Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Pedro Manonelles, presidente da Federación Española de Medicamento do Deporte (FEMEDE)

Para adelgazar, o exercicio físico é máis efectivo que facer só dieta

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 02deAbrilde2013

O exercicio físico non debe tomarse como unha panacea para solucionar todos os problemas de saúde do organismo. Con todo, cada vez hai máis estudos que sinalan que resulta moi beneficioso para previr e axudar a tratar numerosas enfermidades crónicas, en especial, a obesidade. A práctica regular de actividade física é tan importante que, mesmo, é máis efectiva que facer só dieta para perder peso, aínda que os expertos aconsellan combinar ambas as estratexias. O exercicio físico débese realizar a calquera idade, acorde ás capacidades e preferencias de cada persoa. Para mellorar a saúde do corazón e manter baixo control os factores de risco cardiovascular, basta cuns 20 minutos diarios de práctica aeróbica catro ou cinco veces á semana, pero se o que se pretende é perder peso, hai que tentar facer as actividades habituais da vida cotiá en movemento e engadirlles outros exercicios, expón nesta entrevista Pedro Manonelles, médico especialista en Medicamento do Deporte, presidente da Federación Española de Medicamento do Deporte (FEMEDE) e director de revístaa ‘Arquivos de Medicamento do Deporte’.

Ata que punto o exercicio físico prevén enfermidades e alonga a esperanza de vida?

Dunha forma incuestionable. Cada vez é maior a cifra de investigacións que demostran que a práctica de exercicio físico, realizada con determinada cadencia, non só funciona como un complemento a un tratamento nun número moi importante de enfermidades crónicas, que xa alcanzan taxas de epidemia na sociedade actual. Nalgúns casos, ten unha influencia directa sobre determinados factores de risco, de maneira que prolonga a esperanza de vida.

A que enfermidades crónicas refírese?

“Ao realizar exercicio físico, o organismo bota man das graxas da zona de depósito e convérteas en enerxía”Sobre todo á obesidade, que é o maior azoute nesta sociedade e que se está cebando en todos os grupos de idade; está moi estendida e afecta a idades moi temperás, aos nenos. Pero tamén me refiro a a hipertensión arterial, a diabetes, as enfermidades cardiovasculares, a cardiopatía isquémica, algunhas formas de cancro, a depresión e outras enfermidades do aparello locomotor, como a artrose ou a artrite reumatoide.

O exercicio físico serve para curar ou previr estas enfermidades?

Non é ningunha panacea, pero é certo que hai gran cantidade de patoloxías crónicas nas que consegue, de maneira definitiva, mellorar a función de moitos aparellos, órganos e sistemas.

Hai quen fan deporte para adelgazar, pero non dieta, mentres que outras persoas só seguen unha dieta, pero sen practicar exercicio. Que é máis eficaz para perder peso?

“As persoas maiores deben realizar tamén exercicios de forza para preservar a súa autonomía persoal”A dieta sen exercicio físico ten certas limitacións. Mesmo é probable que teña máis efecto o exercicio para adelgazar que a dieta. No entanto, isto non significa que se poida comer moito e logo pretender compensalo con actividade deportiva. A nivel de efectividade, poida que o exercicio físico sexa mellor que a dieta exclusiva, aínda que tamén hai que ter en conta que interveñen factores xenéticos e do metabolismo no resultado.

Cales son os mecanismos polos cales o exercicio físico resulta beneficioso para o organismo?

Depende das enfermidades. Na obesidade, o exercicio ten un beneficio primordial. O seu mecanismo de acción consiste en aumentar o consumo de calorías, xa que o organismo necesita maior cantidade para realizar a actividade. O exercicio moderado, de longa duración, toma enerxía da reserva de calorías ou depósitos de enerxía que hai no corpo e que provocan obesidade, é dicir, da masa graxa, e convérteas en enerxía.

E para o corazón e a presión arterial?

“No corazón, o exercicio físico aumenta a vascularización do tecido miocárdico e mellora as cifras de presión arterial sistólica”No corazón, aumenta a vascularización do tecido miocárdico, onde pode haber zonas con dificultade de rega se son territorios afectados por un infarto agudo de miocardio ou unha angina de peito. A actividade física, pasados uns meses e un período de adaptación, aumenta a rede de capilares do tecido miocárdico.

En canto á hipertensión arterial, o exercicio achega beneficios por varios mecanismos: mellora a frecuencia cardíaca, tamén a elasticidade e a vasodilatación das paredes arteriais. E as cifras de presión arterial, xa o valor da presión sistólica (máxima) poden mellorar entre 10 e 20 mmHg, polo que o exercicio é un bo complemento para o tratamento, unha ferramenta máis para baixar as cifras de presión arterial. O que hai que facer é un manexo global da enfermidade que consta nun fármaco hipotensor, dieta hiposódica e o exercicio físico.

Nos últimos anos, fíxose fincapé en que facer exercicio físico non significa necesariamente ir ao ximnasio, senón que basta con camiñar a paso lixeiro.

É certo, se se fai referencia á actividade física que se realiza sen ir ao ximnasio e que non require dun equipo deportivo para efectuala. Esa forma de practicalo ten vantaxes e inconvenientes. A única forma de baixar de peso e regular a presión arterial é o exercicio aeróbico, de duración e certa intensidade, como correr ao trote, camiñar ou ir en bicicleta; este tipo de exercicio é fácil e apropiado para persoas con dificultades, maiores, con obesidade ou problemas de artroses nas extremidades inferiores; xa nesas condicións, hai que evitar os impactos que se producen, por exemplo, ao correr.

As persoas maiores con que saian a camiñar xa teñen suficiente?

“Se se pretende perder peso, é insuficiente camiñar, hai que aumentar a actividade na vida diaria”Non. Ademais de camiñar, tamén deben facer exercicios de forza. Hai uns anos era impensable esta recomendación. Pero agora sábese que, acorde ás súas posibilidades, deben exercitar a forza para preservar a súa autonomía persoal. Ter forza nas extremidades inferiores é fundamental para que un poida camiñar ou levantarse da cadeira. O esquema das recomendacións que se podería facer en función das diferentes patoloxías é máis complexo. Agora xa non só é camiñar 20 minutos ao día, senón que hai que aconsellar máis exercicios, máis horas e programas máis complexos, porque se sabe que achega máis beneficios se levan á práctica.

Ata cando se recomenda practicar exercicio físico? Case ata o final da vida?

Sempre que se poida e ata onde se poida. Ninguén animaría a un ancián a facer exercicio se non o pode soportar. Pero sempre se aconsella ás persoas a súa práctica, con independencia da súa idade, e acorde ás súas posibilidades e preferencias. De nada serve recomendar unha actividade fantástica, se unha persoa non a acepta, non lle gusta ou non ten os medios para acceder a ela (aconsellar a unha persoa dunha zona rural que faga natación, cando non ten unha piscina a menos de 50 quilómetros á redonda). Aos anciáns recoméndaselles que fagan unha vida activa porque, desde o punto de vista médico, ten numerosos beneficios. De feito, as mellorías do adestramento son maiores ou se notan máis en quen teñen unha capacidade funcional máis limitada que en alguén moi adestrado. As persoas máis adestradas conseguen unha melloría relativamente pequena respecto das persoas nunha situación física mala.

Aínda que a cantidade de exercicio recomendable para cada persoa varía, cal sería a pauta xeral para a poboación?

Sábese que, para mellorar os factores de risco cardiovascular, como a obesidade, o sedentarismo, a diabetes, a hipertensión e a hipercolesterolemia, é suficiente con facer unha actividade física durante 20 minutos diarios catro ou cinco días á semana. Así xa se conseguen beneficios significativos dos factores de risco cardiovascular. Este exercicio pode ser camiñar a paso vivo, sen pararse para mirar escaparates. Pero, se o que se pretende é perder peso, é insuficiente para queimar calorías e, nese caso, hai que aumentar a actividade na vida diaria.

Como se incrementa a actividade no día a día?

Isto pódese facer de moitas maneiras, non só co adestramento, senón coas actividades habituais doutra forma: desprazarse a pé, realizar traballos de limpeza ou xardinaría en casa, facer excursións camiñando e non só visitas en coche ou en autobús, ou apuntarse a unha actividade lúdica como a danza. Esta actividade física, que se practica ao longo da xornada, é acumulativa e o seu efecto engádese aos 20 minutos de exercicio aeróbico que se practicou. E, á parte, pódese ir correr ou a nadar. Todo o que se agregue é beneficioso para a saúde e mellora a condición física. Se non se ten tempo para porse un chándal, hai que exporse integrar o exercicio físico á vida cotiá e agregar máis tarefas movéndose, co obxectivo de evitar o sedentarismo.

Exercicio físico no espazo escolar

A epidemia de obesidade infantil é un problema de saúde persoal -para os afectados- e de saúde pública -para a poboación xeral- que non para de aumentar. As medidas impulsadas polas autoridades sanitarias han demostrado ser “incapaces de controlala”, polo que “desde diferentes ámbitos do medicamento recoméndase unha intervención no aspecto educativo, para introducir máis clases de educación física activas, de maneira que os alumnos non estean sentados nas aulas, recibindo información sobre aspectos da actividade física, senón que os leven a un patio, pavillón ou piscina e móvanse”, sinala Pedro Manonelles.

“Hai que aproveitar os espazos escolares e os tempos de escolarización para que os nenos fagan exercicio, porque o que non fagan no colexio, non o farán fóra. O sedentarismo é un problema de gran calado que transcende ao neno e aos pais. Debemos asumir todos este reto que temos e, se non é así, seremos incapaces de controlar a epidemia de obesidade infantil, hipertensión e colesterol en nenos, cuns índices moi preocupantes”, advirte Manonelles.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións