Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Traballas moitas horas de pé? Atención a estes consellos!

De cando en vez debes dar algúns pasos para favorecer o retorno venoso (sobre todo no verán) e apoiarche na parede para relaxar a columna

De dependenta nun comercio na tempada de rebaixas, de camareiro no chiringuito da praia, de socorrista na piscina ou de vixiante no aparcadoiro dun parque temático. O emprego no verán sempre aumenta, como tamén se incrementan os perigos para a saúde de quen pasarán moitas horas de pé no seu posto laboral. Nas seguintes liñas contamos que consecuencias ten para a saúde traballar de pé na época estival e que medidas tomar para evitalas.

Img trabajar de pie
Imaxe: Robert Owen-Wahl

O sedentarismo que impera en moitos empregos é prexudicial para a saúde cardiovascular. Pero moito máis éo traballar de pé. Un estudo publicado en 2017 en American Journal of Epidemiology alerta de que as persoas que o fan teñen o dobre de probabilidades de sufrir un ataque de corazón ou insuficiencia cardíaca. A investigación do Instituto de Traballo e Saúde (IWH) en colaboración co Instituto de Avaliación Clínica (CIEM), ambos en Canadá, apuntaba que o risco de enfermidade cardíaca é maior entre as persoas cuxos empregos esixen estar predominantemente de pé (6,6 %) que entre os individuos cuxas tarefas se desenvolven sobre todo sentadas (2,8 %).

E é que traballar de pé durante horas -hoxe en día non é posible establecer un limiar que determine o número de horas considerado como bipedestación prolongada– relaciónase co estancamento circulatorio das pernas e a insuficiencia venosa crónica, un perigo sobre todo no verán. “A combinación de temperaturas altas e o traballo en bipedestación están asociados á aparición de varices en certos estudos de investigación. Esta tensión térmica compromete a capacidade de retorno do sistema venoso, agravando as posibles patoloxías vasculares preexistentes”, sostén Edorta Ansoleaga, vogal do Colexio oficial de Fisioterapeutas do País Vasco (COFPV). Aínda así, ademais da calor, hai outros factores que poden favorecer que xurdan problemas venosos: o sobrepeso, a toma de anticonceptivos orais, os antecedentes familiares, o número de horas de permanencia en bipedestación ou a idade (os maiores de 45 anos son máis propensos).

Pero as persoas que desenvolven a súa xornada laboral en bipedestación non só poden sufrir problemas circulatorios. Como explica o fisioterapeuta, a postura que manteñen produce sobrecarga estática das extremidades inferiores e da musculatura das costas, ademais dunha tensión constante dos músculos do equilibrio e os erectores do tronco. Por iso, tamén estes traballadores son candidatos para padecer dores de columna -sobre todo en columna lumbar e cervical- ou patoloxías dos pés, como a metatarsalgia (dor no antepié) ou a fascitis plantar (inflamación da fascia plantar que pode causar dor no talón). E son quen apenas se moven, como perruqueiros ou camareiros na barra dun bar, os que poden verse afectados por unha notable tensión en estrutúralas músculo-articulares e vasculares.

Img camareros verano
Imaxe: Son of Groucho

A que máis riscos enfróntanse? Ademais dos propios derivados da calor, como se expón no caderno ‘O traballo e a calor: máis prevención no verán‘, editado polo Departamento de Empresa e Emprego da Generalitat catalá, outros problemas relacionados cos pés -máis expostos á intemperie nesta época- merecen terse en conta. Fungos, bacterias e virus, como o do papiloma humano (VPH), poden atacarlles polos pés, se o estado da súa pel non é o idóneo. Rafael Navarro, secretario xeral do Consello Xeral de Colexios Oficiais de Podólogos de España, comenta tres causas que poden romper esa barreira natural do corpo e facilitar a súa entrada:

  • Suor excesiva. Fai que a pel se macere, abrándese e grétase.
  • Uso de chanclas . O chancleteo repetido produce que a pel do talón endurézase e grétese, ademais de que pode ocasionar outros problemas, como torceduras de nocello.
  • Cravarse un cristal, unha espiña… pode converterse nunha vía de entrada para o virus do papiloma humano en forma de verruga.

Consellos para evitar riscos de traballar de pé no verán
Para evitar lesións ou alteracións no sistema osteoarticular e circulatorio, débense seguir normas posturales, como as xerais que indican desde o Colexio oficial de Fisioterapeutas do País Vasco están: non permanecer na mesma postura durante períodos prolongados, alternar actividades que requiran estar de pé con outras que impliquen estar sentado ou en movemento; intercalar períodos breves de descanso entre as diferentes actividades; modificar a contorna (mobiliario, altura dos obxectos, iluminación, etc.) buscando a situación máis cómoda e segura para as costas; e planificar con antelación os movementos ou xestos que se queiran realizar.

Ademais, os mesmos especialistas aconsellan outras recomendacións máis específicas:

  • Mentres se está de pé, manter un pé no alto e apoiado sobre unha banqueta ou repousapés. Alternar un pé tras outro. Cambiar a postura con frecuencia.
  • Non estar de pé estático, se se pode estar a andar.
  • En caso de traballos en bipedestación estática, de cando en vez debemos dar algúns pasos (para favorecer o retorno venoso) e apoiarnos na parede (para relaxar a nosa columna).
  • Se se traballa cos brazos mentres se está de pé, facelo a unha altura adecuada que permita apoiar os brazos.
  • A cabeza debe manterse no plano horizontal ou flexionarse lixeiramente a columna cervical.
  • Evitar levar os ombreiros adiante, xa que favorece a cifosis dorsal (culvatura da columna) e o adiantamento da cabeza.
  • Programar o traballo e as tarefas, para incluír variación, pausas e descansos.
  • Utilizar axudas externas, como medias de comprensión.
  • Non usar zapatos de tacón alto, senón de entre 2-5 cm.
  • Vestir con roupa cómoda e ampla, que permita a mobilidade completa e non produza compresións en ningunha zona.
  • Evitar os xiros excesivos do tronco, xa que aceleran que apareza a fatiga. Se hai que realizar xiros ou torsiones, faranse con movementos de cadeiras e xeonllos, no canto de con a columna lumbar.
  • A carga do peso corporal debe ser equilibrada entre ambas as extremidades para evitar sobrecargas e facerse cos pés lixeiramente separados aumentando, así a base de sustentación do corpo.
  • Manter uns hábitos de vida saudable como practicar exercicio físico, seguir unha dieta saudable, evitar o sobrepeso ou deixar de fumar incide de maneira positiva.
Img hombre limpieza
Imaxe: zeth lorenzo

En canto aos pés, “é fundamental controlar a suor e alí por onde andemos descalzos”, resume o podólogo Rafael Navarro. Para iso, convén coidar a pel protexéndoa cunha crema que axude a que permaneza intacta, hidratada e sen gretas. “Deben ser cremas específicas para pés, que duren horas. As do corpo non fan nada, o seu efecto é nulo”, sinala. Pero se observamos que a pel se macera, ponse branca, os dedos grétanse…, haberá que ir ao podólogo. “Para a suor, podemos recetar fórmulas maxistrais que van moi ben, ou medicamentos, se hai fungos”, asegura.

En canto ao calzado, non convén usar chanclas, pois non achegan estabilidade. O recomendable é unha sandalia suxeita ou unha zapatilla transpirable. “Hai que buscar con tecidos de tea ou orificios de aireación, e tentar evitar a zapatilla pechada, de pel sintética ou de goma, pois aumenta a sudoración e o risco de infeccións”, apunta. As zapatillas de montaña con gore-tex son unha opción.

E calcetíns? No verán non sempre levan, pero no caso de que si, tamén os máis transpirables posible son os desexables, como os técnicos para correr ou facer montaña. “A diferenza do que se cre, un calcetín de algodón móllase e empapa moito: é malo. É mellor un calcetín de fibras sintéticas que expulsa a humidade e sempre está seco”, explica o experto.

Exercicios para as persoas que traballan de pé

Segundo comenta o fisioterapeuta Edorta Ansoleaga, a práctica regular dos seguintes exercicios demostrou ser eficaz para a mellora da circulación venosa. Non se necesitan máis de cinco minutos para facelos.

  • Exercicios de pé:
    • Ponche de puntas varias veces.
    • Camiña sobre os talóns uns minutos.
    • Anda de puntitas uns minutos.
  • Exercicios sentado:
    • Separa e xunta as puntas dos pés.
    • Balancea suavemente os pés, dos dedos aos talóns.
    • Eleva os talóns apoiándoche na punta dos pés 20 veces.
    • Realiza masaxes con auga fría desde o pé ata o xeonllo.
    • Procura manter as pernas elevadas apoiando as pantorrillas nun taburete.
  • Exercicios recostado:
    • Coas pernas elevadas e estendidas, flexiona e estende alternativamente os dedos dos pés 20 veces.
    • Coas pernas elevadas e estendidas, víraas en movemento alternativo en ambos os sentidos 10 veces.
    • Coas pernas estendidas, sepáraas e xúntaas 15 veces.
    • Levanta alternativamente as pernas flexionadas.

Ademais, segundo o experto, para evitar inestabilidadades, desequilibrios ou contracturas resulta fundamental fortalecer os músculos estabilizadores da columna. Tamén é básico manter un adecuado nivel de flexibilidade de estrutúralas músculo-articulares, para escorrentar a fatiga prematura e outras lesións. Así mesmo, Ansoleaga lembra que “a práctica de exercicio físico aeróbico regular axuda a manter o noso peso corporal, conservar a musculatura en bo estado e minimizar as complicacións vasculares”. A natación é un dos exercicios clasicamente recomendados. Pero para determinar cal é o exercicio terapéutico máis adecuado, o conveniente é acudir ao fisioterapeuta.

Etiquetas:

traballo

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións