Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Mitos que debes vencer para deixar de fumar

Aínda circulan moitos mitos e falsidades en torno ao tabaco que é importante derrubar, para non caer en falsos argumentos que nos leven a seguir con este mal hábito de saúde

cigarro cancer pulmon Imaxe: PDPhotos

“Podo deixalo cando queira”. “Deixar de fumar engorda”. “Non pasa nada, só fumo cigarros de lear ou en pipa”. Que hai detrás de todas esas frases que seguro ouviches dicir a máis dun fumador? Aínda hoxe existen moitas lendas urbanas en torno ao tabaco que é importante derrubar. Para non caer en falsos argumentos que nos leven a seguir con este mal hábito de saúde, con motivo do Día Mundial do Cancro de Pulmón, desmontamos algunhas das crenzas erróneas máis frecuentes sobre o tabaco.

Deixar de fumar é un paso que require de moita forza de vontade e, como tal, en ocasións a nosa mente déixase levar por informacións ou escusas para volver afirmarse no hábito. Se o pensamos, o acto de fumar leva moitos anos sendo un costume aceptado socialmente, mentres que a información sobre o daniño que resulta o tabaco é relativamente máis recente. Por iso, aínda circulan moitos mitos e falsidades en torno ao tabaco que é importante derrubar, para non caer en falsos argumentos que nos leven a seguir con este mal hábito de saúde. Con motivo do Día Mundial do Cancro de Pulmón, desmontamos algúns dos máis frecuentes para saír do autoengano.

 1. A xente enferma, pero eu non teño por que sufrir as consecuencias do tabaco

Aínda que vexamos noticias cada día ou as fotos dos paquetes, seguimos pensando que, aínda que o tabaco sexa malo, ese non ten por que ser o noso caso. Con todo, as cifras din algo bastante diferente. Segundo os datos recolleitos no Observatorio do Cancro AECC, o tabaco mata ata a metade dos seus consumidores. En números absolutos, isto supón que cada ano morren sete millóns de persoas no mundo polo consumo, directo ou indirecto, do tabaco. En concreto, en España, o tabaco ocasiona máis de 50.000 mortes, o que representa o 13 % total de mortes anuais.

Máis aló das cifras de mortalidade, tamén é importante saber como afecta o tabaco á calidade de vida:

  • En fumadores activos masculinos, o consumo de tabaco afecta á aparición non só de cancro de pulmón, tamén de laringe, estómago, ril e vejiga. Ademais, supón un maior risco de problemas cardiovasculares e problemas como a impotencia sexual e infertilidade.
  • Así mesmo, en mulleres , tamén inflúe na aparición de cancro de pescozo de útero. Igualmente, o consumo de tabaco relaciónase con outras patoloxías como a osteoporose, o adianto da idade da menopausa, coa perda da elasticidade da pel, con maior risco de infertilidade e de abortos espontáneos.

2. O tabaco non é malo, sempre se fumou

Outro falso mito sobre o tabaco é pensar que o cigarro se compón só do produto agrícola procesado a partir das follas de Nicotiana tabacum. Así, caemos na falsa idea de que o que sae da natureza non ten por que ser tan malo. En realidade, o fume procedente da combustión do tabaco (cigarros, puros, pipas) está composto por unhas 4.000 sustancias diferentes: 69 delas altamente tóxicas e cancerígenas.

Por destacar o impacto dalgúns destes produtos no noso organismo, en primeiro lugar, habería que mencionar os efectos da nicotina, a responsable ademais da dependencia física ao tabaco. A mesma incrementa a tensión arterial, a frecuencia cardíaca e a glucemia, é dicir, o azucre en sangue. Outros produtos presentes nun cigarro son o cianuro de hidróxeno (veleno utilizado nas cámaras de gas), cadmio (que tamén se usa nas baterías), arsénico (presente en produtos como os matarratas), metanol (utilízase na gasolina para foguetes), butano (atopámolo no gas para encendedores), ou monóxido de carbono, un gas tóxico que se desprende na combustión do tabaco e do papel que envolve aos cigarros.

3. Fumar é a miña decisión

Cando nos expomos empezar a fumar ou deixalo, sentimos que esta é unha decisión totalmente individual, cando en realidade este é outro falso mito. A nosa decisión de fumar afecta aos demais.

Sen ir máis lonxe, aos fumadores pasivos, que tamén ven expostos ao aire contaminado polo fume de tabaco (ACHT), en lugares públicos ou na súa propia casa. E é que moitas veces descoñecemos que o ACHT é mesmo máis daniño que o fume que inhala o fumador, porque contén maiores concentracións de sustancias prexudiciais.

Este problema resulta aínda máis alarmante no caso de nenos que ven obrigados a ser fumadores pasivos. Así, demostrouse que os fillos de pais fumadores padecen infeccións respiratorias, crises asmáticas e otitis en maior proporción que os fillos de pais non fumadores.

4. Podo deixalo cando queira

Cando se posterga a decisión de deixar de fumar adoita alegarse que en realidade é algo que poderá deixarse en calquera momento, pero a realidade é que abandonar este hábito, sen axuda, non é tan sinxelo. Segundo os datos da Asociación Española Contra o Cancro (AECC), o 70 % dos fumadores queren deixar de selo, aínda que só o 10 % dos que o tentan conségueno cada ano. A boa noticia é que o apoio profesional pode multiplicar por 10 as posibilidades de deixar de fumar se se compara co esforzo persoal illado do fumador (dun 3 % a un 30 %).

Na actualidade, existen diferentes tratamentos para apoiar ao fumador que quere abandonar o consumo de tabaco, tales como a terapia sustitutiva de nicotina, a terapia psicolóxica e a terapia combinada (que une o apoio médico e psicolóxico). Igualmente, xa se dispoñen de fármacos concretos para este fin, como o bupropion, un antidepresivo que actúa sobre as estruturas cerebrais onde se produce a adicción, e a vareniclina, un fármaco que actúa de forma específica sobre as estruturas cerebrais que reciben a nicotina.

Está claro que deixar de fumar non é fácil, por iso o mellor consello que podemos dar é que o importante é non comezar a fumar. Con todo, o 9,8 % dos mozos de 14 a 18 anos fuma a diario, segundo a ‘Enquisa sobre uso de drogas en ensinos secundarios en España (2018/2019)’.

Se o desexas, podes descargar nosa guía AECC para deixar de fumar.

tabaco cancer campaña
Imaxe: AECC

5. O cigarro electrónico é máis san

Cada vez hai máis persoas que, coa intención de deixar de fumar, comezan a optar por alternativas como o cigarro electrónico.

A realidade é que os fumadores que substitúen o tabaco polo cigarro electrónico continúan mantendo os mesmos xestos e “vapeando” nas mesmas situacións que cando fumaban. Desta maneira é máis fácil que haxa unha recaída no consumo de tabaco ao manter a dependencia psicolóxica, e máis difícil lograr o principal obxectivo: deixar atrás a vida de fumador.

Outro problema engadido, ante estas “novas formas de fumar”, é que o cigarro electrónico ha comezado a consumirse entre mozos non fumadores, polo que aumenta o risco de que se inicien no consumo de tabaco.

6. Non pasa nada, só fumo cigarros de lear ou en pipa

Aínda que a opción do cigarro electrónico é máis recente, anos atrás eran moitos os fumadores que se pasaban a outras alternativas, como o tabaco de lear, ou que mantiñan o consumo de tabaco en pipa, por consideralo máis san.

O primeiro falso mito é a desterrar é que o tabaco de lear é máis san. A realidade é que é máis adictivo e máis tóxico que o cigarro de tabaco industrial. Contén máis monóxido de carbono e nicotina, ademais de que se comprobou que fumando este tipo de cigarros existe maior risco de chegar a ter cancro de laringe, esófago, faringe e boca.

Igualmente, moita poboación descoñece que as pipas de auga, narguile ou shisha poden supor un risco para a saúde aínda maior que fumar cigarros. O motivo é que funcionan cun sistema de combustión a base de carbón, o cal produce monóxido de carbono, alcatrán, nicotina, metais e outras toxinas, aínda despois de estar en contacto coa auga, que non as filtra. Ao mesmo tempo, fumando pipa de auga inspíranse e emiten maiores cantidades de fume que cando se fuma un cigarro industrial.

7. Deixar de fumar engorda

Por último, unha das escusas máis típicas para non deixar de fumar é que abandonar este hábito asóciase a un aumento de peso. Esta idea ten os seus matices.

Por unha banda, é certo que, ao deixar de fumar, o ritmo metabólico, que se atopa aumentado polo consumo de cigarros, normalízase. Entón, si que existe un risco de aumentar de peso, sendo a media unha ganancia dun tres quilos. Cando este incremento de peso é maior, débese a que o mal hábito de fumar substitúese por malos hábitos na alimentación, un problema que debe abordarse, e que polo seu posto ten solución.

Con todo, o que hai que hai que deixar claro é que sempre é máis saudable un aumento moderado de peso que os efectos negativos producidos polo tabaco.

Etiquetas:

aecc cancro tabaco

AECC

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións