Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Problemas de saúde

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Que é a hipertensión, por que se produce e como controlala

A hipertensión é unha enfermidade que afecta a máis do 40 % da poboación española e que non ten cura: coñecela ben e mantela baixo control é fundamental

tensiometro Imaxe: Pixabay

Segundo o estudo ‘Prevalencia, diagnóstico, tratamento e control da hipertensión arterial en España‘, no que participa o Sistema Nacional de Saúde, o 42,6 % da poboación española sofre hipertensión. Deles, un 37,4 % está sen diagnosticar. O feito de que sexa posible vivir durante anos coa tensión alta sen sentir síntomas é o que resulta máis perigoso, xa que existe unha estreita relación entre esta patoloxía e os trastornos coronarios e cerebrovasculares e a insuficiencia renal. Estamos ante unha enfermidade crónica que non se cura, polo que saber manter a hipertensión baixo control é o único salvavidas. Neste artigo repasamos os principais mitos e verdades desta patoloxía.

Que é a tensión arterial

A tensión arterial é a cantidade de presión que exerce o sangue contra as paredes das arterias ao ser bombeada polo corazón. Canto máis alta sexa, máis tensos volveranse os vasos sanguíneos e máis esforzo terá que facer o corazón para bombear. A tensión normal en adultos está en 120 mmHg (milímetros de mercurio) cando o corazón latexa (tensión sistólica) e 80 mmHg, cando o corazón se relaxa entre latexado e latexado (tensión diastólica). Considérase alta cando a sistólica é igual ou superior a 140 mmHg e/ou a diastólica é igual ou superior a 90 mmHg. Cando estes niveis se sofren de forma continua pódese falar de hipertensión (HTA).

Como se mide a tensión, paso a paso

  • En consulta, tras 5 minutos de repouso e relaxación.
  • Non tomar café, té nin fumar polo menos media hora antes.
  • Sentar coas costas no respaldo e coas pernas tocando o chan, sen cruzalas.
  • Mídese en ambos os brazos e tómase como referencia o que teña a tensión máis alta.
  • A tensión terá que ser elevada en dúas ou tres medicións separadas no tempo (uns 5 minutos).
  • Esta medición repetirase noutras dúas visitas, deixando pasar unha semana entre elas.

Valores da hipertensión

A hipertensión pode ser de tres tipos:

  • De grao 1 (lixeira). 140/159 sistólica ou 90/99 diastólica.
  • De grao 2 (moderada). 160/179 ou 100/109.
  • De grao 3 (severa ou grave). Maior ou igual a 180 ou maior ou igual a 110.

❌ A hipertensión só afecta os maiores

Falso. A maior incidencia de casos con hipertensión comeza a partir dos 40-50 anos e a cifra aumenta coa idade. O 70 % das persoas de máis de 65 anos ten a tensión alta, algo que se xustifica porque as paredes arteriais endurécense co envellecemento, vólvense menos elásticas e ofrecen unha maior resistencia ao fluxo sanguíneo. Pero tamén hai hipertensos por baixo desa idade, mesmo adolescentes e nenos. Nos casos de hipertensión en mozos, as causas case sempre se deben a enfermidades (renais ou cardíacas), ao uso de certos medicamentos, á obesidade ou ao consumo en exceso de alcol ou drogas.

Se non hai antecedentes na familia, antes dos 40 é conveniente tomarse a tensión cada 2-3 anos e, a partir desa idade, cada ano. Unha persoa diagnosticada con hipertensión deberá realizar consultas de revisión máis frecuentes. Cada caso é distinto, pero recoméndase revisarse cada 1-2 meses ata que se controlen os niveis. Unha vez alcanzados, as visitas poden producirse cada 3-6 meses.

❌ O perigoso é ter a tensión descompensada

Falso. Popularmente fálase de tensión descompensada cando os valores da máxima (presión sistólica) e a mínima (presión diastólica) están próximos. Detrás non existe ningunha afirmación científica: o termo “tensión descompensada” non existe en medicamento. O importante non é o próximos que estean ambos os valores, senón que ambos atópense dentro dos límites. Ter calquera de ambas as medidas elevada (igual ou maior a 140/90 mmHg) supón un aumento do risco vascular.

✅ O exercicio axuda a controlar a hipertensión

Verdadeiro. A Organización Mundial da Saúde (OMS) recomenda realizar exercicio físico para diminuír a tensión arterial. Para a Fundación Española do Corazón, o ideal é realizar actividades como camiñar, bailar, correr, nadar ou montar en bicicleta entre 3 e 5 días á semana durante 30-60 minutos ao día. Unha pequena redución da tensión arterial pode ser suficiente para rebaixar significativamente a incidencia de accidentes cerebrovasculares e infartos.

Pero, coidado: unha persoa hipertensa, antes de comezar cun programa de exercicio físico, sempre debe consultalo co seu médico, xa que durante o exercicio pode subir a tensión arterial. O especialista, dependendo da situación do paciente, pódelle recomendar baixar os valores antes de empezar a practicar deporte ou evitar exercicios isométricos (de tensión muscular), xa que con eles pode elevarse a tensión ata límites que serían perigosos para un hipertenso. Por exemplo, non se recomenda levantar pesas se a persoa ten unha presión superior a 180/110 mmHg, xa que a intensidade deste exercicio pode provocar en todas as persoas un aumento súbito da tensión, e se a persoa está nos límites de risco cardiovascular resulta perigoso.

✅ Unha dieta sa reduce a hipertensión

Verdadeiro. Cuantos máis quilos pesamos, máis sangue necesítase para fornecer osíxeno e nutrientes aos tecidos. A medida que aumenta o volume de sangue, tamén o fai a presión sobre as paredes arteriais. Segundo a OMS, por cada 5 kg de exceso de peso que se perdan pódese chegar a reducir a tensión sistólica entre 2 e 10 puntos. Cunha alimentación saudable é posible manter a tensión baixo control, é dicir, comer de todo (o saudable) un pouco (verduras, froitas, legumes, cereais integrais, lácteos desnatados, peixe, ovos ou carnes magras) e eliminar as graxas menos recomendables (manteiga, margarina, o aceite de coco ou palma…).

➖ A culpa de todo tena o sal

En parte. O sodio é un mineral que o organismo necesita en pequenas doses (2 g ao día) e que está presente tanto no sal como noutros alimentos de forma natural. O sodio atrae a auga e unha dieta rica neste mineral o que fai é engadir auga ao fluxo sanguíneo. Iso provoca un aumento do volume do sangue e, como consecuencia, da presión sanguínea. Pero isto non quere dicir que consumir sal cause hipertensión. Unha investigación publicada en The Lancet concluíu que ao tomar moito sal aumentaba o risco de morte por enfermidade cardiovascular en persoas que xa tiñan hipertensión, pero nas persoas con tensión normal o risco non se incrementaba.

Ademais, o sal non é o único factor que aumenta a presión arterial. Fumar, por exemplo, acelera a frecuencia cardíaca, contrae as arterias e ocasiona alteracións no latexado do corazón. Outros factores son a obesidade, que xera un maior gasto cardíaco; o sedentarismo (un estilo de vida activo pode chegar a reducir ata nun 70 % as posibilidades de hipertensión); a tensión (as hormonas que se desprenden ante un estado de ansiedade elevan a tensión, o corazón latexa máis rápido e os vasos sanguíneos estréitanse); ou o abuso de alcol, que fai que o fígado realice un sobreesfuerzo para metabolizarlo, o que provoca un aumento da presión.

✅ O potasio é un gran aliado contra a hipertensión

Verdadeiro. O sodio actúa en conexión co potasio, e o incremento da presión arterial pode chegar a potenciarse se temos déficit deste mineral. O potasio conséguese coa inxesta de cereais de gran, froitas, verduras e lácteos desnatados. Canto máis potasio tomemos, máis sodio eliminamos a través dos ouriños; e tamén axuda a diminuír a tensión dos vasos sanguíneos. Se as recomendacións de inxesta de potasio para un adulto san están en 3.500 mg ao día, para as persoas con hipertensión recoméndase 4.700 mg, sempre que non teñan ningún outro problema de saúde, xa que o potasio pode ser prexudicial en quen sufran unha enfermidade renal e tamén pode interferir nalgúns medicamentos.

Alcanzar esas cantidades coa dieta é un reto, xa que hai que facer esforzos para cubrir as necesidades deste mineral. Algúns alimentos con maior cantidade son: un prato de feixóns (1.332 mg por 100 g), unha cunca de soia texturizada (1.800 mg por 100 g), un aguacate (824 mg), un prato de acelgas (740 mg), un plátano mediano (358 mg), un filete de salmón (340 mg), unha pataca mediana asada (925 mg), unha papaya (700 mg) ou un puñado de pistachos (1.025 mg por 100 g).

❌ O azucre non é un problema para a tensión

Falso. En concreto a fructosa. Este hidrato de carbono simple atópase na froita e no mel, pero tamén en gran parte dos alimentos procesados: refrescos, zumes, doces, lambetadas, batidos… Se se consome polas froitas, a fructosa non resulta daniña, pero cando a inxerimos en grandes cantidades na nosa dieta diaria corremos o risco de sufrir hipertensión. Normalmente unha persoa que basea a súa dieta nun consumo excesivo de azucre desenvolverá obesidade e, con iso, o risco de hipertensión que vai asociado a ela, pero tamén porque comer en exceso produtos cargados de azucres engadidos inhibe as concentracións de óxido nítrico en sangue (un vasodilatador que permite ao sangue circular a maior velocidade), o que contrae as arterias, incrementando así o risco de hipertensión.

➖ Os homes son máis hipertensos que as mulleres

Depende. Os homes (nun 49,9 %) sofren máis hipertensión que as mulleres (37,1 %), pero a presión arterial delas aumenta cos anos, especialmente tras a menopausa pola falta de estrógenos. É dicir que, mentres que o sexo masculino ten cifras de tensión máis altas en todos os rangos de idade, desde os 60 anos a tensión das mulleres dispárase e chega a presentar niveis iguais ou superiores.

Para acceder a máis contidos, consulta a revista impresa.

Etiquetas:

hipertensión-gl

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións