Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Atención sanitaria

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Miguel Costa Cabanillas, director do Centro de Promoción de Hábitos Saudables do Instituto de Saúde Pública de Madrid Saúde

Máis do 50% dos fumadores recaen ao cabo dun ano

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 07 de Agosto de 2012

Fumar ou non fumar. Esa é a terrible decisión á que se enfrontan a diario os exfumadores, pois “deixar de fumar é fácil. Fíxeno máis de 100 veces”, dicía Mark Twain, o mítico autor de Tom Sawyer. Pero manterse afastado dos cigarros é difícil. Máis do 50% dos fumadores recaen ao cabo dun ano e o verán, época de vacacións, relaxación e distensión, crea contextos que propician as recaídas. Para evitar a reincidencia, hai que encomiar o logro do exfumador, servirlle de exemplo e convidarlle a realizar actividades alternativas en ambientes saudables e lonxe do tabaco. Así o conta nesta entrevista Miguel Costa Cabanillas, director do Centro de Promoción de Hábitos Saudables do Instituto de Saúde Pública de Madrid Saúde e un dos autores do DVD “Discutir ou dialogar”, presentado polo Concello de Madrid co apoio de Pfizer, dirixido ao profesional para conseguir que os fumadores se comprometan a abandonar o tabaco e non recaer.

Fúmase máis no verán que no inverno?

Descoñecemos estudos que analicen a prevalencia do tabaquismo de forma estacional, pero pódolle expor algunha hipótese. É viable, segundo o perfil da persoa. O verán é un período de vacacións, de relaxación, de distensión, no que é posible que se perda máis o control e propíciense contextos sociais desinhibitorios onde se tenda a beber e fumar máis. Ademais, a lei de tabaco non supón un problema, xa que se pode fumar ao aire libre. Por iso, hai indicios de que a época estival é un contexto estacional propicio para que se reactive o hábito de fumar.

Pódese afirmar entón que é unha época propicia para que os exfumadores recaian?

Si, os exfumadores poden reengancharse ao tabaco no verán, debido a este contexto propiciatorio, que os fai vulnerables e polo cal persoas que deixaron de fumar empezan de novo, sofren recaídas.

Que consellos pódeselles dar aos exfumadores para que non reincidan?

“O verán é un contexto propicio para que se reactive o hábito de fumar”O primeiro consello é que ninguén pode substituír a un exfumador en tomar unha decisión sobre a súa vida. Nós expomos a recaída como unha toma de decisións entre manterse sen fumar ou volver fumar. Debemos salientar que é capaz de facer unha cousa ou outra. Desta forma, implícaselle máis. Tamén no verán é importante encher o tempo libre con actividades que lle faciliten comportamentos alternativos. Algunhas posibilidades son facer deporte e manter unha vida activa e saudable, é dicir, propiciar ou xerar contextos nos que o tabaco estea ausente.

É preferible, pois, ir á praia, a piscina ou unha excursión que a unha festa nocturna?

Por exemplo. Pero podemos dicirlle a esa persoa que, ‘se vostede decide ir a unha festa nocturna, debe estar preparado e, mesmo, pode formar unha piña con amigos que non fumen’. Se o ten moi claro e non quere fumar, debe evitar o tabaco, que é un risco.

Como poden motivar a familia e os amigos a un fumador para que deixe o tabaco ou a un exfumador para que siga abstinente?

“Nunca hai que dicirlle a un fumador que deixe de fumar, senón ofrecerlle axuda” Unha maneira de motivarlle é co exemplo persoal. Nunca hai que dicirlle a un fumador que deixe de fumar, non hai que darlle a lata, senón facerlle ver que se trata dunha decisión importante. Só ofrecerlle axuda. Non hai que ter tabaco en casa, que debe estar pouco accesible, nin ofrecerlle un cigarro nin favorecer os contextos que propicien o seu consumo. No seu lugar, hai que convidarlle a outras actividades, como acompañarlle a un paseo ou a correr . Hai que reforzar e expresar recoñecemento polos logros que obtivese e mostrar admiración con expresións como ‘quero dicirche algo, quedeime sorprendido de como chas arranxas sen fumar. Xa levas dúas semanas’.

Así, son moi habituais as recaídas?

Si, as recaídas son moi frecuentes. Fixéronse moitos estudos e máis do 50% dos fumadores recaen ao cabo dun ano e, mesmo, algúns cifran esta porcentaxe entre un 50% e un 70%. Nós realizamos unha enquisa ao cabo de doce meses e os resultados mostran que entre un 42% e un 43% das persoas mantéñense sen fumar.

Cal é o perfil das persoas que o conseguen?

“A tensión e os desaxustes emocionais poden conducir a reaccións impulsivas que leven ás recaídas”Teñen comportamentos cos que están altamente motivadas para cambiar de estilo de vida, non fumar, facer deporte, camiñar, facer actividades ao aire libre e levar unha vida sa e, ademais, teñen amigos que non son fumadores. Estes exfumadores teñen menos probabilidades de recaer, igual que quen son menos vulnerables fronte á tensión. A tensión, os desaxustes emocionais e determinadas situacións vitais poden conducir a reaccións impulsivas que leven a consumir tabaco. As recaídas, a miúdo, propícianas un despedimento do traballo, problemas cun fillo, unha liorta familiar ou unha separación. Pero, en calquera caso, hai que insistir en que as emocións son transitorias e que os exfumadores sempre poden decidir.

Entón, da mesma forma que o verán é unha época propicia para recaer, tamén é idónea para cambiar de estilo de vida e deixar de fumar?

Depende do perfil de persoa, esta exporase se é o momento oportuno para facer un cambio de estilo de vida e se vai ter menos probabilidades de recaer ou vai decidir volver fumar. Insisto, porque un dos obxectivos dos programas de deshabituación tabáquica é empoderar á persoa. A recaída é un concepto médico que quere dicir que algo ten o noso organismo que non se pode controlar, que nos leva a recaer; debido a iso, cando se está moi nervioso, non se ten máis remedio que fumar. Pero nos programas insistimos en que o afectado un día decidiu deixar o tabaco. Estar nervioso non é o feito en si que levou a fumar, porque outras persoas tamén o están e non fuman. Cando se ten esa tentación, hai que deixar repousar un momento as emocións, ver que son transitorias e tomar outra decisión: illarse, botar unha carreira ou facer exercicio, que é outra forma de combater a tensión, no canto de fumar.

Quen teñen máis éxito para abandonar o tabaco: os fumadores que piden axuda e utilizan substitutos da nicotina ou aqueles que deciden deixalo por si sós?

A maior parte dos fumadores deciden deixar o tabaco por vontade propia. Os programas multicompetentes ofrecen substitutos da nicotina, axuda para deixar de fumar de maneira gradual, apoio psicolóxico e son máis efectivos que tentar abandonar ese hábito por un mesmo, xa que se planifica a prevención da recaída. Así, unha vez terminado o programa, os afectados saben anticipar os síntomas que constitúen un risco para a propia reincidencia. Ensáiase moito e adéstraselles para que saiban que facer, dicir e decidir se chegan momentos difíciles.

Nove mensaxes para non fumar

Hai algunhas mensaxes que deben calar na conciencia do fumador e da súa contorna máis próxima para que deixar os pitillos, “unha droga cun gran poder adictógeno”, sexa un éxito. Segundo Miguel Costa Cabanillas, estes son algúns:

  1. Fumar ou non fumar é unha decisión importante na vida e, como tal, convén meditala. Hai que convidar o fumador a reflexionar, pero nunca aleccionarle ou dicirlle que deixe o tabaco.
  2. Fumar leva riscos, ata cando son poucos os cigarros que se fuman; estes acumúlanse a medida que se cumpren anos.
  3. Só ao fumador compételle decidir se quere seguir fumando ou se lle importa deixalo, buscar axuda, informarse dos riscos do tabaco e os programas para abandonalo.
  4. Se quere deixar o hábito, non hai que pensar en que se estará sen fumar toda a vida. Hai que decidirse e comprobar que merece a pena día a día.
  5. Tomar parte activa no redeseño da contorna, de maneira que se unha persoa ten un desgusto emocional, non volva recaer.
  6. O redeseño do ambiente implica non ter un cigarro a man, en casa, para non facilitar o acceso rápido ao tabaco ante unha situación de tensión emocional.
  7. Propiciar contextos alternativos ao consumo de tabaco como apuntarse a un ximnasio.
  8. Os achegados do exfumador non deben ofrecerlle cigarros, senón axuda e recoñecer os seus logros despois de tantos anos fumando.
  9. O círculo familiar e de amizades máis próximo debe ser un exemplo e recalcar os beneficios de non fumar, como gozar da respiración ou do deporte.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións