Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Problemas de saúde

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Miguel Bixquert, coordinador do Día Mundial da Saúde Dixestiva e coautor da “Primeira Guía para previr e tratar o estreñimiento”

Entre o 15% e o 20% da poboación padece estreñimiento

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 15 de Maio de 2012

O problema do estreñimiento é moi frecuente, xa que afecta a un de cada cinco españois, é o dobre de habitual entre as mulleres e o triplo en anciáns. As persoas que o padecen fan menos de tres deposiciones á semana, a miúdo escasas, duras e secas. Pero hai medidas xerais para previr esta cuestión: seguir certas pautas de dietéticas, practicar exercicio físico, evitar o tabaco e o alcol… Cando non son efectivas e provoca unha importante perda de calidade de vida e acompáñase dunha perda de peso, dor de ventre ou sangrado, é importante consultar ao médico para descartar outros problemas de saúde. Ademais, hai distintos medicamentos para combatelo. A primeira “Guía para previr e tratar o estreñimiento”, dirixida a pacientes e poboación xeral e editada pola Fundación Española de Aparello Dixestivo (FEAD), recolle toda esta información. Todo iso coméntao nesta entrevista uno dos seus autores, Miguel Bixquert, profesor titular de Medicamento Dixestivo da Facultade de Medicina de Valencia e coordinador do recente celebrado Día Mundial da Saúde Dixestiva.

É moi habitual o estreñimiento entre a poboación española?

É tan frecuente en España como en Francia, Alemaña e Italia. Entre o 15% e o 20% da poboación padece estreñimiento. É o dobre de habitual en mulleres e tres veces máis usual entre a poboación maior de 65 anos.

Cal é a razón de que sexa máis frecuente entre as mulleres?

“O estreñimiento é o dobre de frecuente en mulleres e o triplo en anciáns”É probable que sexa porque está relacionado co estado hormonal e a capacidade muscular. O estado hormonal, os embarazos e as patoloxías xinecolóxicas favoréceno. Ademais, en xeral, a muller practica menos deporte que o home; isto determina que a prensa abdominal ou musculatura abdominal sexa menos potente.

Por que é tan importante a musculatura abdominal para evitar este problema?

O intestino delgado ten unha lonxitude de catro metros e o colon, de dous. Para facilitar a evacuación, a prensa abdominal empuxa ou fai forza para que sexa posible facer de ventre. A muller ten menos músculos nesa zona e por iso cústalle máis e é máis frecuente que estea estreñida.

Cal é o perfil dos afectados?

O estreñimiento é o dobre de frecuente nas mulleres e o triplo nos anciáns. Pero, ademais, tamén é máis habitual entre as persoas que comen fóra de casa; adoitan tomar poucos líquidos e son máis sedentarias, é dicir, trasládanse sempre en coche, camiñan pouco, non soben nin baixan escaleiras e case nunca practican deporte, e como xantan fóra, non toman pratos de culler nin seguen unha verdadeira dieta mediterránea, con ensaladas e froitas como sobremesa.

Cando unha persoa debe acudir ao médico para consultar polo seu estreñimiento?

“Débese consultar ao médico polo estreñimiento se se perde peso, doe o ventre, sángrase ou diminúe a calidade de vida”Esta é unha pregunta clave. Deben consultar se perden peso, se padecen dor no ventre, se sangran coas deposiciones -que pode ser por hemorroides ou por outra razón que cause o estreñimiento-, ou cando provoque diminución da calidade de vida: cando senta inchado por gases, senta llenura ou incomodidade. Aínda que o estreñimiento non dá enfermidades serias, pode chegar a ser moi incómodo. E quero facer un comentario sobre as mulleres neste sentido: non adoitan sentirse cómodas para ir ao baño en calquera sitio.

Entón, é contraproducente aguantar as ganas de ir ao baño?

Así é. Está demostrado, por estudos en voluntarios sans, que se se lles impide ir ao baño cando teñen ganas, a partir do cuarto ou quinto día, perden as ganas de ir e sofren “neglixencia á chamada”.

Que medidas xerais hai que seguir para previr o estreñimiento?

Beber auga suficiente e facer un extra, ademais do que se inxere nas comidas, de mínimo catro vasos ao día; tomar un bo almorzo, comida rica en verduras e seguir a dieta mediterránea; camiñar o máximo e facer exercicio físico que axude a reforzar a musculatura abdominal, como ir en bicicleta, patíns ou bailar. Tampouco se recomenda cear demasiado tarde, porque unha cea moi tardía, despois do nove, non beneficia ao organismo. O que se inxere tarde é máis retido polo corpo.

E cal é a mellor hora para cear?

Cear como moi tarde ao oito e que esta non sexa moi abundante. Convén facer un mínimo de tres comidas ao día e unha merenda lixeira.

Que hai que evitar para non ter estreñimiento?

Sobre todo fumar. En contra do que a xente pensa, non facilita facer de ventre. As persoas que fuman de 10 a 15 cigarros ou ata 40 deben saber que o tabaco produce espasticidad: péchaselles o intestino. E tampouco se debe tomar alcol, porque altera a motilidad (movementos) do intestino.

Hai alimentos que o favorecen? O plátano é un deles?

“Algúns medicamentos, como antidepresivos e ansiolíticos, poden facilitar o estreñimiento”O problema do plátano é que se adoita consumir verde, pero se a peza está madura non ten por que ser astringente. En xeral, case non hai alimentos astringentes, salvo o marmelo ou o té (que se pode compensar con limón). Ademais destes, pódense consumir a maior parte de alimentos , mesmo froitos secos como as noces, as abelás ou as améndoas, aínda que non cacahuetes, xa que non son tan beneficiosos, pero si que se poden comer de cando en vez.

Se estas medidas hixiénico-dietéticas non funcionan, cando hai que tratar o estreñimiento?

Hai persoas que descoidan o hábito de acudir ao baño cando teñen necesidade e, ao cabo do tempo, non teñen ganas de facer de ventre. Para elas, cambiar de dieta poida que non sexa suficiente e que experimenten unha perda importante de calidade de vida. Pero nunca deben automedicarse nin tomar fármacos recetados a coñecidos. Por pór un exemplo: cando se nos estraga o coche, levámolo ao mecánico, non llo damos ao veciño para que nolo arranxe. Do mesmo xeito, só os médicos son capaces de aconsellar ás persoas que deben facer. Ás veces, non é suficiente coa reintroducción dos hábitos alimentarios adecuados e hai que levar a cabo certos coidados médicos e administrar certos medicamentos.

Na guía recollen o desenvolvemento dun novo fármaco para combater este problema que se autorizará pronto en España.

“As persoas que están estreñidas nunca deben automedicarse”Si, este medicamento xa está en Europa, en Gran Bretaña, Francia, Bélxica, Alemaña, Italia e Suíza. En España estará a partir de xuño. O maior achado deste medicamento é que non provoca diarrea e regula o trastorno da mobilidade intestinal.

Cales son as consecuencias de sufrir estreñimiento?

Non é certo que se teña acne ou a lingua sucia por estar estreñido. O único que pode provocar é hemorroides e en pacientes anciáns, que se lles compacten as feces e atásquenselles.

Refírese a os fecalomas?

Exacto. Son máis frecuentes en persoas maiores porque teñen menos forza. Pero pódese resolver con medidas sinxelas, como un supositorio de glicerina ou microenemas.

Quere engadir algunha mensaxe final?

Coidado cos efectos secundarios dalgúns medicamentos que en España se consomen moito e, ás veces, sen control: antidepresivos, ansiolíticos, analxésicos e sedantes, do mesmo xeito que os antihipertensivos. Poden facilitar o estreñimiento.

DIETA ANTIESTREÑIMIENTO

Os médicos aconsellan tomar polo menos tres comidas ao día, complementadas cun tentempié pola mañá e unha merenda lixeira pola tarde. Pero que deben incluír para non provocar estreñimiento? “No almorzo é conveniente tomar cereais integrais, tostadas ou pan integral, café con leite, chocolate, leite ou té que, aínda que ten efecto astringente, pódese combinar con limón para combatelo. Despois, poderíase incluír unha peza de froita”, explica Miguel Bixquert.

“Ao comer, débese tomar unha verdura inicial, que poden ser verduras rebozadas, fervidas ou ensalada variada, logo carne ou peixe, aderezalo todo con aceite de oliva e terminar cunha sobremesa composta de froitas, de calquera tipo, pero preferiblemente de tempada”, indica este experto. Ademais, “hai que acordarse sempre de tomar auga. Un domingo, nunha comida familiar ou celebración, está autorizado tomarse un vaso de viño ou unha cervexa, pero sen alcol, porque non é beneficioso e en España téndese a consumir en exceso”, precisa.

“A merenda debería ser lixeira: podería comporse dun café con leite e un par de torradas. E a cea, de legumes ou verduras fervidas e, de segundo, unha tortilla, un ovo frito, xamón de york ou peixe é outra boa posibilidade. En España consómese moito peixe branco, pero tamén hai que consumir peixe azul, pola vitamina D que contén. Así, o organismo está ben alimentado e un corpo forte resiste calquera embate”, destaca Bixquert.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións