Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Investigación médica

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Durmir para adelgazar

Diversos estudos pon de manifesto a existencia dun neurotransmisor clave na regulación de soño e do apetito

img_cintametrica_portada

A obesidade é a epidemia do século XXI; mil millóns de persoas no mundo teñen un peso superior ao recomendable e é evidente que non se trata tan só dunha cuestión estética senón que incide directamente na saúde e na calidade de vida. Comer menos e facer máis exercicio axudan a manter o peso pero o que non se sabía é que durmir máis podería ser unha boa maneira de loitar contra a obesidade.

Pasamos unha terceira parte da nosa vida durmindo e descansar ben é importante para gozar de boa saúde. Comer e durmir son feitos fundamentais na nosa vida que, actualmente nas sociedades occidentais, están fóra de control: cada vez durmimos menos e comemos máis. O número de horas de media de soño diminuíu desde o oito ou nove que se investían en 1960 a menos de sete na actualidade. Imponse a idea de que nunha sociedade apresurada como a nosa, o durmir é unha perda de tempo e que hai mellores formas de aproveitalo.

Os mecanismos biolóxicos do apetito e do soño

De forma paralela, a gradual redución nas horas de soño ha ido paralela a un progresivo incremento de peso, polo que investigadores expertos no tema da obesidade, preguntáronse acerca de se o feito de que cada vez durmamos menos pode ter algunha relación con que cada vez esteamos máis grosos. A idea non é tan desatinada como poida parecer a primeira vista xa que resulta verosímil que existan mecanismos biolóxicos cerebrais que interconecten e controlen ambas as cousas.

En termos evolutivos, a relación entre soño e apetito é vital. Un rato debe comer para permanecer vivo e estar esperto para fuxir, polo que se necesita un mecanismo que recoñeza que os niveis de enerxía están baixos e espértelle para atopar comida. Posiblemente os humanos teñamos un sistema de control similar, como cando os nosos devanceiros loitaban contra a fame e algo lles mantiña alerta, impulsándolles a buscar comida. Pero agora, hai algo que nos mantén máis horas espertos e que se introduce no noso cerebro impulsándonos a buscar nas refrixerador calorías extras que non poderemos queimar.

Durmir para adelgazar

Os nenos que dormen pouco desde o tres anos, teñen máis probabilidade de sobrepeso ao sete

Nunha publicación recente, a revista Nature recolle as últimas investigacións relevantes sobre a correlación entre durmir pouco e o sobrepeso. Un dos traballos, efectuado na Universidade de Columbia (Nova York), estudou a relación entre o hábito de soño e o índice de masa corporal de 9.500 persoas. Os datos revelan que os individuos que durmían menos (unha media de cinco horas), eran un 60% máis obesos que os que durmían sete horas ou máis (corrixindo outros factores que podían estar implicados como o tabaco ou a actividade física, entre outros). Outra investigación realizada con nenos (Reino Unido) pon de manifesto que aqueles que durmían menos do necesario desde os 3 anos, tiñan máis probabilidade de padecer sobrepeso aos 7 (tamén tras corrixir factores como o sobrepeso nos pais ou o tempo que pasaban vendo a televisión).

Por que as persoas obesas dormen menos? É unha causa ou unha consecuencia? Podería ser que os obesos durmisen menos precisamente porque ao ter sobrepeso non gozan de boa saúde e isto impídelles descansar ben ou quizais o que ocorre é que, ao non durmir ben, cansos e irritables, perdan a motivación para comer saludablemente ou facer exercicio. Seguramente estas cuestións poden xogar un papel pero é probable que haxa outros motivos máis profundos.

Eve Van Cauter, da Universidade de Chicago (Illinois), leva a cabo investigacións sobre os efectos que ten a deprivación do soño nos niveis hormonais. Nun dos seus traballos, 12 homes novos foron sometidos a unha privación de soño permitíndolles durmir só catro horas por noite durante dous días consecutivos. Determináronse os niveis hormonais de leptina, hormona relacionada coas células graxas e os sinais de saciedade, e a grelina, producida polo estómago para alertar do apetito. Os resultados obtidos comparáronse cos niveis de individuos sans que durmiran nove horas cada noite. Tras a privación, os niveis de leptina aumentaran nun 18% e os de grelina nun 28%. Ao mesmo tempo, manifestaron estar famentos e apetecíanlles máis os hidratos de carbono (como galletas, pan e pasteis, entre outros) que as froitas, verduras e proteínas.

A pesar de que todos os estudos realizados ata agora chegan á mesma conclusión, aínda non está claro cal é o mecanismo celular e molecular que provoca estes cambios. Os investigadores cren que hai superposiciones entre os sistemas cerebrais que regulan o apetito e os que regulan o soño; o foco de atención céntrase nunhas células do hipotálamo e en concreto nunha das proteínas que producen, a orexina, que parece ter un papel crave.

A OREXINA, REGULADOR DO SOÑO E DO APETITO

O neurotransmisor orexina, tamén chamada hipocretina, foi descuberto simultaneamente por dous grupos de investigadores en 1998 e estudos posteriores demostraron o seu papel na regulación do soño e a vixilia, así como no apetito. Actualmente a investigación céntrase na forma na que a orexina está implicada na deprivación do soño e a obesidade. Unha das ideas é que a falta de soño interfere no ritmo circadiano normal do hipotálamo, estimulando a actividade das neuronas orexinicas. Postúlase que isto pode afectar á súa vez a produción de leptina, grelina e quizais outras hormonas que controlan o apetito.

Un estudo realizado na Universidade de Yale (EE.UU.) atopou que as neuronas orexinicas teñen un limiar de activación baixo e que a falta de comida durante a noite activa a formación de novas sinapsis que as estimula, como nun intento de buscar e conseguir comida. Os autores suxiren que estas neuronas tamén se estimulan facilmente coa tensión.

Por outra banda, unha investigación coordinada por Denis Burdakov da Faculty of Life Sciences de Manchester (Reino Unido) corrobora o papel da orexina na regulación do soño, facendo fincapé na función da sesta. Os resultados publicados en Neuron demostran como a glicosa bloquea ás neuronas que producen orexina, explicando en parte o porqué sentimos somnolientos despois das comidas e porqué é difícil durmir cando se está famento. Segundo os expertos, o malfuncionamiento das neuronas de orexina podería conducir a trastornos do patrón de soño e a desordes alimentarias.

Estudos anatómicos tamén revelan que as neuronas de orexina atópanse en rexións cerebrais asociadas aos circuítos de pracer e recompensa. Recentemente deuse un novo protagonismo a este neurotransmisor grazas a unha investigación do Departamento de Psiquiatría da Universidade de Pensilvania (EE.UU.) que demostra o papel da orexina na procura de recompensa e a adicción ás drogas. Estes descubrimentos proporcionan unha nova fonte para desenvolver fármacos que traten trastornos do proceso de recompensa, como a adicción ás drogas, ao alcol e ao tabaco.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións