Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Envellecemento activo: como vivir máis e mellor

Para conseguir unha vellez con calidade de vida e con autonomía, hai que tomar medidas desde a nenez

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 27deAbrilde2012
Img abuela bici hd Imaxe: Mike Baird

Dieta sa e exercicio son as dúas normas preventivas por excelencia para envellecer de maneira saudable e conservar a autonomía na ancianidad. Hai outras medidas que tamén repercuten nesta etapa, pero estas dúas son as máis eficaces. Explicábano os expertos consultados por EROSKI CONSUMER á mantenta do Ano Internacional do Envellecemento Activo e a Solidariedade Intergeneracional 2012, e lémbrase neste artigo que tamén insiste en que a instauración destes hábitos alimenticios e de actividade física debe realizarse durante os primeiros anos de vida, ou polo menos ao redor dos 50 anos, para asegurarse unha ancianidad con calidade de vida.

Img abuela bici art
Imaxe: Mike Baird

Vivir máis e mellor é o desexo de calquera ser humano. Para logralo, hai que tomar medidas desde as primeiras etapas da vida, xa que repercuten na senectude. As dúas intervencións máis eficaces para ter un envellecemento saudable son: seguir unha dieta sa e practicar exercicio físico. Así coinciden os expertos entrevistados con motivo do Ano Internacional do Envellecemento Activo e a Solidariedade Intergeneracional 2012 e a recente celebración, o 7 de abril, do Día Mundial da Saúde, que a Organización Mundial da Saúde dedicou ao envellecemento saudable.

Envellecer con exercicio físico

Para un envellecemento san é fundamental seguir unha nutrición equilibrada que non favoreza a obesidade

“O exercicio físico debe ser de práctica habitual, non extenuante, de ao redor de 45 minutos ao día e pode consistir en camiñar a paso vivo, o que é estupendo para previr a deterioración funcional da vellez”, afirma Leocadio Rodríguez Mañas, coordinador da Rede de Investigación Cooperativa en Envellecemento e Fraxilidade (RETICEF) do Instituto de Saúde Carlos III e membro da Sociedade Española de Medicamento Xeriátrico (SEMEG). “Aínda que sempre se fala do exercicio aeróbico, que consiste en ir en bicicleta, correr ou nadar, tamén son moi útiles os pequenos exercicios de resistencia que se fan con pesas ou mancuernas“, engade.

A cantidade e calidade da actividade física pódese adaptar a cada idade e a cada individuo, de maneira que “persoas de 90 anos poden practicar exercicio perfectamente”, sostén este experto.

Vellez saudable con nutrición sa e equilibrada

O outro alicerce fundamental para lograr un envellecemento san é seguir unha nutrición equilibrada que non favoreza a obesidade. “En España, ata o 80% dos anciáns, é dicir, catro de cada cinco, son obesos ou teñen sobrepeso. Escandalizámonos porque entre o 10% e o 15% da poboación ten sobrepeso ou obesidade, pero nos anciáns este problema de saúde é aínda maior”, informa Rodríguez Mañas. “Na alimentación correcta e variada deben incluírse todos os principios inmediatos, proteínas, vitaminas e minerais en cantidade suficiente“, engade Juan Antonio Trigueros, vicepresidente da Sociedade Española de Médicos Xerais e de Familia (SEMG).

A partir dos 50 anos, xa non se poden atrasar máis as medidas para “asegurarse” unha vellez saudable

A medida que se envellece, débense introducir cambios na dieta para adaptala ao gusto das persoas maiores, xa que lles custa máis captar determinados sabores. “Poida que aos anciáns non lles saiban a nada as comidas sen sal, polo que non deben seguir dietas hiposódicas, a non ser que sufran de insuficiencia cardíaca. É máis, sabemos que a metade dos pacientes hipertensos non se benefician da restrición de sal e que as persoas maiores eliminan o sodio polos ouriños”, segundo Rodríguez Mañas.

Así mesmo, débense fraccionar as comidas. É preferible que o ancián tome varias comidas pequenas ao día, que poucas e abundantes, porque as tolera peor. “E débenselle evitar os pratos grasientos porque lle custa máis dixerilos”, insiste Rodríguez Mañas.

Outro problema común nesta etapa é o estreñimiento. O especialista explica que se deben aumentar os alimentos con moito residuo, como os garavanzos, os espárragos, a verdura ou a leituga. “Os alimentos con fibra facilitan o tránsito intestinal e melloran o estreñimiento”, agrega.

Todo conta para alcanzar a vellez con saúde

Canto se faga ou se deixe de facer terá unha repercusión na saúde futura. “Estas medidas débense tomar desde sempre, desde que un pensa en conservar a súa saúde e non só aos 70 ou 80 anos. É como unha carreira de fondo”, sinala Trigueros. A instauración dos bos hábitos debe realizarse durante os primeiros anos de vida. Por iso, débese practicar actividade física nos primeiros 15 ou 20 anos, porque adquirir daquela ese hábito é moi difícil.

O mesmo ocorre cos hábitos alimenticios. “Un come como comeu sempre”, afirma Rodríguez Mañas. “Para a masa ósea da persoa adulta, os lácteos que se toman entre os 15 e os 30 anos constitúen unha reserva para cando sexa ancián”, describe Trigueros.

Envellecer con saúde: aos 50 hai que tomar medidas

A partir de que momento na vida xa non se poden atrasar máis as medidas para “asegurarse” unha etapa anciá con calidade de vida e con autonomía? Os expertos sitúan a fronteira ao redor dos 50 anos para ambos os sexos.

No caso da muller, porque entra na menopausa, entre os 47 e os 52 anos, etapa en que comezan a diagnosticarse enfermidades vinculadas ao aparello locomotor, artrose ou osteoporose e cardiovasculares, polos cambios hormonais que sofre.

No caso do home, aínda que non hai unha fronteira fisiológica tan definida, os 50 anos pódense considerar un punto de inflexión porque ao redor desa idade empezan a realizarse os primeiros cribados ou screening para detectar cancros relacionados co tabaco e, como nas mulleres, maniféstanse as enfermidades cardiovasculares, a hipertensión, a dislipemia ou a diabetes.

Dez mandamentos para alongar a vida

A dieta sa e equilibrada e a actividade física non obran por si soas o milagre dunha vellez saudable. Hai outras medidas para alongar a vida e manter a saúde. Este é o decálogo que propón Juan Antonio Trigueros, da SEMEG:

  1. Seguir unha alimentación sa e facer exercicio físico.
  2. Aplicar coidados vinculados ao medio e encamiñados a protexerse do cambio climático.
  3. Evitar accidentes laborais ou domésticos.
  4. Evitar tóxicos como o tabaco.
  5. Ter unhas adecuadas normas de hixiene e vestido.
  6. Acudir aos servizos preventivos e estar ao día de todas as vacinacións.
  7. Ir aos controis de saúde regulados ou pautados, como os cribados e probas xinecolóxicas (citologías ou mamografías).
  8. Cumprir ben os tratamentos para as enfermidades que se teñan.
  9. Conservar boas pautas de relación familiar, social e laboral para gozar de benestar mental.
  10. Manterse activo mentalmente e con ocupacións vinculadas ao lecer.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións