Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Psicoloxía e saúde mental

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Silencio: coñece os seus efectos na saúde e como practicalo

A ausencia de ruído pode resultar incómoda, pero o silencio axuda a reducir a tensión e o risco de enfermidades cardíacas, entre outros beneficios

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Domingo, 08deNovembrode2020
silencio callado Imaxe: philm1310

O ruído ten efectos moi visibles e prexudiciais sobre a saúde. Afecta ao oído, pero tamén aumenta as enfermidades cardiovasculares e provoca problemas dixestivos, tensións e trastornos do soño que inciden na memoria e a aprendizaxe. E a súa ausencia? O silencio resulta ás veces incómodo e hai persoas que necesitan encher ese baleiro de son con música ou a compañía da radio ou a televisión, por exemplo. Pero hai estudos que indican que estar en silencio ten repercusións positivas na saúde. Contámosche cales son e como poder practicar este hábito saudable para beneficiarche de todas elas.

Beneficios do silencio no organismo

Fixémonos ao ruído. O do tráfico, a cafetera, a neveira, o teléfono, os nenos correndo, a televisión, o bulicio das terrazas… Tan adoitados estamos ao son en exceso que ata a súa ausencia moléstanos e inquieta ou mesmo nos dá medo. E iso que tanta exposición pode chegar a provocar cambios no noso comportamento, ademais de cansazo e tensión, entre outros efectos.

Pero a falta de son algún e permanecer un tempo sen falar, é dicir, o silencio, é unha necesidade humana na que non adoitamos reparamos. E achega numerosos beneficios ao noso organismo. Estes son os máis importantes:

  • Reduce a tensión e a ansiedade. O ruído fai que no noso corpo aumenten os niveis de cortisol e adrenalina, as hormonas relacionadas coa tensión. Con todo, o silencio ten o poder de liberar a tensión e a tensión no organismo e o cerebro. É dicir, favorece a relaxación, un estado que “para a mente é fundamental”, comenta a psicóloga clínica Noelia Hernández, e, por tanto, a reflexión. “Levamos unha vida atarefada, de facer todo rápido e parece que non temos nin un minuto para escoitarnos e identificar que estamos a necesitar. Co silencio retardámonos, recollemos, tranquilizamos e escoitamos os nosos pensamentos negativos ou automáticos do ‘teño e debo que’, para así poder cambialos e ver se son tan útiles”, comenta a colexiada por de o Colexio oficial da Psicoloxía de Madrid. Cientificamente recólleo un estudo da Universidade de Pavia (Italia) publicado en 2006 na revista Heart onde observaron que dous minutos de silencio son máis relaxantes que dous minutos de música relaxante. “A pausa reduciu a frecuencia cardíaca, a presión arterial e a ventilación por minuto, mesmo por baixo da liña de base”, explican.
  • Diminúe o risco de enfermidades cardíacas. E como alivia a tensión, baixa a presión sanguínea. Diversas investigacións relacionan a exposición continuada ao ruído coa hipertensión arterial e a arteriosclerosis, como explicamos aquí. O psicólogo ambiental Craig Zimring xa afirmaba en 2004 nun artigo que examinaba o ruído das unidades de coidados intensivos neonatales que a contaminación acústica fai que o noso corpo eleve a presión arterial e a frecuencia cardíaca.
  • Aumenta a sensación de benestar psicolóxico. Nun ambiente relaxante, o organismo empeza a segregar endorfinas (hormona da felicidade) e serotonina, o que produce un cambio a positivo no estado de ánimo.

relajacion tumbado
Imaxe: Pexels

  • Mellora o soño e reduce o insomnio. Relaxarnos con silencio antes de deitarnos é moi importante para gozar dun soño reparador. Pero mesmo se estamos en silencio durante varios minutos ao día tamén nos pode axudar a conciliar o soño. E é que practicar a meditación reflexiva e consciente que promove o mindfulness, que anima a centrar a atención no aquí e agora e observar de forma obxectiva os pensamentos e emocións, podería axudar ás persoas maiores a durmir mellor pola noite, segundo un estudo publicado en 2015 en JAMA Internal Medicine.
  • Rexenera o cerebro. De acordo a un traballo científico de 2013 que apareceu na revista Brain Structure and Functions, dúas horas de silencio ao día permiten o desenvolvemento de novas células no hipocampo, a rexión do cerebro asociada á aprendizaxe, a memoria e as emocións. “O recollemento interior énchenos enerxía, recárganos pilas e axúdanos a descubrirnos e ver cousas de nós mesmos que non criamos, como vimos nesta pandemia: que temos maior vontade, forza e capacidade de resistir. En silencio vemos que necesitamos, que buscamos, como levar as cousas… vénnos moi ben”, afirma a psicóloga con consulta en Madrid.
  • Fomenta a creatividade e a aprendizaxe. Unido co anterior beneficio, o silencio axuda a concentrarse, mellorar a atención, reflexionar en profundidade, a que xurda a inspiración e, por tanto, aumente nosa creatividade.
  • Outros: reforza o sistema inmunológico e axuda a mitigar dores de cabeza e hemicrania.

Como practicar o silencio

Calquera momento é bo para estar en silencio. Un deles, a noite. Para conciliar o soño, hai persoas que optan por escoitar a radio, dórmense coa tele e ata escoitan música relaxante. Pero o mellor á hora de irse á cama é o silencio. “Podemos axudarnos escoitando o noso mundo interior, imaxinando o mar ou outro espazo da natureza…”, comenta Hernández.

E, pola mañá cando nos levantamos, tamén é un momento idóneo para practicar o silencio a diario, como unha rutina. Esta fórmula axudar a “cargar as pilas” para levar a xornada e centrarse no realmente importante.

Por suposto, é conveniente facer silencio cando o corpo o necesite, sexa a hora que sexa. Os sinais? Cando notemos palpitaciones, nó no estómago, non podemos tragar…, é conveniente relaxarse e facer exercicios de respiración. “E é importante preguntarse: que está a pasar, que estou a sentir, onde o estou sentindo, que podo facer ante iso… Isto fainos parar, recollernos e estar en silencio”, indica a psicóloga.

Bastan 15 -30 minutos aodía , seguidos ou en distintos momentos (mañá e noite preferiblemente), para gozar do silencio e de todos os seus beneficios. Pero, como entrar en silencio? “Primeiro hai que ser consciente de que se necesita a relaxación e a tranquilidade. Se non, seguiremos co piloto automático. Ata coller o hábito e que o noso corpo nolo pida, temos que buscar un tempo a diario para facer silencio. E hai que facer ver aos demais (nenos incluídos) e a nós mesmos que eses minutos son para un mesmo”, sostén a experta.

Unha respiración tranquila, na que nos escoitemos a nós mesmos, é unha maneira de iniciar o silencio. Facelo en soidade será máis efectivo e máis fácil.

dibujar pintar
Imaxe: ponce_photography

E podémolo practicar mentres realizamos tarefas moderadas agradables, afeccións que “non teñan tinguiduras de obrigación, senón de diversión”: pintar, escribir, facer un quebracabezas, ter a man un diario que motive para plasmar as emocións… ata pasar o ferro e coser tamén pode ser relaxantes. Pero non servirá se o facemos de maneira obsesiva ou coa obrigación de ter que facelo. “Hai que facelo con tranquilidade. E se non podemos un día porque imos con présa, non pasa nada”, insiste.

E se temos fillos? O noso exemplo fará o traballo principal, pero tamén debemos “ensinarlles a vivir con tranquilidade e transmitirlles que a vida non é correr e enseguida pór a tele ou a música”. E para os máis activos é importante facerlles ver, con linguaxe adaptada á súa idade, que necesitan relaxarse, respirar, descubrir o seu mundo interior… e que deben dispor dun espazo onde poder facelo.

Silencio e covid-19

Se aínda non gozaches co silencio, coa pandemia podes empezar a facelo. E non só porque fagamos caso a expertos do Consello Superior de Investigacións Científicas (CSIC) como María Cruz Minguillón (investigadora en aerosois atmosféricos) que recomendan o silencio no transporte público para previr os contagios de covid-19, pois ao falar, con tanto ruído no metro ou autobús, facémolo máis alto do normal (gritamos) e emitimos 50 veces máis aerosois.

Estar en silencio axudaranos a soportar mellor a situación actual, chea de incerteza e hiperconexión a medios de comunicación e notificacións das nosas redes sociais. “O medo ao contaxio, os problemas económicos, a perda de traballo, a incerteza polo que vai pasar… fai que esteamos máis pendente das noticias desde a mañá e podemos empezar o día enfadados e en tensión. Por iso, o recollemento interior e de introspección en silencio é fantástico desde primeira hora da mañá”, explica Noelia Hernández.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións