Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Investigación médica

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Os beneficios da meditación sobre a saúde do cerebro

A práctica da meditación é útil na redución da tensión e na mellora das capacidades asociadas ao coñecemento

A meditación é unha práctica milenaria que, de maneira tradicional, asociouse a unha sensación de relaxación física e tranquilidade. Durante moito tempo, os seus efectos beneficiosos consideráronse relacionados con aspectos místicos. Con todo, a investigación científica empeza a mostrar de forma máis profunda os beneficios cognitivos e psicolóxicos que a meditación provoca no cerebro.

Imaxe: iandeth

A meditación interesa aos neurocientíficos. Un novo estudo realizado por científicos da universidade de Yale, en EE.UU., mostra como esta práctica é capaz de modificar o uso de determinadas áreas do cerebro. Mediante imaxes obtidas por resonancia magnética, detectouse unha diminución da actividade cerebral na chamada Rede Neural por Defecto (DMN) dos cerebros dos expertos en meditación que participaron no estudo.

Modelar o cerebro con meditación

A Rede Neural por Defecto é unha área cuxa función principal é controlar as accións do ser humano cando o resto do cerebro está distraído, sen concentrarse en nada concreto. Calcúlase que preto do 50% do tempo que se está esperto, en realidade, o cerebro está neste estado “de distracción” e é nestes momentos cando a DMN está máis activa. Sería o equivalente a un piloto automático. Alteracións patolóxicas na DMN están asociadas co déficit de atención, a ansiedade e a hiperactividade.

O estudo realizouse grazas á participación de expertos en meditación e meditadores principiantes. Isto permitiu revelar que os partícipes máis versados, ademais de diminuír a actividade da DMN, conseguían activar outras áreas do cerebro, en comparación cos meditadores novatos. Estas rexións están asociadas co automonitoreo e o control cognitivo e, nas súas formas patolóxicas, con enfermidades como o autismo e a esquizofrenia.

A meditación transcendental fortalece os circuítos neurológicos que acougan unha parte do cerebro que actúa como gatillo do medo e da ira

O máis curioso é que a activación destas novas áreas observouse tanto nos períodos de meditación como nos descansos. Todo parece indicar que a súa práctica habitual permitiría desenvolver unha nova rede neuronal onde hai unha maior conciencia dun mesmo e do presente e menos fantasía. Un dos claros efectos da meditación é, sen dúbida, o de promover a capacidade de concentración, en especial, a técnica coñecida como “mindfulness”, que consiste en tomar unha actitude de atención e conciencia plena, de presenza atenta e reflexiva.

A práctica deste tipo de meditación mostrouse útil na redución da tensión e na mellora de capacidades cognitivas. Así o demostra un estudo efectuado por un equipo de psicólogos estadounidenses no que participaron 60 estudantes. Tras só catro días de práctica, evidenciáronse melloras significativas nas súas capacidades de procesamiento visual do espazo, a súa memoria de traballo e as súas funcións executivas.

Meditación e neurociencias

‘O monxe no laboratorio’. Leste foi o título dun artigo publicado en The New York Times, asinado por Tenzin Gyatso, o XIV Dalai Lama. Nel citaba os resultados dunha peculiar colaboración entre budismo e neurociencias. Xa se realizaron estudos científicos sobre a meditación, aínda que non se constataron de forma definitiva os seus efectos sobre o cerebro. Neste estudo, reveláronse algúns mecanismos que explicarían os beneficios desta técnica milenaria.

En 1992, o Dalai Lama convidou á súa casa en Dharamsala (India) a Richard Davidson, psicólogo director do Laboratorio de Neurociencia Afectiva da Universidade de Wisconsin (EE.UU.), movido polo interese que espertaran as súas investigacións. Tras este primeiro encontro, desenvolvéronse unha serie de investigacións nas que participaron psicólogos, neurocientíficos e un grupo de monxes tibetanos. No estudo participaron oito monxes cunha bagaxe de ata 50.000 horas de meditación practicadas durante un tempo que oscilaba entre 15 e 40 anos. O grupo control estaba constituído por 10 estudantes sen experiencia nesta práctica, que se adestraron durante unha semana.

A todos eles monitoróuselles para rexistrar a actividade cerebral mentres estaban en meditación. Os rexistros dos monxes foron impresionantes: destacaban unhas ondas gamma de gran amplitude, posiblemente debidas á sincronización da actividade de distintos grupos neuronais durante a meditación. Este tipo de actividade cerebral relaciónase coa capacidade de atención e a aprendizaxe. A amplitude das ondas gamma recollidas nalgúns dos monxes son as maiores da historia rexistradas nun contexto non patolóxico.

Unha das intencións do estudo era investigar os efectos da meditación sobre as emocións, en concreto, sobre a súa capacidade de potenciar as positivas. A través desta técnica, os budistas promoven a compaixón e a bondade. Denomínalla “meditación na compaixón”. Grazas aos rexistros cerebrais dilucidouse a base destas emocións: constatouse que os monxes con experiencia nesta práctica mostran unha gran actividade nunha zona determinada do cerebro, na cortiza prefrontal esquerda, área asociada coa alegría e a felicidade.

MEDITACIÓN PARA As EMOCIÓNS PREXUDICIAIS

Segundo Richard Davidson, as emocións positivas poden deberse a que a meditación transcendental fortalece os circuítos neurológicos que acougan unha parte do cerebro que actúa como gatillo do medo e da ira. A investigación citada constatou que os beneficios destas prácticas non só obtéñenos os monxes que meditan durante longo tempo senón que, tras un adestramento de varias semanas, tamén había cambios incipientes en individuos que exercían profesións estresantes.

O Dalai Lama finalizaba coa observación de que “nas nosas vidas, boa parte do padecimiento non vén dado por causas externas, senón por acontecementos como as emocións perturbadoras. O mellor antídoto contra estas alteracións é aumentar a nosa capacidade para manexar esas emocións”.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións