Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Psicoloxía e saúde mental

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Que pasa no corpo cando nos estresamos?

O organismo responde á tensión no ámbito cognitivo, fisiológico e motor para axudalo a reaccionar de maneira eficaz

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Luns, 09 de Outubro de 2017
img_efecto estres cuerpo hd

A tensión é unha emoción natural como pode ser a alegría, a tristeza ou o medo; a resposta que emite o organismo ante estímulos que percibe como ameazantes. Cando isto sucede, o individuo debe porse en alerta para poder afrontar a situación e reducir as consecuencias negativas. A reacción emocional obsérvase, segundo os especialistas, no plano cognitivo-subxectivo (experiencia), fisiológico (cambios corporais) e motor (conductual-observable). O artigo explica que é a tensión, que efectos ten sobre o organismo, como aproveitalo en beneficio propio e de que modo xestionalo.

Imaxe: kmiragaya

Que é a tensión e que efectos ten sobre o organismo

A tensión podería definirse como unha maneira de adaptarse a calquera cambio na contorna próxima. É unha forma de reaccionar ante problemas, demandas e perigos. Segundo a Sociedade Española para o Estudo da Ansiedade e a Tensión (SEXAS), pode ser positivo ou negativo. Se o individuo considera que as consecuencias serán favorables, é positivo; se, pola contra, percíbeo como desagradable ou prexudicial, é negativo.

En calquera dos dous casos, produce cansazo, activación fisiológica, aceleración do pulso cardíaca ou dificultade para conciliar o soño. E os motivos polos que xorde son variados: divorcio, perda dun ser querido, catástrofes naturais, nacemento dun fillo, problemas laborais…

Segundo SÉXALA, entre os seus efectos cognitivo-subxectivos están malestar, preocupación, tensión, inseguridade, sensación de perda de control e fortes cambios fisiológicos como cardíacos ou respiratorios. No plano fisiológico, actívase o sistema nervioso autónomo e o motor, o sistema nervioso central, endocrino e inmune e prodúcense cambios na frecuencia cardíaca, respiratoria, tensión muscular, sensacións gástricas, dores de cabeza, insomnio, disfunción estéril ou contracturas musculares. A nivel motor aparecen hiperactividade, tartamudez, movementos repetitivos… Debe terse en conta que non todas as persoas reaccionan igual ás mesmas situacións de tensións.

Como aproveitar a tensión en beneficio propio

Afrontar a tensión en positivo axuda a analizar as causas e a responder con maior rapidez
Para o corpo, a tensión pode ser sinónimo de cambio. Calquera situación que produce unha variación na vida ou na saúde do individuo está a causar tensión. Pero este non é prexudicial en por si: en pequenas cantidades e ben xestionado pode considerarse saudable porque motiva e axuda a xestionar mellor as emocións. Controlado e mantido durante períodos de tempo curtos, a tensión é positivo. Para Rocío Lapuente, doutora en Ciencias Químicas, “a tensión, ben enfocado, impulsa a evolución e o desenvolvemento”. Para conseguilo, a experta, tal e como explica no seu blogue, afirma que o primeiro paso é “identificar que é o que nos causa tensión e por que provoca esa sensación“.

En moitos casos, sostén Lapuente, a orixe está en experiencias non resoltas que reaparecen cada vez que un enfróntase a situacións similares. Analizar os motivos contribúe a resolver asuntos pendentes e avanzar cara a unha mellor situación. Afrontalo en positivo posibilitará, segundo esta especialista, que se poña en funcionamento o neocórtex, o noso cerebro máis avanzado e que produce sustancias químicas que axudan a crecer e a mellorar. Permitirá responder con maior rapidez e, o máis importante, servirá para analizar as causas.

Como xestionar a tensión

Cando a tensión é negativo, é dicir, cando é demasiado intenso e alóngase no tempo, pode converterse en patolóxico. As técnicas de tratamento máis habituais son:

  • Realizar exercicio físico. Numerosos estudos demostran que as persoas que practican exercicio de maneira regular teñen menos risco de sufrir algún síntoma de ansiedade. Andar rápido, sobre todo ao aire libre, permite relaxar a mente e activar o corpo.

  • Practicar técnicas de relaxación. Meditación ou mindfulness son dúas técnicas que probaron ter efectos beneficiosos tanto no ámbito físico como no psicolóxico. A técnica mindfulness considérase moi útil para a xestión da tensión e reducir as emocións negativas. Tamén axudan os exercicios de respiración. Respirar de maneira controlada pode baixar a presión arterial, a frecuencia cardíaca e o ritmo respiratorio e xera calma. A respiración abdominal, unha das máis utilizadas, consiste en adoptar unha postura relaxada, cunha man no abdome e outra no peito, e inspirar aire polo nariz e expulsalo pola boca conseguindo que se levante a man do abdome.

  • Tratamento farmacolóxico. Os ansiolíticos diminúen os síntomas de ansiedade de maneira rápida, por iso é polo que se usen no tratamento do ataque de pánico ou as obsesións. O problema está en que estes non axudan a controlar a ansiedade e, por tanto, non curan o trastorno. A súa administración en casos de reaccións intensas, non controlables, debe ir substituíndose aos poucos, sempre que sexa posible. Nalgúns casos, este tratamento é necesario, pero sempre que o prescriba un especialista. Hai que evitar a automedicación ou o abandono do tratamento sen consultar ao médico.

  • Técnicas cognitivas. Estas técnicas psicolóxicas adestran ao individuo para que poida mellorar a súa capacidade de autobservación e autocorrección da súa conduta, emocións e pensamentos. Algunhas adestran á persoa a desenvolver habilidades como a solución de problemas; outras, a saber identificar pensamentos negativos para poder cambialos.

  • Técnicas da conduta. Achega ao individuo aos estímulos que provocan a ansiedade, en condicións controladas, de forma lenta, para conseguir premiarse polos logros e corrixirse ante os fracasos, sen chegar a castigarse.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións