Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Previr a osteoporose desde a nenez

Pasar moitas horas diante da televisión na infancia reduce a saúde dos ósos na idade adulta

Img osteo1

Coordinado pola fisióloga Marta Van Loan, do Centro de Investigación da Nutrición Humana da Rexión Oeste, en Davis (California), este traballo indaga na evolución da saúde dos ósos das norteamericanas, tomando como referencia un estudo anterior sobre os estilos de vida de 2.500 voluntarias realizado entre 1987 e 1997.

En concreto, o equipo da investigadora Van Loan mediu a densidade ósea (a cantidade de mineral nos ósos) de 700 daquelas voluntarias agora maiores de 20 anos e logo comparou os resultados obtidos coas pautas de comportamento rexistradas de cada unha delas durante a súa infancia e adolescencia. O primeiro resultado? Aquelas mulleres que máis horas pasaban diante da televisión cando eran pequenas son hoxe as que teñen unha densidade menor nos seus ósos. Unha constatación que reflicte as consecuencias que pode carrexar para sempre o sedentarismo a estas idades temperás.

Igualmente, os investigadores valoraron as doses de calcio inxeridas polas voluntarias ata cumprir os 20 anos. A análise arroxou un segundo resultado: aquelas que tomaban na puberdade unha media diaria de máis de 1.000 miligramos de calcio (o equivalente a 6 anacos de queixo) teñen agora maior volume de ósos.

Exercicio e nutrición
«Do 75% ao 80% da densidade dos ósos é en realidade responsabilidade dos xenes herdados», explica Van Loan para consumer.es, «pero o outro 20% ou 25% depende da nutrición e o exercicio». O exercicio físico aumenta a masa ósea que compón a estada do corpo humano, o esqueleto. E a nutrición representa a vía para repor o calcio necesario para a renovación e o fortalecemento dos ósos. Estes están formados nun 65% deste mineral e son o reservorio do que se nutre o resto do organismo para acometer funcións tan esenciais como a estrutura dental, a contracción muscular, a coagulación sanguínea ou a transmisión do impulso nervioso.

O sedentarismo a idades temperás aumenta sensiblemente o risco de osteoporose
Se os primeiros anos da vida son tan importantes para os ósos é porque, como subliña a investigadora norteamericana, é durante a etapa de crecemento da infancia e a adolescencia cando a masa ósea vai desenvolvéndose ata chegar ao seu valor máximo ou pico. «A densidade dos ósos pode incrementarse máis adiante», precisa Van Loan, «pero despois de mediados dos 20 anos xa é extremadamente difícil lograr aumentos significativos».

En lugar disto, pasados os 30 anos, a curva da densidade dos ósos empeza a declinar e, co tempo, o descenso é cada vez máis pronunciado. Ata o punto de que, segundo os datos da Fundación Hispana de Osteoporose e Enfermidades Metabólicas Óseas (Fhoemo), a partir dos 50, a masa ósea perde entre un 1% e un 3% do seu volume cada ano.

A conclusión parece clara: canto máis alto sexa o pico logrado durante a mocidade, menos acusado será o descenso logo e menor será o risco de padecer osteoporose na terceira idade. E neste punto, á receita de Van Loan para conseguir unha maior densidade de ósos, exercicio e boa alimentación, o presidente da Fhoemo, Manuel Díaz-Curiel, engade un terceiro ingrediente: evitar os hábitos tóxicos como o tabaco, o exceso de alcol ou cafeína, do mesmo xeito que fármacos como córtico-esteroides ou antiepilépticos. «Nestas idades, o elemento máis negativo é o tabaco, pois ademais de prexudicar o desenvolvemento dos ósos, facilita a perda de calcio polos ouriños e diminúen os niveis de estrógenos», sinala este especialista.

A osteoporose caracterízase por unha forte perda de masa ósea e unha deterioración da propia microarquitectura do óso, dous factores que volven o esqueleto humano tan fráxil como o cristal. O problema é que esta enfermidade silenciosa tarda moito tempo en mostrar síntomas claros. De feito, adoita pasar desapercibida durante anos ata que se produce a primeira fractura.

O peso da vellez
A causa principal da aparición das fracturas é a diminución da densidade ósea asociada á vellez. Nunha sociedade como a europea, onde as expectativas de vida son cada vez maiores e a poboación anciá tende á alza, o fenómeno pode derivar nun grave problema de saúde pública: segundo a Fhoemo, só en Europa, a osteoporose provoca unha fractura cada 30 segundos. «Cantos máis anos se viva, maior será a perda de masa ósea», explica Díaz-Curiel. «A principios do século pasado non había osteoporose, pero porque a xente morría aos 50 anos».

Á parte das causas derivadas dunha formación ósea insuficiente e a deterioración causada polo paso dos anos, as mulleres son máis propensas a padecer a enfermidade como consecuencia da menopausa e a consecuente perda de estrógenos. E é que, no cinco anos posteriores ao fin do seu período fértil, a muller pode chegar a perder ata un 15% da súa masa ósea. Outros factores que aumentan o risco son ter unha constitución delgada, unha menopausa precoz, un estilo de vida sedentario, antecedentes familiares ou non ter embarazos.

A conxunción de factores de risco acabará derivando tarde ou cedo nunha fractura, sendo as máis comúns as de boneca, columna e cadeira. Estas últimas son as máis graves e están ligadas a unha estatística funesta: dous de cada dez mulleres que sofren unha fractura de cadeira morren no seis meses posteriores.

En idades avanzadas, se non se pode recuperar a densidade ósea perdida, polo menos si é posible frear este desgaste por medio de exercicio moderado, como paseos ou mesmo Tai Chi. «Hoxe en día hai cada vez maior interese no campo da bioloxía molecular por chegar a identificar os factores xenéticos que desencadean a enfermidade», sinala o presidente da Fhoemo, «pero aínda non temos unha resposta clara».

O calcio na idade adulta

Img
Os nenos non son os únicos que deben repor o calcio utilizado polo seu organismo mediante a alimentación. En España, recoméndase inxerir unha dose diaria de 800 mg na infancia, 1.200 na adolescencia e, igualmente, 1.000 na idade adulta.

Os maiores tamén deben dar calcio aos seus ósos. Os alimentos que maior cantidade deste mineral proporcionan son o leite e os seus derivados, sendo necesarios varias porcións de leite, queixo e iogur cada día para alcanzar a cantidade requirida.

Con todo, esta recomendación foi posta en dúbida por un estudo recente que relaciona o consumo dos derivados lácteos na idade adulta e a aparición de cancros de mama e próstata. Este traballo suxire que algún dos compoñentes do leite con capacidade de estimular o crecemento durante a infancia poderían potenciar o desenvolvemento destas formas de cancro ao ser inxeridas polos adultos.

De ser certa esta hipótese, cabería pensar na substitución, na dieta dos maiores, dos derivados do leite por outros alimentos que tamén conteñen calcio, aínda que en menor medida, como os peixes, os cereais, a froita, a verdura ou o pan. En calquera caso, a maioría dos expertos coinciden en sinalar que esta hipótese non está suficientemente demostrada hoxe en día como para deixar de tomar leite.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións