa práctica de exercicio físico.
  • A dieta debe ser rica en fibra (verduras, legumes, froitos secos, cereais integrais e froita, nas cantidades adecuadas a cada caso).
  • Unha alimentación escasa en graxas saturadas e colesterol (moderar o consumo de lácteos completos e os moi grasos, carnes graxas, ovos e os seus derivados, charcutería, etc.).
  • Ter en conta que o alcol é hipoglucemiante (baixada de azucre en sangue). En caso de tomalo, incluílo nas principais comidas e nunca en xaxún.

Ademais, e como sinala a ‘Guía sobre a Diabetes Tipo 2’ elaborada pola Federación de Diabéticos Españois (FEDE), é importante comer cada tres ou catro horas, xa que desta forma evítase, por exemplo, unha posible hipoglucemia. Tamén se debe manter un horario establecido de face ás comidas, xa que facilita un mellor equilibrio metabólico.

Coñecer os alimentos

Todos os nutrientes son necesarios para a persoa con diabetes aínda que, en especial, debe coñecer a fondo os hidratos de carbono, xa que son imprescindibles, pero tamén elevan os niveis de glicosa en sangue. Por iso é fundamental dominar os alimentos e saber que achega cada un:

  • Porcións de almidón/pan: son a principal fonte de carbohidratos entre as que se inclúen pan, cereais, arroz, pasta e verduras amiláceas.
  • Porcións de vexetais: fonte secundaria de carbohidratos; son baixos en calorías e teñen abundante fibra.
  • Porcións de lácteos e derivados: unha boa fonte de carbohidratos e proteínas. O leite desnatada ten pouca graxa e calorías, mentres o iogur achega calcio.
  • Carne e derivados: fonte de proteínas de maior calidade. A graxa e as calorías varían segundo o tipo de carne e a peza. Inclúe peixe, aves, ovos ou queixo. Unha porción é igual a uns 30 gramos.
  • Porcións de froitas: fonte rápida de carbohidratos. A mellor forma de tomala é fresca. O tamaño da peza é importante. Unha porción media equivale a medio tazón.
  • Porcións de graxa: aceites, margarinas, aliños de ensaladas, maionesa, sementes e froitos secos. A miúdo son unha das principais fontes do exceso de calorías. Unha porción é igual a unha culleriña de sobremesa.

Como sinala a Fundación da Universidade de Nacional de Educación a Distancia (UNED) no seu ‘Guía de Alimentación e Saúde‘, o principal obxectivo da dieta diaria, no caso das persoas con diabetes, é controlar o nivel da glicosa en sangue, pero tamén manter un peso adecuado e que cada comida achegue unha cantidade apropiada de nutrientes.

As recomendacións xerais dos profesionais médicos ou a simple entrega dunha táboa das porcións/calorías que se deben inxerir de cada alimento non son suficientes para aprender a comer de forma adecuada. Ante isto, unha boa alternativa poden ser os talleres organizados polas asociacións de pacientes nos que se ensina a xestionar unha boa alimentación. Probablemente, outros dos máis populares son os que ofrece a Fundación Alicia, os cales son unha proposta de investigación científica e gastronómica, aberta a todos os públicos, cun carácter social e coa intención de promover a boa alimentación. 

Todo o aquí exposto son propostas xerais. O fundamental é contar co médico e o dietista-nutricionista para establecer un plan de alimentación adecuado. Ademais, e a modo de conclusión , pódese dicir que non existe o alimento perfecto e que a persoa con diabetes pode comer de todo, sempre na súa xusta medida, dando prioridade aos alimentos ricos en vitaminas, minerais e fibra, fronte aos procesados.