Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Durmir ben, beneficioso para o corazón

As horas de soño poderían estar relacionadas cunha maior ou menor probabilidade de desenvolver futuros problemas cardiovasculares

Img durmiendo Imaxe: deeleea

Durmir ben se asociou xeralmente a un bo estado de saúde. De feito, o soño adecuado inclúese na maioría de plans preventivos de saúde e hábitos orientados a unha vida sa. Gran parte dos trastornos do soño, moitas veces esquecidos e que en xeral non permiten durmir ben nin en cantidade nin en calidade, ou o hábito de non durmir as horas necesarias, relaciónanse a longo prazo con enfermidade. Son varios os estudos que agora chegaron á mesma conclusión: se unha persoa saudable non dorme as horas necesarias hai un incremento notable do risco de sufrir calcificación das arterias coronarias, hipertensión e, en consecuencia, problemas cardiovasculares a longo prazo.

O soño constitúe o período de descanso do corpo e da mente. A conciencia suspéndese de forma total ou parcial e ven diminuídas as funcións orgánicas. O soño é, por tanto, un regenerador primordial da enerxía física e psíquica. Cando este se altera, o proceso renovador non leva a cabo, polo que se producen, de forma lenta e progresiva, alteracións na nosa capacidade de concentración, na memoria, no carácter e no estado de ánimo.

Fisicamente, estes cambios tradúcense nunha alteración da temperatura corporal, un aceleramiento do ritmo cardiovascular e un incremento da liberación da molécula da tensión (cortisol) e do azucre en sangue, entre outras consecuencias.

Un antídoto para o corazón

Varios estudos constataron ata agora que a longo prazo os problemas de non durmir ben poden ser moito peores. As alteracións resultantes do mal durmir poden desencadear problemas de diabetes e cardiovasculares, polo que durmir de maneira adecuada podería formar parte dos tratamentos recomendados para tratar estas enfermidades. Por unha banda, expertos da Universidade de Chicago (EE.UU.) descubriron que a duración adecuada do soño relaciónase cunha incidencia baixa de calcificación nas arterias coronarias, indicador de posibles enfermidades cardiovasculares.

Outro estudo recente, elaborado na Universidade de Pittsburgh (EE.UU.), relaciona outro factor de risco cardiovascular, a síndrome metabólico, coa falta de soño. Por último, investigacións relacionadas publicadas en 2008 na revista “Sleep” relacionaban a hipertensión con horas de soño inadecuadas. Son todos eles factores de risco tradicionalmente asociados a problemas cardiovasculares.

Cando a falta de horas de soño non se debe a unha patoloxía orgánica, o esforzo de cada un é moi importante para cumprir os horarios adecuados

O primeiro estudo, publicado na revista “JAMA”, observou durante cinco anos en 495 persoas que unha hora máis de soño cada noite diminuía nun 32% as probabilidades de calcificación das arterias coronarias. Aínda que os investigadores afirman que necesitan máis exames, sinalaron que este estudo demostra a utilidade do soño. Algunhas das limitacións, segundo recoñeceron os expertos, son que os factores de risco da calcificación das arterias inclúen tamén o sexo masculino, a idade adulta, a intolerancia á glicosa, o consumo de tabaco, a dislipemia, os niveis altos de presión, a obesidade ou marcadores altos de inflamación.

O estudo da Universidade de Pittsburgh, publicado en Sleep “”, é parecido ao anterior, aínda que remarca outro factor de risco cardiovascular. A investigación centrouse na análise de máis de 1.200 adultos de entre 30 e 54 anos de idade. Segundo os resultados, as probabilidades de sufrir de síndrome metabólico aumentaban en máis do 45% canto máis breve era o período de soño (sobre todo naqueles que durmían menos de seis horas).

Á mantenta dos outros estudos, todos centrados na hipertensión, Ronald Kramer, director medico do Colorado Sleep Disorders Center (EE.UU.), aseguraba que “a privación crónica do soño pode desencadear cambios químicos e hormonais no corpo que poden levar a hipertensión crónica”. Este aumento da presión arterial débese principalmente á redución na liberación de cortisol ou á retención de sal por parte do organismo.

Recomendacións para durmir ben

Segundo o Instituto Nacional de Estatística, a media de tempo de soño en España (2006) sitúase en 7,22 horas en persoas de 25 a 64 anos e en 7,47 en persoas de máis idade. Concretamente, na etapa da adolescencia, cando se recomenda durmir nove horas para crecer e ter un bo desenvolvemento intelectual, esta media non se axusta co que debería ser saudable. As recomendacións para as persoas adultas e da terceira idade oscilan entre o sete e o oito horas. Cando a falta de horas de soño non se debe a unha patoloxía orgánica que deba tratarse de forma farmacolóxica, o esforzo individual é moi importante para cumprir os horarios adecuados.

A American Academy of Sleep Medicine (AASM) convida a seguir unha serie de consellos para poder gozar dunha boa noite durmindo. Entre elas inclúese cumprir unha rutina constante á hora de durmir, relaxarse antes de deitarse, conseguir unha noite completa de soño sen interrupcións, evitar comidas ou bebidas con cafeína ou medicamentos estimulantes, esquecerse das preocupacións por unhas horas, non ir á cama con fame pero non comer en gran cantidades durante a cea, evitar exercicios intensos dentro do seis horas antes de ir durmir, tratar de levantarse cada día á mesma hora e, por último, facer do dormitorio un espazo tranquilo, escuro e un pouco fresco.

Cando existe algún trastorno do soño, estas recomendacións non bastan. Neste caso, recoméndase consultar co médico ou mesmo cun especialista en patoloxía do soño.

UNHA BOA SESTA

ImgImagen: Gretchen Poehlman
A tradición da sesta, común en países mediterráneos e latinoamericanos, é tamén un bo método para fortalecer o corazón. Un artigo de 2007 publicado na revista “Arquives of Internal Medicamento” aseguraba que durmir media hora ao mediodía polo menos tres veces á semana favorece ao corazón de persoas traballadoras. Dimitrios Trichopoulos, da escola de Saúde Pública da Universidade de Harvard (EE.UU.) e líder da investigación, aseguraba tras os resultados que o risco de sufrir problemas cardiovasculares redúcese nun 34% entre quen se botan a sesta de maneira regular.

Esta porcentaxe elévase ao 37% cando devandito descanso supera os 30 minutos. O estudo, levado a cabo en Grecia, durou seis anos e involucrou a preto de 25.000 persoas de ambos os sexos de entre 20 e 86 anos, que non tiveran problemas cardiovasculares ou outras enfermidades crónicas. O feito de que o estudo tivese en conta factores como hábitos alimenticios e nivel de actividade física, así como limitalo a persoas saudables, aumenta a fiabilidade dos resultados finais, segundo Trichopoulos.

Outras investigacións non están tan de acordo coa teórica gran eficacia da sesta. Devanditos estudos céntranse na necesidade de elaborar máis investigacións que teñan en conta persoas con alimentacións moi copiosas ricas en graxa. Este tipo de alimentación podería reducir os efectos beneficiosos da sesta. Así mesmo, varios expertos aseguran que o ritmo de vida frenético actual da muller, sometida en moitos casos a tensións, tamén ten efectos directos nos factores de risco cardiovascular.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións