Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Psicoloxía e saúde mental

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

“Nunha época de tanta incerteza é lóxico que tendamos á obsesión”

Sergio García Soriano, psicólogo clínico e sanitario

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Sábado, 11 de Abril de 2020

Lavarse as mans; desinfectar produtos, utensilios e superficies; descalzarse, quitarse a roupa ao entrar en casa e botala a lavar; fregar o chan; usar luvas e máscaras (se as podemos atopar); manter a distancia de seguridade… A expansión do coronavirus transformou de forma radical os costumes e hábitos sociais e hixiénicos da nosa sociedade, e facemos o posible para adaptarnos a cada unha das recomendacións que nos chegan das autoridades civís e sanitarias. Medidas que poden chegar a atafegarnos: limpa, desinfecta, lava e volta a empezar. É posible chegar a obsesionarse con elas? Poden provocarnos algún tipo de trastorno? Sergio García Soriano, psicólogo clínico e sanitario, resolve a continuación estas e outras dúbidas sobre os efectos da corentena no noso benestar emocional.

Corremos o risco de obsesionarnos con tantas medidas de limpeza para previr o coronavirus?  

Si, por suposto. En unha época de incerteza respecto de ltraballo e a lfuturo, e cunhas prescricións severas cara á nosa hixiene para salvar o mundo, é lóxico que tendamos á obsesión e preguntémonos cantas veces laveime as mans?, realmente era necesario? ou lou fixen máis por un pensamento ansiógeno que por unha lóxica de risco ou de hixiene? As obsesións veñen tapar outro tipo de preguntas que a persoa non pode responder.  

Poderíamos desenvolver un trastorno oubsesivo compulsivo (TOC)? 

Podería descubrirse un TOC en persoas que teñen unha predisposición a iso, cando a sociedade actual do coronavirus refórzallo e aparécelle. Pero, en liñas xerais, estes tempos só xeran unha tendencia no suxeito; nunca crean un trastorno en si mesmo. A un o confinamento provócalle o que xa tiña dentro. Se son unha persoa relaxada, tranquila, hogareña e feliz, lavarme as mans 20 veces ao día e revisar os pomos das portas con auga jabonosa non me causará un TOC, senón que me producirá certa irritación e ofuscación. Un trastorno psicolóxico non o desenvolve calquera: debe haber unha predeterminación do aparello psíquico. Ademais, as situacións de crises poden agravar a sintomatología, pero tamén reducila. Para algúns TOC, pode ser un balón de osíxeno non ter que saír á rúa, a un mundo exterior que está repleto de sucidade e de novos virus (segundo o seu punto de vista).

Que síntomas poden indicarnos que nos  estamopreocupando en exceso? 

Sabemos que nos estamos pasando cando afecta á nosa convivencia diaria, cando interrompe a miña concentración ou a miña actividade: sestou a ver unha película e teño que irme a lavar as mans; estou a facer o amor e necesito que as persianas estean dunha maneira determinada; ou non podo continuar falando por teléfono se non comprobo que no meu armario todo está colocado. Ese exceso, esa interrupción da cotidianidad sería un sinal de alarma. 

Se chega a sucedernos, que podemos facer? 

Acudir a un especialista para ver cal é a orixe e aprender a tolerar a incerteza. El problema en si non é a orde que quero impor á miña casa, senón que ée síntoma está a dicirme que hai algo na miña vida que require outra orde e outro pensamento, e que eu desprazo ao meu armario, á miña hixiene sistemática… con unha intensidade que non corresponde. 

Tanto coronavirus na televisión, nos xornais… Que podemos facer para non obsesionarnos con iso? 

Primero, aceptar que é imposible quitárnolo [de encima] por completo, xa que nos mantén confinados e en alerta por unha crise sanitaria internacional. En segundo lugar, non sobreinformarme; consultar os medios de comunicación de maneira breve e sen sensacionalismos un par de veces aodía , buscando o lado bo dos datos que me ofrecen. E finalmente, facer o esforzo de distraerme con videollamadas , cos veciños polo balcón ou con actividades que me satisfagan.  

É importante saír á xanela cada día, falar coa familia ou os veciños? 

Si. Si sinto só, o malestar irá progresivamente en aumento, polo que sería bo compartir os nosos sentimentos (sen excesos) a modo de ventilación emocional. Doutra banda, a plaudirá mesma hora xera un sentimento de pertenza a un grupo onde me recoñezo a través dun xesto positivo como é o recoñecemento aos sanitarios, las caixeiras, os condutores… 

Nesta situación que vivimos, e ante a perspectiva de outras tantas semanas adicionais, é normal sentirse angustiado ou deprimido? 

É normal ter incerteza cara ao futuro e que chegue certa cota de angustia ou de tristeza á nosa psiquis ou mente. A intelixencia é a capacidade de tolerar a angustia, polo que é un bo momento para iso. Pero reitero, se debutan en nós síntomas máis severos dunha depresión, non foi polo confinamento, senón por queesa depresión estaba larvada e apareceu porque este momento social actuou de disparadero, pero nunca de produtor. Ten lóxica, posto que para o deprimido o traballo cumpre unha función sanitaria, e cando vai traballar e deixa o abrigo na entrada, tamén colga os seus síntomas. En o seu mundo laboral sente útil, e leste vai ser un factor protector para a súa saúde emocional. 

É máis difícil manterse positivo segundo van pasando semanas e semanas de corentena? 

Si, o nosos nervios vanse tensando se vemos que a curva de mortos e contagios cae e non podemos saír. A horatodos entendemos que é necesario un comportamento de responsabilidade por unha cuestión de salude pública, pero unha vez que pasen varios días e melloren os datos, haberá cansazo por parte de moitas persoas e poida que déanse condutas antisociais, saltándose as normas. 

Podería recomendar hábitos ou rutinas que nos axuden a manter o benestar psicolóxico? 

O benestar psicolóxico está relacionado coas rutinas. Busca durante o día actividades que che manteñan activo e onde te sintas satisfeito. Se fas exercicio físico sempre á mesma hora; se cociñas, pintas, les ou ves películas, mantén un horario. Se decides exercitar o aburrimento, tamén non en calquera momento senón acoutándoo. O noso cerebro ve seguridade na rutina, e por tanto mellora a nosa autoestima. Tamén sería necesario vestirse coma se fósemos saír de casa. Descubriuse que a vitamina D é boa para o noso sistema inmune, polo que convén que tomemos o sol 15 minutos á beira da xanela todos os días. Os ritmos circadianos tamén inflúen no noso estado de ánimo. Ofréceche á comunidade virtual, pregúntache que sabes facer e faino. Ademais, podes aproveitar para recuperar amizades ou familia coa que tiñas menos trato. E, por último, teriamos que pensar diferente sobre a nosa situación de confinamento: non estamos encerrados, senón que estamos en casa a salvo e salvando vidas. Se son capaz de consideralo como un retiro do mundanal ruído, poderei atopar o mecanismo do autodescubrimiento e quizais poida modificar algún dos meus hábitos.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións