Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

O exercicio en idade preescolar

A redución da actividade física en nenos preescolares podería explicar parte dos problemas relacionados coa obesidade infantil

España converteuse nun dos países da Unión Europea con maior número de nenos con problemas de sobrepeso, e a obesidade está presente no 16% dos menores de entre 6 a 12 anos. Ao mesmo tempo, os niveis de actividade física nos nenos en idade preescolar parecen decaer, feito que contribúe a que os nenos gasten menos calorías das que inxeren. Unha investigación elaborada en Nova Zelandia conclúe que probablemente este é un máis dos motivos que explican a tendencia crecente da obesidade na poboación infantil.

Img ninosImagen: meaduva

Os nenos de entre tres e cinco anos están polo menos 1,5 horas ao día fronte a pantallas de computador, de televisión ou cos videoxogos. De igual forma, pasan o mesmo tempo realizando outras actividades sedentarias, como ler, debuxar ou escoitar música. A diminución da actividade física vaise producindo de forma progresiva, e é ao cinco anos cando o exercicio se dá con menos frecuencia. Estes son varios dos resultados dunha investigación recente elaborada na Universidade de Otago (Nova Zelandia) e publicada en Medicine “ & Science in & Sports Exercise”, a revista oficial da American College of Sports Medicine (ACSM).

Este proceso no que o neno se vai volvendo máis sedentario de forma paulatina, sumado a unha alimentación pouco adecuada demasiado rica en hidratos de carbono sinxelos, graxas e calorías “baleiras” (lambetadas, refrescos ou pastelería), podería explicar os crecentes problemas de obesidade posteriores, cada vez máis preocupantes tanto no ámbito nacional como internacional. Esta obesidade, ademais, non é só un problema a curto nin a medio prazo, xa que varios estudos constataron que o 75% destes nenos serán obesos na idade adulta.

Do xogo á televisión

A pesar da inquieta natureza dos nenos desta idade e a falta de xogo estruturado, os investigadores neozelandeses tentaron, ao principio do estudo, medir da forma máis obxectiva posible a cantidade de actividade física dos pequenos. Pediuse aos pais que estimasen a cantidade de horas semanais que os seus fillos dedicaban a actividades como bailar, ir en bicicleta, xogar no patio, participar en actividades organizadas e nadar, así como a outras máis sedentarias.

Calquera persoa maior de dous anos de idade debería realizar entre 30 e 60 minutos de actividade física de intensidade moderada case cada día

Como parte do estudo “Family Lifestyle, Activity, Movement and Eating” (FLAME), analizouse durante tres anos a 244 nenos e nenas que ao comezo do experimento estaban a piques de cumprir o seu terceiro aniversario, e visitóuselles de forma anual. Os resultados mostraron unha importante diminución a actividade física segundo os nenos ían crecendo. As medicións de actividade física nas idades catro e cinco anos foron significativamente máis baixas que as observadas no tres anos.

Rachel Taylor, autora principal do estudo e investigadora do Edgar National Centre for Diabetes Research da Universidade de Otago (Nova Zelandia), asegura que esta investigación é unha “oportunidade para restrinxir un rango de idade no que se poidan fomentar hábitos saudables para os nenos”. Un dos principais cambios debe ser, para empezar, o paso da pantalla a actividades como correr, saltar ou xogar.

Tendo en conta o rango de idade, ademais, podería resultar fácil e sempre que sexa posible, segundo a investigadora, alentar aos nenos a facer actividades exteriores, apuntalos a un ximnasio, a practicar deportes como o tenis ou, o que é máis importante, potenciar actividades estruturadas na súa rutina que aumenten a súa exposición ao exercicio físico.

Segundo as recomendacións actuais, calquera persoa maior de dous anos de idade debería realizar entre 30 e 60 minutos de actividade física de intensidade moderada, case todos ou, preferiblemente, todos os días da semana. Esta actividade pode estar relacionada con accións cotiás, como camiñar a bo ritmo, subir escaleiras ou traballar no xardín ou nas tarefas da casa. No caso dos máis pequenos as actividades deben estar máis relacionadas co aspecto recreativo e levar a cabo ao longo do día en períodos de non menos de dez minutos.

Necesidade de prevención

A Asociación Asturiana de Pediatría de Atención Primaria aseguraba, nun estudo realizado en 2008, que o sobrepeso e a obesidade inciden de forma notable a partir dos dous anos de idade. Concretamente, os investigadores acharon que a partir do seis meses de idade podíase percibir xa obesidade: ata un 10% dos nenos xa a padecían. A medida que pasaban os anos esta porcentaxe crecía. Un 18% dos nenos de dous anos xa sofren obesidade, mentres que no grupo do tres anos, un 19%. É a partir desta franxa, ademais, cando a velocidade de crecemento é maior, o que coincide co estudo anterior.

Os resultados de ambos os estudos evidencian a necesidade de realizar un programa preventivo que poida reducir a incidencia da obesidade infantil. A colaboración dos pais é imprescindible para que estes programas funcionen, xa que son só eles, tendo en conta a idade dos seus fillos, os únicos que poden cambiar a situación. A formación aos pais e o asesoramento son importantes para que os nenos non desenvolvan obesidade, da que se derivan moitas enfermidades que empeorarían a súa calidade de vida no futuro.

UN DEPORTE DE EQUIPO

Una das estratexias para conseguir que o neno siga unha rutina continuada de exercicio físico é que poida practicar, do mesmo xeito que os adultos e se está preparado para participar en actividades en grupo, un deporte de equipo que lle guste. Por tanto, é primordial que sexa el quen o escolla, aínda que os pais poidan suxerirlle un deporte que podería serlle beneficioso. Obrigarlle a facer un deporte que non quere só causaría rexeitamento e, máis que unha actividade beneficiosa, converteríase en algo que o neno trataría de evitar.

E aínda que o neno sexa quen escolla, o apoio dos pais resulta esencial para que o pequeno non o abandone. Así mesmo, o deporte en concreto debe introducirse de forma moi gradual, para que o neno non dea por terminadas as súas actividades lúdicas como xogar no parque ou no patio de casa.

É importante ter en conta que en idade preescolar o deporte dirixido aos nenos é só de iniciación, posto que aínda non están o suficientemente formados para a práctica de deportes organizados. Con todo, e aínda que ao principio estean a practicar un deporte que lles divirta, á vez, os máis pequenos poderán aumentar a forza, o equilibrio e a flexibilidade (que preveñen a obesidade); adquirirán unha maior capacidade de coordinación; aprenderán a traballar en equipo e o concepto de competencia “sa”; recibirán disciplina; e aumentarán a súa autoestima, perseveranza e concentración.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións