Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Exercicio físico: o mellor medicamento contra a obesidade infantil

Tres de cada cinco nenos, nenas e adolescentes non cumpren coa recomendación da OMS en canto á práctica de exercicio físico, o que non axuda na loita contra a obesidade infantil

ejercicio actividad fisica Imaxe: Anestiev

O 40,6 % dos menores de entre tres e oito anos en España sofre sobrepeso ou obesidade, e a maioría deles seguirán padecéndoo de adultos. Á atracción que nenos e adolescentes senten polo azucre e os alimentos ultraprocesados, únese outro condicionante que embaza aínda máis o seu benestar: só un 37 % deles alcanza a hora mínima diaria de actividade física que recomenda a Organización Mundial da Saúde (OMS). Que está a pasar? Que podemos facer? Como detallamos a continuación, fomentar o deporte desde pequenos e implicarse con eles na súa actividade é a clave para que gocen do exercicio e incorpóreno na súa vida cotiá, sen traumas nin sacrificios.

Si existise una pastilla que garantise aos nosos fillos una boa saúde para sempre, dariámoslla? A resposta é obvia, pero quizá o que moitos descoñecen é que esta pílula milagrosa e carente de efectos secundarios xa existe: chámase exercicio e está ao alcance de todos. Non é un fármaco, pero pódese dicir que é medicamento. A ciencia confirma que practicalo incrementa de forma considerable as posibilidades de que os nosos pequenos non sufran enfermidades cardiovasculares, hipertensión, diabetes ou diferentes tipos de cancro na súa idade adulta. De paso, ademais, a actividade física tamén axuda a socializar, favorece a autoestima e mellora o rendemento académico.

É certo que practicalo non é tan sinxelo como meterse algo na boca, pero moverse tampouco require de moito esforzo, ou polo menos iso parece si cinguímonos aos argumentos que nos dá a bioloxía: estar activo é algo paira o que os seres humanos estamos naturalmente deseñados e non facelo deteriora aos poucos o noso organismo. Xusto, o que está a ocorrer.

Os nenos de hoxe, una xeración con menos esperanza de vida

Segundo o estudo ‘Pasos 2019’ realizado pola Fundación Gasol, só un 36,7 % dos nenos e adolescentes do noso país cumpre co mínimo de 60 minutos ao día de actividade moderada a intensa que recomenda a Organización Mundial da Saúde.

actividad fisica ninos
Imaxe: Eroski Consumer

Este sedentarismo, unido a unha dieta nada saudable, forma un nocivo cóctel capaz de provocar que, por primeira vez na historia, esta xeración de nenos convértase na primeira que viva menos que os seus pais. Segundo a Organización paira a Cooperación e o Desenvolvemento Económicos (OCDE), paira o 2050 reducirase a esperanza de vida en tres anos.

Isto sería consecuencia da aparición prematura nos mozos de enfermidades que até agora foran típicas de adultos. Patoloxías físicas provocadas polo exceso de peso, pero tamén emocionais, como a falta de autoestima e depresión. “Cando un neno na súa infancia acumula graxa e chega á adolescencia con eses quilos de máis, é máis que probable que sexa un adulto con sobrepeso ou obesidade. Isto tradúcese en quilos extra paira o organismo, pero tamén nun estado latente de inflamación capaz de alterar o metabolismo da persoa, algo que termina xerando enfermidades como diabetes, hipertensión e colesterol alto en sangue”, explica Carmen Pérez-Rodrigo, especialista en Medicamento Preventivo e Saúde Pública e profesora da Universidade do País Vasco (UPV-EHU). “O normal era que este tipo de trastornos presentásese na cuarta época da vida das persoas, pero os médicos estamos a velo cada vez antes, en concreto en rapaces de 12 e 14 anos”, engade.

Os nenos cada vez móvense menos

A realidade é que as cifras son descorazonadoras. O 34 % da poboación española de entre 3 e 24 anos ten obesidade ou sobrepeso, cifra que ascende até o 40 % no caso dos nenos entre tres e oito anos, segundo indica o ‘Estudo Nutricional da Poboación Española’ (ENPE 2020), publicado na Revista Española de Cardiología (REC) e impulsado na súa orixe por Fundación EROSKI. O estudo analizou a influencia que ten o estilo de vida dos máis pequenos co exceso de peso e os factores de risco cardiovascular. Una das causas destes datos é que os nenos non se moven.

actividad fisica ninos edad
Imaxe: Eroski Consumer

O mínimo que marca a OMS paira os maiores de cinco anos é una hora de actividade física na que combine actividades de intensidade de moderada a vigorosa ou alta, é dicir, que acelere a respiración e o ritmo cardíaco. Ademais, a medida que os nenos van cumprindo anos, o número de minutos empregados no exercicio vai diminuíndo. O estudo ‘Pasos’ tamén reflicte que, en secundaria, os datos de actividade son aínda peores, co 72 % dos estudantes declarados completamente sedentarios, fronte aos 55 %  de primaria. Hai moitas razóns para que isto ocorra, máis aló da preguiza típica da idade do pavo ou a adicción aos videoxogos.

Os nenos deben estar activos desde o berce

Moverse non é sinónimo de facer deporte, senón de saltar, trotar, escalar, bailar, correr… En definitiva, o que é importante é a actividade física. “Hai que fomentala desde que os nenos son lactantes, xa que é entón cando os pequenos aprenden a moverse e adquiren todas esas habilidades que lles van a permitir desprazarse con máis destreza e, por tanto, gozar mentres se moven”, indica Carmen Pérez-Rodrigo.

É máis fácil adquirir os hábitos na infancia. Ocorre coa alimentación. É complicado e pouco realista cambiar o patrón alimenticio de forma drástica aos 40 anos. E aínda que se pode conseguir, o normal é que paira logralo ou se está moi motivado –case sempre subxace un motivo de saúde– ou se termina reincidiendo nos “malos hábitos”. Co exercicio pasa o mesmo. “Por iso é importante estimular as habilidades motrices desde pequenos e que os menores aprendan a gozar mentres o fan, porque se se obriga a un adolescente a que se mova cando non está afeito e, ademais, ten dificultades ou resulta torpe a consecuencia de que nunca practicou exercicio, pódeselle crear un conflito psicolóxico e social, xa que lamentablemente a maioría das actividades deportivas que se expoñen paira os menores, tanto desde os centros escolares como fóra, son competitivas”, relata a experta.

Menos tempo sentados

Hai que moverse máis e, paira iso, non hai que estar moito tempo sentado. “Cando levamos máis de 60 minutos sentados, tantos nenos como adultos, hai que levantarse e estirarse, aínda que só sexa paira mover as extremidades e activar as masas musculares, a circulación e o metabolismo”, comenta Pérez-Rodrigo.

ejercicio actividad fisica
Imaxe: pasja1000

Nalgúns centros escolares existen algunhas iniciativas respecto diso, con interrupcións dentro do horario escolar paira provocar que os nenos dentro da aula roten, cámbiense de sitio, levántense e móvanse, evitando que pasen moito tempo quietos no mesmo sitio. Noutros, teñen posto en práctica outra táctica, chamada o descanso activo, que introduce pequenas pílulas de tres a cinco minutos de exercicios entre clase e clase.

Menos pantallas

En casa o sedentarismo agrávase. Cunha media de seis horas de deberes á semana, somos un dos países que máis tarefas encarga aos menores. E a este exceso de tarefas escolares súmanse con forza o uso das pantallas, que aumentou de maneira xeneralizada durante a pandemia.

As pantallas teñen moita culpa de todas estas preocupantes cifras, pero tamén a pasividade dos proxenitores ante o exercicio. Un estudo elaborado pola Universidade Internacional de Barcelona (UIC Barcelona) e publicado en febreiro de 2021 pola revista Healthcare, analizou a relación estreita que existe entre estar sentado diante de una pantalla e a inxesta dos alimentos pouco saudables, e concluíu que os nenos que pasan máis dunha hora fronte a elas comen máis doces, bebidas azucaradas, comida rápida e snacks que aqueles que ocupan o seu tempo libre practicando deporte.

Un asunto de toda a familia

Una vez máis, o mellor é converterse nun exemplo e animar aos nosos fillos a practicar habitualmente algún deporte e organizar actividades físicas en familia, como facer exercicio, sendeirismo, paseos ao aire libre, nadar, montar en bicicleta, ir en patíns… Os nenos e as nenas necesitan que se lles acompañe e ter modelos de referencia, ben os seus irmáns e irmás maiores, proxenitores ou outros familiares, nos que fixarse á hora de moverse. Só co feito de baixar as escaleiras sen usar o ascensor ou ir andando ao colexio, xa se está dando exemplo.

Os nenos aprenden dos seus pais, tanto o bo como o malo. Así o demostrou un estudo realizado pola Universidade da Rioxa e publicado no Journal of Sports Sciencie and Medicine, que escolleu aleatoriamente a 1.978 alumnos entre 12 e 16 anos. Segundo estes investigadores, que un adolescente sexa fisicamente inactivo é catro veces máis probable se os seus pais nunca participaron en actividades físico-deportivas no seu tempo libre. Cando os pais involúcranse en actividades ou lle dan gran importancia ao exercicio físico, o sedentarismo redúcese.

Para acceder a máis contidos, consulta a revista impresa.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións