Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Ducha fría: realmente serve de algo?

Os devotos de ducharse con auga fría recoñecen os seus múltiples beneficios paira a saúde e, aínda que non hai probas científicas que os avalen, os expertos non desaconsellan a súa práctica

agua frío Imaxe: Pexels

A primeira impresión que produce entrar nunha ducha de auga fría é de certo estado de shock. É un choque brusco que nos fai pronunciar algunha que outra interxección e que provoca un estremecimiento do corpo, que loita por aclimatarse e afacerse ás punzadas que recibe da auga xeada. Pero as persoas que afán facelo de forma habitual aseguran que, só pola sensación que sente ao terminar con esta penitencia, merece a pena darse o fresco mergullo; senten máis vivos que nunca, cargados de enerxía e saúde. Pero non hai probas científicas que avalen estes beneficios, como analizamos a continuación. A pesar diso, os expertos din que sentirse ben xa é suficiente motivo paira non deixar de facelo.

Aínda que os médicos non atopan motivos obxectivos de saúde paira recomendalas, meterse en auga a baixa temperatura é una das prácticas terapéuticas máis antigas da humanidade. Os romanos xa o facían no frigidarium, a terma xeada onde terminaba o circuíto de diferentes estancias de auga ou vapores quentes, e na era victoriana aconsellábase cando aparecían moretones na pel ou nos casos de histeria.

Pero un novo reto viral nas redes sociais (#30daycoldshowerchallenge) volveuno a traer á palestra. Estes “valentes warriors (loitadores)”, como así se fan chamar, convidan aos seus seguidores a levar a cabo o reto de ducharse con auga moi fría todos os días durante un mes. Aseguran que esta rutina prevén enfermidades, xa que fortalece o sistema inmunológico; acelera o metabolismo, producíndose una perda de peso; e mellora a concentración e até o estado de ánimo. Soa a terapia milagrosa, pero ten todo isto algo de base científica ou é un fake máis?

Non hai que confundilo coa crioterapia

O frío é capaz de producir reaccións fisiológicas no noso organismo e por iso utilízase como tratamento sintomático paira algunhas enfermidades, pero pouco ou nada ten que ver con ducharse con auga fría. A aplicación de frío a nivel local ou sistémico con fins terapéuticos denomínase crioterapia e pódese aplicar de diferentes formas: baños en xeo ou auga fría, aplicación de xeo local, comprimidas frías, paquetes de xel, masaxes con frío, etc. “Esta terapia produce un efecto analxésico, xa que ao diminuír a temperatura da pel por baixo dos 15 ºC (sen baixar nunca dos 5-7 ºC) xérase un efecto de desaceleración na condución nerviosa, e con iso una diminución da dor de forma local. Tamén produce un efecto antiinflamatorio, xa que o frío limita a liberación de sustancias inflamatorias polas células, facendo que a resposta inflamatoria sexa menos intensa”, explica a doutora María Sanz Almazán, membro da Sociedade Española de Médicos Xerais e de Familia (SEMG).

De todos estes efectos que resultan da aplicación de frío hai evidencia probada, pero, con todo, a base científica en relación cos beneficios de ducharse con auga fría é moi limitada e pouco concluínte. Como indica a especialista, “non se demostrou una mellora obxectiva da saúde e non existen indicacións específicas paira recomendar duchas diarias de auga fría”.

Coidado! Paira algunhas inflamacións funciona a calor

Marcos Paulino, portavoz da Sociedade Española de Reumatoloxía (SER) e reumatólogo no Hospital Xeral Universitario de Cidade Real, confirma que “o frío ten propiedades aniinflamatorias, por iso a súa aplicación nas articulacións inflamadas ou en músculos lesionados é una constante dos tratamentos fisioterápicos (escordaduras de nocello, contusións ou roturas musculares)”.

No entanto, esta xélida terapia non beneficia a todas as persoas con problemas de inflamación por norma xeral, xa que hai certas doenzas ou enfermidades paira as que non se recomenda. “Por exemplo, no caso da artrose só aconséllase ante descompensaciones inflamatorias da mesma, cando a articulación se seareira, está máis quente, arroibada… Paira a dor artrósico, en ausencia deses síntomas, é mellor a calor seca. Por norma xeral, non recomendamos as duchas de auga fría en consulta de reumatoloxía, a diferenza das consultas de cirurxía vascular, onde teñen máis que demostrada a súa eficacia nos casos de insuficiencia circulatoria (varices, pernas cansas, etc.)”, sinala o especialista.

Non cura as varices nin a hinchazón de pernas, pero alivia a dor (por unhas horas)

As pernas cansas poden atopar algo de alivio ao pasarlles por encima a billa da ducha, xa que o frío mellora a circulación periférica das extremidades. O frío diminúe a dilatación das veas, favorecendo o retorno do sangue ao corazón, algo beneficioso paira patoloxías como a insuficiencia venosa crónica e as varices. En xeral, “por ese efecto vasoconstrictor e relaxante, podemos dicir que as duchas con auga fría son beneficiosas paira mellorar a circulación sanguínea. Recoméndase sobre todo paira aliviar a pesadez, o hormigueo e a hinchazón, que aumentan sobre todo ao final do día”, comenta María Sanz Almazán. Paira facelo de modo correcto hai que aplicar a auga fría en sentido ascendente, desde os pés cara aos xeonllos, xa que así mellora o retorno do sangue cara ao corazón.

“Non van curar a enfermidade, pero estas duchas si que van mellorar a intensidade dos síntomas durante unhas horas”, recoñece a doutora, quen lembra que tamén poden ser boas paira aliviar o picor na pel en casos de alerxia ou de picaduras de insectos.

Coa ducha fría non se queima graxa, e nin moito menos pérdese peso

ducha agua frío
Imaxe: Seregas

Unha análise publicada no British Journal of Sports Medicine demostrou que a auga fría aumenta o metabolismo do corpo, xa que este ten que traballar máis paira manter una temperatura estable. Pero partindo desta certeza creouse un bulo que asegura que ducharse con auga fría axúdanos a perder peso, algo que é imposible. Como ben detalla leste mesmo estudo, eses efectos estimuladores do metabolismo só prolónganse durante a inmersión na auga.

Con todo, nas redes sociais faise sempre mención a outro estudo levado a cabo polo Instituto de Medicamento Preventivo e do Deporte en Praga (República Checa), que asegura que coa exposición ao frío a taxa metabólica podería aumentar até un 350 %. O que non contan é que este experimento está baseado na inmersión en auga fría a 14 graos durante unha hora.

Baseándonos nunha persoa de 70 quilos, a TMS (Taxa Metabólica Basal), que é o gasto enerxético que facemos en repouso, sería dunhas 1.584 kcal ao día, 66 calorías por hora. Ao multiplicar esta cifra polo suposto incremento do 350 % que obtemos ao meternos una hora na auga fría, teriamos un resultado dun gasto de 231 kcal por hora. Pero ninguén está en contacto coa auga fría a 14 graos durante 60 minutos. Supondo que aguantemos uns 15 minutos, que é tamén bastante improbable, equivalería a unha perda de 58 calorías por ese cuarto de hora. Sen necesidade de meternos en auga fría, o corpo dun adulto de 70 kg nese tempo queima en repouso unhas 16 kcal (1,1 kcal por minuto), así que sufririamos o indecible paira queimar 42 kcal extra.

A ducha con auga fría non reforza o sistema inmune

As duchas frías crean una sensación de vigor e alerta, o que pode incitar a unha persoa a ser máis activa fisicamente. Pero de aí a que reforcen o seu sistema inmune hai moito treito.

Un experimento realizado por un equipo de médicos do Departamento de Cirurxía Ortopédica do hospital universitario da Universidade de Ámsterdam (Países Baixos) ao que chamaron “o reto do frío” observou a máis de 3.000 persoas que se ducharon a diario con auga fría durante polo menos 30 segundos. O achado máis importante foi una redución do 29 % no absentismo laboral dos que se ducharon con auga fría en comparación cos seus compañeiros que non participaron no reto. Con todo, este estudo tamén demostrou que as duchas frías non proporcionaron una inmunización contra a enfermidade como tal, xa que os participantes no reto sentiron enfermos coa mesma frecuencia que os seus compañeiros, soamente que, dalgunha maneira, foron máis capaces de loitar contra os síntomas, saír da cama e acudir ao seu posto de traballo.

A algúns a ducha fría axúdalles a lidar coa tensión

O choque brusco da auga fría fai que liberemos cortisol, a hormona que tamén se libera durante os períodos de ansiedade e tensión emocional, xa que se está activando o sinal de alerta. Por iso, algúns investigadores teñen razóns paira crer que a exposición repetida a certos factores ambientais estresantes, entre os que inclúen a auga fría, adestra en certa maneira ao corpo, polo que lle ensina ao noso organismo a ter una maior tolerancia ante outras situacións de tensións que poden aparecer na vida. Por este motivo, hai algúns anos a ducha fría converteuse nunha práctica habitual entre os executivos de Silicon Valley e o triatleta Joel Runyon contou nunha charla TED que “a el as duchas frías servíronlle paira lidar coas situacións de tensións e paira cambiar a súa maneira de afrontar o medo”.

A ducha con auga fría é un xute de enerxía, similar ao café da mañá

Os participantes do experimento belga sinalaron que tras a ducha fría sentiron un subidón de enerxía comparable ao de tomar o café da mañá e o 70 % decidiu continuar coa rutina una vez terminado o reto, porque sinxelamente sentíanse mellor. Aínda que poida ser una sensación moi subxectiva, é perfectamente entendible que provoque benestar na xente, xa que, ademais do cortisol, ante a exposición ao auga fría o organismo tamén reacciona liberando adrenalina, provocando un aumento no ton muscular e favorecendo a correcta irrigación (o paso do sangue) dos tecidos máis profundos e vitais. Quizá por iso moitos teñan esa sensación de “estar listos paira comerse o mundo” tras mergullarse nas baixas temperaturas á primeira hora da mañá.

?? Todos os estudos e evidencias que existen sobre estes efectos da auga fría baseáronse na crioterapia corporal total, experimentos nos que someteron aos pacientes a un investimento a temperaturas moi baixas durante uns minutos, algo que dista moito do que supón una ducha rápida. Pero independentemente de todo isto, o certo é que a ducha fría non fai dano a ninguén. “Salvo que una persoa teña una patoloxía grave cardíaca, pulmonar ou hipertensión (o frío produce o estrechamiento dos vasos sanguíneos e o aumento da frecuencia cardíaca, diminuíndo a cantidade de sangue que chega ao corazón e pode dar lugar a síncopes, angina de peito ou infartos nestas persoas vulnerables), non ten efectos secundarios nin complicacións importantes derivadas. Así que, se un atópase mellor, pode perfectamente seguir con este hábito”, aconsella o doutor Marcos Paulino.

Etiquetas:

ducha

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións