Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Problemas de saúde

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Eduard Estivill, Unidade do Soño do Instituto Universitario Dexeus de Barcelona

Non se pode tratar o insomnio sen saber que o orixina

As alteracións do soño están intimamente ligadas ao noso comportamento durante o día. A pesar diso, continúase sabendo moi pouco acerca do que ocorre en realidade. Pediatra e neurofisiólogo, Eduard Estivill lidera en España un saber médico que incumbe a unha terceira parte da experiencia vital humana e que, con todo, carece de especialistas. «En EEUU trabállase xa con titulacións académicas de medicamento do soño, pero aínda falta o recoñecemento profesional dunha especialidade nesta materia». Estivill interesouse pola ciencia do soño por mor da necesidade de facer durmir aos pacientes pediátricos para sometelos a determinadas probas clínicas. É autor de numerosos traballos e tamén de best-sellers de autoaxuda para un soño eficaz e proveitoso. Agora áchase investigando, xunto ao seu grupo de colaboradores, o primeiro soño de todos: o de antes de nacer.

A dificultade para conciliar o soño, coñecida como insomnio, é un síntoma ou unha enfermidade?

Se rata en todos os casos dun síntoma e por tanto ten lugar por efecto dunha causa desencadenamento. O problema é que non sempre somos capaces de dar con esa orixe de insomnio; entón é cando falamos dun insomnio esencial ou idiopático. A febre, por exemplo, causa insomnio e, con todo, é moi fácil de detectar ou corrixir.

Hai motivos que expliquen o insomnio?

«O cerebro consome máis glicosa de noite que de día, o que significa que traballa máis»As causas identificables de insomnio agrupámolas en tres grupos. O primeiro refírese ao consumo de sustancias excitantes [café, bebidas de cola o chocolate], ademais dalgúns fármacos que poden causar insomnio, como os empregados en enfermidades da glándula tiroides. O segundo grupo incumbe aos trastornos do ritmo horario como viaxes de moi longo percorrido ou cambios de horario de soño por un requirimento laboral. O terceiro grupo é o de enfermidades como a asma, as cardiopatías, os cadros de depresión ou ansiedade e enfermidades neurológicas. No entanto, a maioría dos pacientes que acoden ás nosas consultas debe a súa dificultade para conciliar o soño a unha tensión acumulada durante o día sen solución de continuidade. Son preocupacións que derivan nun malestar de ciclo pernicioso que impide a estes individuos durmir ben e acrecenta o seu irritabilidad durante o día, para durmir logo peor e peor.

Como se trata?

Dispomos de técnicas de relaxación e tamén de fármacos, pero é imprescindible aclarar primeiro de nada a orixe do insomnio. Nós traballamos sobre un protocolo psicofisiológico no que descartamos sempre as causas identificables, posto que a eficacia do tratamento a seguir susténtase en dar antes coa causa precisa. Non axudaría recetar hipnóticos sen xeito nin dereito a pacientes que non poden durmir por abuso de determinadas sustancias ou por unha enfermidade de base.

Fálase do soño como dunha desconexión: o corpo descansa, pero parece coma se o cerebro fóra entón cando empeza a traballar de verdade.

En efecto. É o cerebro, máis que o cansazo corporal, o que determina e controla os nosos ciclos de soño. Para iso axúdase de sensores, sustancias que, como a melatonina, infórmanlle da cantidade de luz na contorna e serven para desencadear os bostezos e ese aparcadoiro cotián de cada noite. Investigacións recentes revelaron, por outra banda, que o cerebro consome moita máis glicosa de noite que de día, o que significa que leva a cabo máis actividades, traballa máis.

O sonambulismo, mito ou realidade?

Sobre todo, mito. A ciencia do soño é un saber médico moi recente que apenas conta con pouco máis de medio século de historia e, por tanto, descoñecemos máis do que coñecemos. Pero é certo que hai xente que fai renxer os dentes mentres dorme, outros falan, outros experimentan terrores, outros se levantan. Do pouco que sabemos é que os sonámbulos son persoas absolutamente normais cuxo único problema é unha falta de control ou un control defectuoso en determinadas funcións. Un neno que está a durmir pode experimentar unha necesidade urxente de ouriñar; levántase, acode ao baño, ouriños e volve á cama. Un neno sonámbulo fai o mesmo pero, por exemplo, ouriños no chan ou nun recuncho crendo que está no baño. Trátase dun erro de cálculo do que non vai ser consciente cando se levante.

Hai que espertar aos sonámbulos?

«Espertar a un sonámbulo non comporta ningún risco, pero é mellor non facelo»Contra o que a xente cre, espertar a un sonámbulo non comporta ningún perigo. Pero é mellor non facelo ou facelo con suavidade e tacto para evitar a confusión e o aturdimiento que ese espertar vai producirlle. En calquera caso, é falso que vaia a reaccionar con violencia. Aínda que ande, aínda que leve os ollos abertos e a mirada perdida, pasa por unha fase de soño e non é consciente do que fai ou de onde se atopa.

Avanzouse moito na interpretación dos soños desde Sigmund Freud?

Pouco. Freud era moi intuitivo e traballaba sobre o valor do sinal que as experiencias deixan no noso cerebro. A imaxinaría moderna permite detectar a actividade cerebral durante un soño, de tal forma empézanse a procesar emocións, sensacións, recordos de forma totalmente aleatoria, sen secuenciación nin coherencia. Se pregunto a un paciente esperto que é o que lle ocorreu durante o día, o cerebro constrúe un relato cronolóxico e máis ou menos coherente. No soño non ocorre igual. É un campo de estudo fascinante no que aínda queda moito por investigar.

Que é o que máis lles quita o soño agora mesmo aos investigadores do soño?

Diría que a síndrome das pernas inquietas. Trátase dunha enfermidade que afecta a unha de cada dez persoas que, habitualmente, empezan a experimentar unha especie de inquietude nas pernas á noitiña. Como que para conciliar o soño é imprescindible que o corpo se atope en perfecto repouso, non poden durmir. Non senten ningunha dor nin molestia; moitos nin tan só advirten esa inquietude nas súas extremidades. Estamos a investigar por que se produce devandito trastorno e como se pode corrixir. Outros campos de investigación punteira son as apneas infantís que castigan o soño dos máis pequenos e repercuten na súa aprendizaxe ou o seu rendemento escolar. Tamén investigamos as fases de soño na etapa fetal, así como a regulación hormonal do soño nas mulleres durante o embarazo [se conoce que las mujeres recién embarazadas empiezan a experimentar más sueño que de costumbre], a menstruación ou a menopausa.

ENTRE DURMIR E SOÑAR

O semanario ESTAFE lanzou na súa edición do pasado 24 de xaneiro unha reportaxe de portada acerca da «nova ciencia do soño». Nel dábase conta dos achados máis recentes ao redor de tan cotiá actividade. Por exemplo, conducir con soño equivale a presentar un nivel de alcoholemia de 0,08. Suficiente para unha multa e retirada de carné, pero sen posibilidade de detectarse.

Pénsase que o soño permite ao cerebro reorganizar toda a información aprendida durante o día e levar a cabo algo así como os seus labores de mantemento. Aprender a ir en bicicleta ou a tocar o piano requiren un axuste que o cerebro só pode efectuar mentres durmimos. Actúa de forma parecida ao computador que pide reiniciar cando se instala un software complexo.

Mediante electroencefalogramas (EEG) os investigadores do soño monitoran a actividade cerebral mentres durmimos. Giulio Tononi, da Universidade de Wisconsin, admite que a imaxinaría está a abrir numerosas hipóteses. «Hai só dous anos pensabamos que o soño podía ser calquera cousa; hoxe dispomos dunha cartografía cerebral moito máis completa e sabemos que só poden ser unas cantas cousas

«O soño actúa de forma parecida ao computador que pide reiniciar cando se instala un software complexo»Os humanos, do mesmo xeito que o resto dos mamíferos, temos dúas fases distintas de soño: REM (rapid eye movement) e non REM. Hoxe día sábese que tardamos aproximadamente 90 minutos en pasar dunha fase á outra. Por medio de EEG estudáronse os soños e constatouse que en fase non REM, estes son sumamente simples e constan, como máximo, dunha imaxe ou dúas.

Aínda cando os soños, como explica Eduard Estivill seguen sendo un misterio, pénsase que o cerebro organiza aleatoriamente os recordos como as imaxes dunha máquina comecartos. Así mesmo, distinguíronse ata catro estadios distintos de fase non REM. Nos estadios 3 e 4, ademais, detectáronse ondas eléctricas de baixa frecuencia, o que levou a bautizar esa etapa como «soño de baixa frecuencia». Descubriuse que os nenos teñen moito soño destas características, o que explica porque se dormen en condicións pouco habituais, no medio dunha tumultuosa reunión ou nun atasco de circulación. Nos adultos, o soño de baixa frecuencia é menos habitual, e iso orixina que os espertares sexan moito máis sensibles ao ruído ou a luz.

Antes críase que a fase REM era a de consolidación cerebral do aprendido durante a vixilia, pero experimentos con voluntarios demostraron que individuos que pasasen unha noite sen soño REM lembran perfectamente palabras aprendidas nunha orde concreta do mesmo xeito que os depositarios de soño REM. O caso máis rechamante é o dun paciente israelita cun pedazo de metralla aloxado no cerebro que lle impedía conseguir un soño REM e, con todo, mantén unha capacidade de aprendizaxe de conceptos e experiencias.

Tamén en Israel, un equipo liderado por Abraham Weizman, do Geha Psychiatric Hospital de Tel-Aviv, descubriu que a capacidade dos seus voluntarios estudados para recoñecer distintos patróns na pantalla dun computador depende da cantidade de soño REM experimentada durante a noite. «O certo é que sabemos tan pouco do soño como da capacidade do cerebro para almacenar e procesar a memoria», sinala o investigador. O curioso do experimento levado a cabo por Weizman é que os voluntarios que tiñan dificultade para reter un número secuencial (como un número de teléfono) ás 8 da mañá, non progresaban significativamente ás 8 da tarde e si, por estraño que pareza, ás 8 da mañá seguinte.

A etología, o estudo da conduta animal, tamén achega luz ao debate. Os golfiños dormen coa metade do seu cerebro en estado de vixilia, de forma que poden seguir nadando durmidos e respirar. Sábese que todos os animais dormen, desde as moscas ao Homo sapiens. Tamén que os mamíferos de maior tamaño requiren menos soño que os de formato menor. A un elefante, por exemplo, bástanlle catro horas de soño. Outra clave interpretativa que debemos ao soño dos animais refírese ao metabolismo. Os mamíferos máis dormentes, como os ratos ou os morcegos, eliminan moitos máis radicais libres do seu organismo que o resto. Esta pista abriu un debate entre os endocrinólogos acerca da posibilidade de que un soño curto, escaso, tradúzase en aumento de peso ou obesidade.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións