Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Problemas de saúde

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Que hai de verdade (e de mentira) en poder reforzar o sistema inmunitario?

Os expertos aseguran que non existe ningún produto, práctica ou alimento que por si sós fortalezan nosas defensas. Contámosche que inflúe (e que non) no sistema inmune

alimentacion sistema inmune Imaxe: FotoshopTofs

O sistema inmunitario é un conxunto complexo e coordinado de células, tecidos, moléculas e procesos biolóxicos que se encarga de detectar e eliminar o que identifica como un elemento estraño no noso organismo susceptible de ser daniño e poder prexudicarnos, xa sexan agresións externas (virus, bacterias ou parásitos) ou internas, como células cancerígenas. Este “escudo” vese debilitado por causas, como a xenética, a idade, o consumo de certos fármacos, a tensión, o sedentarismo ou diversas causas ambientais. Por iso, reforzar nosas defensas converteuse en algo máis que un obsesivo slogan. De verdade resulta tan fácil intervir nesa complexa rede de interconexións que forma a barreira inmunitaria? A resposta non é fácil, pero o que si aseguran os expertos en inmunología é que non existe ningún produto, práctica ou alimento que por si sós reforcen o sistema inmune.

✅ Hai persoas máis susceptibles a certas infeccións

O bo funcionamento do sistema inmunitario depende da xenética. Un estudo realizado no Kings College de Londres (Reino Unido) e publicado en Nature asegura que case tres cuartas partes dos nosos trazos inmunológicos están influenciados polos xenes. Isto fai que haxa persoas máis predispostas que outras a sufrir unha determinada infección ou pacientes que responden mellor aos tratamentos que outros. Con todo, como o resto do organismo, as células do sistema inmune deben estar sas. É dicir, que un sistema inmunitario forte vai estar determinado, en primeiro lugar, polos xenes, pero tamén polo ambiente no que se desenvolveu. Por exemplo, unha persoa cunha herdanza xenética adecuada, pero cunha dieta pobre en nutrientes, terá probablemente un sistema inmune que non funcione de modo correcto.

❌ Existe un xene da lonxevidade

Non existe “o xene da lonxevidade”, pero si un envellecemento do sistema inmunitario (inmunosenescencia) paralelo ao envellecemento de todos os nosos órganos e tecidos do corpo. En persoas que sufrisen enfermidades ao longo da súa vida, sobre todo aquelas con unha inflamación crónica, esta inmunosenescencia pode aparecer antes de tempo. Segundo cumprimos anos, as nosas células tamén envellecen e vólvense menos funcionais, por iso é polo que as persoas anciás sexan menos resistentes ás infeccións. Ademais, a medida que envellecemos, os mecanismos de reparación do ADN, que se ocupan de restablecer a integridade de leste tras a acción de axentes tóxicos ambientais, perden o seu eficacia. Se o ADN non se repara, as células van perdendo a súa capacidade funcional, aumentando o risco de acumular mutacións e transformarse en células cancerosas.

✅ Pasar enfermidades nos inmuniza

O sistema inmunitario ten un mecanismo “de memoria”: unha vez que un elemento se recoñeceu como patógeno, o sistema inmune arquívao “”. Desta forma, a próxima vez que o intruso se asome ao organismo, a resposta específica realizarase máis rápido e con maior eficacia, atacando con máis rapidez ao axente patógeno. Podemos inmunizarnos pasando a enfermidade real ou a través da vacinación. As vacinas producen unha resposta similar á xerada polas infeccións naturais, pero sen causar a enfermidade nin pór á persoa en risco de sufrir as súas complicacións.

✅ A febre é un mecanismo de defensa

Cando algún patógeno aparece por primeira vez no noso organismo, as células que o recoñecen actívanse e empezan a multiplicarse para facer fronte á ameaza. Unha persoa cun sistema inmune forte tarda ao redor de dúas semanas en activar e multiplicar as células específicas contra un invasor. Mentres que se activan estas células, entra en funcionamento un primeiro mecanismo de defensa básico, que normalmente detectamos como un aumento da temperatura corporal (a fiebre), entre outros síntomas. Se o invasor non é especialmente infeccioso, este escudo adoita ser eficaz, aínda que pasaremos dúas semanas con molestias.

❌ A alimentación non inflúe no sistema inmune

dieta sistema inmune
Imaxe: PL_MAPHO

Que o noso sistema inmunitario estea máis ou menos optimizado dependerá da alimentación e o estilo de vida. Un patrón dietético saudable é aquel constituído fundamentalmente por froitas e verduras, cereais integrais, froitos secos e alimentos pouco ou nada procesados. Segundo a Sociedade Española de Oncoloxía Médica, un de cada tres cancros garda relación cun patrón de alimentación insano, polo que non hai dúbida algunha da estreita relación entre a nutrición e o sistema inmune. Ademais, un estudo da Universidade de Bonn (Alemaña) demostrou que o sistema inmune reacciona ante unha dieta rica en azucres e graxas igual que o fai ante unha infección bacteriana: cunha resposta inflamatoria en todo o organismo.

Para manter o sistema inmune en forma necesítanse todas as vitaminas (sempre a través da alimentación), pero en especial:

  • Vitamina D, que controla o desenvolvemento e a activación dos linfocitos T e ten un papel relevante contra as pneumonías.
  • Vitamina A ,polo seu efecto antioxidante que axuda a loitar contra as infeccións.
  • Vitamina C. Estimula a produción de anticorpos e é antioxidante e antiinflamatoria.
  • Vitamina E, potente antioxidante que protexe as membranas biolóxicas e contrarresta as accións inmunosupresoras dos radicais libres.
  • Vitamina B, vital para soportar as reaccións bioquímicas do sistema inmunitario.

Respecto dos minerais, necesitamos todos (sempre a través da alimentación), pero o zinc, o selenio, o magnesio e o cobre revélanse como especialmente importantes polo seu poder para parar a inflamación.

✅ Os anticorpos da lactación desaparecen nuns meses

Os bebés se benefician dunha inmunidade pasiva a través da nai, quen lle transmite anticorpos e glóbulos brancos desde da placenta e, tras o parto, a través do calostro (sustancia que se produce antes da subida do leite e que é moi rica en anticorpos). O leite maduro, que non ten tantos compoñentes protectores como o calostro, tamén transmite anticorpos ao bebé, aínda que vai desaparecendo aos poucos, aproximadamente entre os 6 e 12 meses de idade. Nese tempo, o bebé xa tivo tempo para que o seu propio organismo xéreos (polo contacto con certos xermes e polas vacinas).

leche materna sistema inmune
Imaxe: angel4leon

✅ A ansiedade e a tensión aféctanlle

Os especialistas están a observar unha relación cada vez máis estreita entre o sistema inmune e o sistema nervioso. Atravesar por un período depresivo, como pode ser a morte dun familiar, pode condicionar seriamente o sistema inmunitario e crear unha inmunosupresión que requira para recuperarse de seis meses a un ano. Vivir nun estado de tensión permanente é igualmente prexudicial, xa que se libera cortisol, unha hormona inmunosupresora. Pola contra, existen hormonas inmunopotenciadoras (endorfinas) que se liberan ante situacións de relaxación e satisfacción. Tamén se observou que as persoas anciás que gozan dunha aceptable vida social teñen os seus defensas en mellor estado que aquelas que se atopan soas.

⚠️ Podemos incidir no bo estado da nosa inmunidade

Non podemos cambiar os nosos xenes, nin a nosa idade, nin o número de enfermidades que pasamos, pero si modificar todos os factores que afectan o noso estilo de vida, como facer exercicio, levar unha dieta sa, durmir ben, vacinarnos… E canto se tarda en sentir os efectos desa mellora inmunitaria? Depende. Se falamos dunha reconstitución inmunitaria (por exemplo, tras un procedemento médico como un transplante de medula), pode levar meses, pero cando falamos dunha mellora producida por un cambio nos hábitos, os efectos poden ser inmediatos e deberiamos notalos en poucos días ou semanas.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións