Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Exceso de vitaminas, cancro e mortalidade

Tomar vitaminas de maneira indiscriminada pode ser contraproducente e, mesmo, asóciase ao desenvolvemento de cancro de próstata

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Domingo, 18deDecembrode2011

Os suplementos vitamínicos non son bos para un organismo san e ben nutrido, senón todo o contrario. Poden danalo, provocar enfermidades graves, como o cancro, e aumentar o risco de mortalidade total por diferentes causas. Hai importantes estudos epidemiolóxicos que o demostran, pero este coñecemento apenas se trasladou á poboación xeral. Recentes estudos relacionan o consumo destes suplementos cun tipo de cancro concreto, o de próstata, e o risco aumentado de mortalidade fai necesario lembralo. Consígnaa dos expertos en nutrición é: “Coma san e evite os suplementos vitamínicos”.

Img capsulas art
Imaxe: Josef Zemánek

Na poboación xeral está moi estendida a idea de que as vitaminas son saudables, “cando nas investigacións epidemiolóxicas do cancro hai unha abafadora evidencia que demostra todo o contrario, que os suplementos vitamínicos, máis que un beneficio, poden causar un dano”, explica Carlos Alberto González Svatetz, responsable da Unidade de Investigación en Nutrición, Ambiente e Cancro do Instituto Catalán de Oncoloxía (ICO).

Unha das investigacións máis importantes neste ámbito foi a elaborada polo equipo de Goran Beljcovik, de Serbia, publicada no “Journal of American Medical Association” (JAMA) en 2005. Nela analizáronse os datos de máis de 232.000 participantes en 68 ensaios clínicos e 385 publicacións. Esa ampla investigación concluíu que os suplementos de betacaroteno, vitamina A e E aumentan a mortalidade. En cambio, non se detectou ningunha alteración coa vitamina C nin co selenio.

Á poboación ben nutrida non se lle recomendan suplementos vitamínicos polas súas consecuencias negativas para o organismo

Un dos primeiros estudos que revisou a influencia das vitaminas sobre o cancro foi o “ATBC Study” (acrónimo de Alfa Tocoferol, Betacaroteno), realizado en Finlandia en 1994 e que analizou a unha poboación de case 30.000 homes fumadores. A investigación concluíu que consumir alimentos ricos en vitamina E (alfa tocoferol) e betacaroteno (sustancia que lle dá a súa cor alaranxada á cenoria) asóciase a un aumento do 20% da taxa de mortalidade en homes fumadores. “Hoxe sabemos que, paradoxalmente, o consumo de betacaroteno nos alimentos resulta beneficioso para a saúde, pero en suplementos é prexudicial”, comenta González Svatetz.

Coidado coas multivitaminas!

Novos estudos apontoan aínda máis os achados dos estudos de Beljcovik e ATBC. Un deles é o realizado polo equipo de Jaako Mursu, da Universidade do Leste, de Finlandia, publicado na revista “Arquives of Internal Medicine” e realizado nunha poboación de máis de 38.000 mulleres con idades comprendidas entre os 55 e os 69 anos (recrutadas do Estudo de Saúde das Mulleres de Iowa). Segundo este traballo, o consumo de multivitaminas, que inclúe as vitaminas B6 e acedo fólico, ademais de minerais como o zinc, o magnesio, o ferro e o cobre, asociouse a un maior risco total de mortalidade por diferentes causas.

No caso concreto do cancro, os resultados doutro estudo, denominado SELECT, publicados en JAMA este ano 2011 e referentes a máis de 35.000 homes de EE.UU., Canadá e Porto Rico, que participaron en 427 estudos, tamén revelaron que a vitamina E incrementa o risco de cancro de próstata. Os autores destacan que, de maneira errónea, cando unha sustancia é antioxidante, a miúdo pénsase que é beneficiosa para o organismo. Con todo, ao comprobalo con métodos científicos, detéctase o contrario. Neste caso, a vitamina E non serve para previr nin o cancro de próstata nin ningún outro cancro e, ademais, pode resultar daniña, conclúen os investigadores.

Por que son malos os suplementos?

En persoas que seguen unha dieta saudable, agregar suplementos vitamínicos non achega ningún beneficio. “No organismo humano hai procesos metabólicos que se chaman de balance, é dicir, requírese só aquilo do que se ten un déficit. Se o nivel de vitaminas é normal e auméntase o seu consumo, estas en lugar de comportarse como tales, empezan a comportarse como oxidantes”, engade González Svatetz.

Por todo, “recoméndase ás persoas que seguen unha dieta sa e equilibrada que non tomen vitaminas. Non teñen necesidade de consumir suplementos vitamínicos e, en xeral, de ningún tipo”, afirma este especialista. É máis, acudir ao médico para solicitarlle unha análise de sangue e comprobar cales son os niveis dos compostos que hai no plasma sanguíneo tampouco é útil, porque as análises de sangue só mostran os niveis recentes, pero non achegan información de se estes niveis foron deficitarios ou excesivos durante todo un ano.

QUEN PODEN BENEFICIARSE DOS SUPLEMENTOS VITAMÍNICOS

“Os suplementos poden ser útiles en poboacións desnutridas, como nalgunhas zonas de África, con déficits de vitaminas e minerais de forma crónica, pero non na poboación xeral española”, destaca Carlos Alberto González Svatetz. Goran Beljcovik, un dos investigadores que se dedicou en maior profundidade a estes estudos sobre os efectos dos suplementos vitamínicos na saúde humana, subliña no editorial que acompaña a unha das súas investigacións que estes non se poden recomendar como medida de prevención nunha poboación ben nutrida, porque poden ter consecuencias negativas para o organismo, e que non substitúen o consumo de froitas nin de verduras.

No entanto, o experto do ICO admite que hai subgrupos que poden requirir suplementos vitamínicos por circunstancias especiais. É o caso das embarazadas, que precisan acedo fólico, para asegurar a correcta formación do tubo neural do feto, ou ferro, se padecen anemia. Outro subgrupo que pode necesitar estes suplementos é o dos deportistas de elite, polo alto rendemento físico que se espera deles nas competicións.

En relación á poboación anciá, tendente a consumir todo tipo de suplementos vitamínicos e á automedicación, González Svatetz advirte o seguinte: “Non hai ningunha evidencia de que en persoas anciás que seguen unha dieta sa os suplementos vitamínicos sexan necesarios”. A maioría dos antioxidantes, como a vitamina E, xa se atopan no aceite de oliva, que é unha das súas principais fontes, e tanto a vitamina E como a A áchanse nas follas de vexetais como a leituga, as cenorias, a cabaza ou os legumes. Ademais, co consumo de carne e peixe, poden conseguir ferro, xunto con outros micronutrientes precisos para o organismo, informa este experto.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións