Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Psicoloxía e saúde mental

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Fernando Pena, psicólogo clínico especializado no tratamento de adultos en Valencia

O Nadal é un momento propicio para que rexurdan problemas familiares latentes

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 29deDecembrode2009

As festas do Nadal son momentos entrañables, de reencontro e celebracións para moitas familias, pero tamén unha época de risco para as relacións familiares e de parella, así como para o agravamento de certos problemas psicolóxicos. Fernando Pena analiza cales son eses problemas que poden empeorar durante o Nadal e que, unha vez finalizada, levan a moitas persoas ás consultas dun profesional. Tamén achega algúns trucos para evitar recaer en certos hábitos nocivos, como volver fumar, e as disputas entre parentes e parellas.

Cales son os principais problemas psicolóxicos que poden agravarse durante as festas do Nadal?

Os relacionados coas adiccións, como o consumo de tabaco. Tamén os problemas de parella. Hai pacientes cos que se conseguiron resultados satisfactorios pero que, ao chegar o quince días do nadal, sofren unha recaída. En Noiteboa ou Noite Vella vívense momentos de perigo para estas persoas: algunhas levan seis meses ou case un ano sen fumar, aínda que esas noites recaen ante a presión da familia, amigos ou compañeiros nas ceas de traballo. O “por un cigarro non pasa nada” ten un resultado devastador. O mesmo sucede con outras adiccións.

Esta debe ser unha época difícil para quen padecen trastornos alimentarios.

Si, tamén adoitan sufrir unha recaída as persoas que teñen problemas co control do peso ou que padecen bulimia.

Que se pode facer para evitar as recaídas?

A formulación principal é levar por escrito os obxectivos que se teñen respecto ao problema adictivo e revisalo cada día, polo menos unha vez durante a mañá e outra durante a noite ou, como mínimo, unha vez ao día. Para evitar as recaídas, non hai que despistarse e perder de vista os obxectivos. Outra opción é pedir axuda aos máis achegados, sexan amigos ou familiares para que, por exemplo, non lles ofrezan tabaco nesta época de risco.

Este ano a suma da crise e Nadal pode ser unha importante fonte de preocupación para as persoas que están sen emprego e o seu orzamento para facer agasallos é moi axustado ou inexistente. Como se pode aliviar o seu malestar psicolóxico?

Para evitar recaídas, non hai que perder de vista os obxectivos e pedir axuda aos máis achegadosEn Nadal non é necesario facer agasallos custosos. Hai que pensar que o mellor agasallo é a compañía. É posible ter pequenos detalles que carezan dun valor económico elevado, como escribir unha carta ou calquera outro detalle. O que ten máis valor é o agarimo que temos cara á familia, algo que non hai que esquecer.

Pero o Nadal tamén pode ser unha época complicada para as relacións entre as familias, non é así?

Estas datas e o verán son dúas épocas nas que aumenta o contacto cos familiares por parte de persoas que, de maneira habitual, están no traballo e ven pouco á súa familia durante o resto do ano. Ao aumentar o contacto, son momentos propensos para que reaparezan antigos problemas e xurdan conflitos. Ademais, en certos casos é máis fácil que asomen con máis intensidade hábitos inadecuados de comunicación na familia.

Que quere dicir con hábitos inadecuados ?

Unha tendencia á comunicación agresiva, o tratar de impor o punto de vista propio ou de culpabilizar á outra parte de non querer facer o que uno queira.

E tamén hai máis crise de parella…

Agrávanse estes días xa que se comparte máis tempo. Se a comunicación é boa non hai problema. Pero se non o é, é posible que renazan dificultades, sobre todo cando uno non leva ben coa familia do outro. Na consulta, unha das cousas que se fai cando unha parella ten unha mala relación é ensinarlle a responder de maneira asertiva a este tipo de conflitos, a expresar o punto de vista dun, sen agredir á outra persoa.

Pódeme pór un exemplo deste tipo de comunicación?

Un momento de tensión é cando negociamos pasar a Noiteboa cos pais dun dos membros da parella, pero o outro membro tamén desexa pasala cos pais propios. Un exemplo deste tipo de comunicación sería dicir o seguinte: “que che parece se este ano pasamos a Noiteboa en casa dos teus pais e comprometémonos a que o ano que vén pasémola cos meus?” Así se podería alcanzar un acordo de forma asertiva e esta sería unha solución para as dúas partes.

Estresan moito as reunións familiares tan concentradas nestas datas?

Depende da relación que teña a familia. Se a relación é boa ou moi boa, cantas máis festas e reunións compártanse, máis beneficioso resultará ver á familia fóra da rutina laboral ou os fins de semana. Pero se a relación é mala ou moi mala, canto máis espaciadas sexan as visitas, sobre todo se non se pretende cambiar a relación para que vaia a mellor, é preferible distanciar as visitas.

O Nadal é difícil para as persoas con fobia social?

Hai que diferenciar entre as persoas que sofren timidez (que teñen vergoña de ir aos sitios e ser avaliadas por outras persoas) das que padecen fobia social (quen senten pánico a estar en lugares onde hai xente). No primeiro caso, as persoas tímidas teñen que esforzarse para acudir a eses sitios; as primeiras veces, pola súa timidez, sentirán certa ansiedade e sensación de ridículo pero, co tempo, habitúanse a relacionarse con máis xente. En cambio, quen sofren fobia social necesitan tratamento na consulta do psicólogo para cambiar os seus pensamentos fronte ás situacións sociais -teñen ideas catastróficas sobre eles- con terapia cognitivo-conductual. Estas sensacións angustiantes poden paralizalos e facer que se bloqueen.

COMBATER A SOIDADE EN FESTAS

Img lluvia art
Imaxe: Craig Allen

O Nadal é unha época moi difícil para as persoas que perderon a un ser querido e que están en proceso de duelo, para quen se entristecen neste período do ano e, por suposto, para vívenas ou senten soas, sexa por circunstancias alleas ou por decisión propia. Por fortuna, hai recursos sociais para acompañar a estas persoas: viúvos, divorciados e solteiros agora dispoñen de numerosas opcións para establecer relacións sociais nestas datas, o que, a xuízo do psicólogo Fernando Pena, é “moi saudable”.

Cada vez hai máis cidades españolas nas que se organizan actividades en grupo para que os “singles” non se atopen sós nas datas do Nadal. Desde concellos e distintas asociacións organízanas para persoas máis maiores ou da terceira idade. Apuntarse a unha destas actividades resulta “beneficioso” desde o punto de vista psicolóxico. Con todo, moitos individuos deciden non apuntarse por vergoña ou por medo ao que pensarán delas, explica Pena. “É un erro ter a necesidade de que os demais aproben sempre o noso comportamento e que isto nos impida facer cousas que poidan proporcionarnos benestar. Estar acompañado en fin de ano pode ser divertido. Pódese pasar un bo intre con outras persoas, aínda que sexan descoñecidas”.

Acudir a estas citas sociais é beneficioso porque facilita o contacto con outras persoas, a vida social, e ocupar o tempo libre con actividades de lecer axuda a distraerse. En cambio, ás persoas que viven soas e permanecen illadas nestas datas vailles a resultar “máis fácil ‘romper a cabeza’ co seu malestar, os seus pensamentos e emocións negativas”.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións