Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Psicoloxía e saúde mental

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Dime que idade tes e direiche como afrontar a síndrome postvacacional

A "síndrome postvacacional" pode producirse en nenos, adultos e anciáns e, segundo un estudo recente, afecta á terceira parte dos traballadores

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Sábado, 08 de Setembro de 2018

A todas as persoas aféctalles o fin do verán, en maior ou menor medida. Máis aló da idade, todas viven a síndrome postvacacional de maneira parecida, ou non? Desde o peque que comeza o cole ata o xubilado que como moito ve a escola se se encarga do neto, pasando polo universitario, o traballador ou o parado, a todas as persoas esta costa psicolóxica vénlles un pouco grande. A continuación, detállase como afrontar setembro segundo as circunstancias vitais máis comúns.

Setembro é un tempo de cambios para todos. Dun día para outro hai que madrugar outra vez para ir ao centro de estudos ou de traballo, volver a comidas rutineiras e os seus horarios, coller o intenso ritmo escolar e laboral... todas elas situacións que rompen de maneira brusca co benestar que produce o descanso vacacional.

Esta costa require un tempo de adaptación e, ás veces, leva unha serie de molestias. Nos casos máis leves non duran máis de 2 ou 3 días. Con todo, é habitual que os síntomas se alonguen ata as dúas semanas. Se o fixesen máis aló de tres meses, apunta a psicóloga sanitaria Itziar Azpiazu, converteríano nun trastorno adaptativo. É a chamada "síndrome postvacacional" que, segundo un estudo recente da empresa de recursos humanos Adecco, sófreo un de cada tres traballadores.

Desde a Clínica Universidade de Navarra recoñecen que hai autores que tan só o consideran unha situación transitoria normal, mentres que outros o ven como unha enfermidade, pois afecta á esfera do benestar da persoa. De todos os xeitos, apuntan que pode cursar diferentes formas: debilidade xeneralizada e astenia; insomnio e, en ocasións á vez somnolencia durante o día; a capacidade de concentración vese limitada; baixa tolerancia cara ao traballo que se manifesta con desidia e hastío e, ás veces, angustia vital; agresividade, inquietude, inseguridade... Pola súa banda, a psicóloga membro do Colexio oficial de Psicólogos de Bizkaia enumera outros síntomas: tristeza, apatía, falta de enerxía e motivación, ansiedade, taquicardias, sudoración, mareos, certa irritabilidad, cambios de humor, baixóns físicos...

Esta crise é máis comprensible nos nenos. Eles levan desde xuño sen horarios fixos, con menos preocupacións e responsabilidades e en ambientes moi diferentes ao da escola. E máis no caso dos pequenos que inician o seu período escolar ou naqueles que cambian de centro. Como sinala a Sociedade Española de Pediatría Extrahospitalaria e Atención Primaria, os menores poden chegar a ter certo nerviosismo e estado de ansiedade cando lles toca volver ao colexio. Tamén notarán fatiga, falta de apetito, molestias estomacais, tristeza, irritabilidad, trastornos do soño e falta de concentración en clase. Por fortuna, estes síntomas vanse superando a medida que pasan os días e van entrando na rutina.

O seu primeiro ano de colexio


Para os máis pequenos setembro é un mes de moitos cambios, por iso é polo que os centros escolares teñan un período de adaptación para os novos alumnos que facilite a súa entrada. Pero o papel dos pais é fundamental: eles deben darlle a seguridade que necesitan para afrontar o que seguro que será o primeiro momento estresante da súa vida.

Entre as pautas máis recomendables está levarlle ao cole antes para que o vexa por fóra e explicarlle o que fará alí, ademais de avisarlle de que coincidirá con outros nenos do parque do barrio para os que tamén será o seu primeiro día. "Será como o parque, pero con máis amigos", describe Azpiazu, quen aconsella que se lles fale desde a propia experiencia, ensinándolle fotos daquela época escolar. É clave que se adapte aos horarios de soño e comidas un par de semanas antes, para que o reloxo biolóxico non se desaxuste, e coidar a alimentación, se é que no verán houbo certo relaxo.

E xa iniciado o curso, é esencial que os proxenitores se encarguen de levarlles e recollerlles e pregúntenlles como se sentiron e pasáronllo. Ademais, despois das clases, non deben faltar actividades de goce (excursión, cinema, etc.) para que o cambio non sexa tan radical e vexan que o lecer tamén segue existindo máis aló do verán.

A tradicional volta ao cole


Este último punto tamén serve para quen, despois de case tres meses de vacacións, teñen as rutinas escolares bastante esquecidas. E é que aos escolares a volta ao cole resúltalles bastante pesada. Eles si que sofren a síndrome postvacacional. A solución é adaptarse canto antes aos horarios das comidas e do soño. Para iso, o conveniente é que estean en casa unhas xornadas antes de que acaben as vacacións. Por suposto, que os primeiros días os seus pais estean un pouco máis pendentes deles agradecerano.

Imaxe: elias minasi

Neno ou adolescente que cambia de centro educativo


Pasar da gardaría ao colexio, ou da escola de Primaria ao instituto, ocorre en setembro e tras as vacacións de verán, un tándem de dobre tensión para os menores. Neste caso, os pais poden axudar aos seus fillos de distintos modos. Días antes do inicio, poden ir coñecer o centro educativo por dentro e comer algo nun sitio próximo para ter recordos agradables relacionados con ese espazo.

Desde logo, é importante saber que os seus proxenitores están aí para o que necesiten e sentirse apoiados por eles. "Non se lles pode dicir que todo será xenial, senón ser realista, pero positivo, recoñecendo que é normal estar nervioso. Ás veces, acalamos aos nenos, vendémoslles un mundo marabilloso, e eles por dentro non o están sentindo así e cren que non o poden compartir, porque consideran que non deberían estar así. Debemos darlles espazo para que tamén poidan queixarse e expresar o que senten", recomenda a experta.

Cos máis tímidos, axudará destacarlles os seus dons e tamén é vital o labor do profesorado, co que haberá que estar máis en contacto para saber como se está adaptando e así poder tratalo co fillo.

Setembro: cambio de colexio e de cidade


En ocasións, en setembro tamén se inicia unha nova vida noutra cidade, e os máis pequenos nótano. Para minimizar as súas consecuencias, o primeiro que toca é facerse á nova casa, participando na decoración da súa habitación e dominar todo o que teña que ver co novo colexio. "Grazas a contar coa maior información posible terá certa percepción de control e familiaridade coa nova situación", sinala a especialista, quen tamén recomenda falar sobre as propias experiencias: "Somos os seus modelos, e se lles damos unhas pautas de como imos facelo nós, xa eles fano seu".

Mozo que entra na universidade


Os mozos que neste mes se estrean na universidade ou nuns estudos fóra de casa pasan a unha nova etapa vital chea de responsabilidades. Axudaralles a saír airosos percorrer a contorna, habitar uns días antes o novo piso, porse en contacto con persoas coñecidas da zona ou os estudos -máis fácil coas redes sociais- e apuntarse a grupos de lecer onde facer novos amigos: fútbol, teatro, música, etc.

Tras un mes de vacacións... setembro custa


Quen gozaron dun mes de vacacións desconectaron tanto da rutina e da estrutura que tiñan antes, que volver a ela cústalles moito máis. Impedir que a síndrome postvacacional alónguese non é difícil. "O remedio está en previr a súa aparición", lembran desde a Clínica Universidade de Navarra.

A fórmula está en regresar do lugar de vacacións uns días antes de comezar no posto e acollerse a unha xornada reducida, pero se non é posible, non hai máis que empezar o traballo un xoves ou gardarse uns días para gozalos dúas semanas despois da volta. Tamén resulta alongar as vacacións mentalmente, lembrando os bos momentos, vendo fotos, introducindo eses instantes nas relaxacións e ata empezando a preparar as seguintes. E non hai que esquecerse do lecer. Despois de tanta diversión, que non todo sexa traballo, e nada de levarllo a casa.

En definitiva, resume Itziar Azpiazu, "trátase de ter unha actitude positiva e evitar os pensamentos negativos, aceptar que un pode estar un pouco mal e permitirse estar un pouco triste, canso ou ansioso". Os hábitos saudables veñen moi ben: facer exercicios de relaxación e deporte e evitar o alcol (fomenta a desgana ou o desánimo) e a cafeína (xera tensión e ansiedade). Tamén resulta facer o traballo divertido: cambiar o percorrido en coche ou almorzar nun bar xa hai o día diferente e motiva.

Imaxe: belchonock

Despois duns días de vacacións, ao traballo


Por estudos ou traballo, hai quen só poden gozar duns días. Pero deben recoñecer o para que, a fin de non caer na síndrome típica de setembro. "Hai que ter presente por que o decidiches. Porche a ti a responsabilidade, porque se vas de vítima, estás a quitarche forza, poder e capacidade de cambio", confesa a experta.

O regreso para a ama/amo de casa


Ao acabar o verán, acompañar ás persoas nas súas rutinas e pensar en como xestionará o seu tempo é a tarefa de quen se encarga da casa. Para estas persoas estruturar ben o plan do novo curso con obrigacións, pero tamén con lecer inamovible e autocuidado, é clave. Así que non está de máis apuntarse a cursos, quedar con amigos, ir ao ximnasio, andar, etc.

O desempregado segue co seu traballo


Para os parados, o que máis pesa é a non rutina: métense tarde á cama e levántanse a calquera hora, desmotivados e desanimados, ven que todo o mundo avanza e eles non. Pero buscar emprego é un traballo moi duro que xera moita ansiedade e angustia. Así que como na adaptación laboral, a rutina é clave. A psicóloga insiste na importancia de irse pronto á cama; facer deporte (correr, andar); marcar horarios para buscar traballo (internet, xornal, visitas); e contar con tempos para un mesmo.

Xubilado, sempre de vacacións?


Para o que xa non traballa non hai setembro, pero pode ocorrer que igual ten que coidar do neto ou da casa. Nestes casos, para non sucumbir á síndrome postvacacional, o xubilado debe seguir unhas rutinas e buscar actividades que lle fagan sentirse ben.

Cando volver ao traballo é negativo

Volver ao traballo non debería ser algo negativo. Por iso é polo que, se se ve con este prisma, haxa que analizar como se vive esta ocupación. “Se ves que che xera sufrimento, igual hai que darlle outro enfoque ao teu emprego, ver que partes non gústanche e como se poderían cambiar. Hai que ver se en realidade é onde se quere estar”, apunta a psicóloga sanitaria, Itziar Azpiazu. As crises, ás veces, son oportunidades de cambio, polo que se a volta en setembro afecta de verdade, igual é o momento de reformularse un cambio de traballo ou na forma ou a actitude de traballar.

RSS. Sigue informado

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións
Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto