Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Psicoloxía e saúde mental

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Trastorno afectivo estacional

Durante o outono, moitas persoas senten menos enerxía e certa tristeza, con síntomas similares á depresión

Img chica otono Imaxe: sacks08

A reincorporación á rutina despois das vacacións, o descenso das temperaturas e, sobre todo, a redución das horas de luz, son responsables da sensación de tristeza que embarga a algunhas persoas coa chegada do outono. Hai quen resulta máis sensible a estes cambios e padece síntomas depresivos, irritabilidad e unha maior necesidade de consumir doces. É o denominado Trastorno Afectivo Estacional, unha entidade aínda pouco coñecida e escasamente diagnosticada.

Img chica
Imaxe: sacks08

Considérase que preto dun 5% da poboación padece Trastorno Afectivo Estacional, máis coñecido polas súas siglas inglesas como SAD (Seasonal Affective Disorder). As mulleres son máis propensas que os homes a padecelo, así como as persoas que viven en países con menos horas de luz solar. Os síntomas son similares aos da depresión, aínda que se desenvolven de forma máis leve. Son habituais os cambios no estado de ánimo, con certa tristeza, irritabilidad e falta de interese polas actividades habituais.

O afectado sente que ten menos enerxía e capacidade de concentración, sobre todo polas tardes, así como un maior desexo por consumir alimentos doces, como o chocolate, co consecuente aumento de peso.

Entre melancolía e depresión

Os síntomas depresivos son a miúdo leves ou moderados, aínda que en pacientes con problemas depresivos previos poden ser máis importantes. Non todas as persoas con esta afección experimentan todos os síntomas. É posible que o nivel de enerxía sexa normal, pero o desexo esaxerado de doces sexa intenso.

Crese que esta variación está relacionada cunha alteración do ritmo circadiano que provoca cambios no hipotálamo e a secreción de melatonina , hormona que participa nunha gran variedade de procesos, como o ritmo de soño-vixilia e os estados de ánimo. Unha das características máis relevantes da melatonina é a súa variabilidade ao longo do ciclo de 24 horas, así como a súa resposta a cambios na iluminación ambiental, de forma que se produce en maior proporción na escuridade e, por tanto, increméntase cando os días son máis curtos e con menos luz. Estes niveis maiores de melatonina provocan somnolencia diúrna e apatía.

Nos meses fríos enténdese como lóxico e normal certo grao de apatía e redución da actividade, síntomas similares aos da depresión

Outra homóloga, a serotonina, tamén xoga un papel na comprensión deste trastorno. Coñecida como “a hormona do benestar”, os seus menores niveis nos meses de outono e inverno contribúen a sentir certa ansiedade, así como ánimo depresivo. Esta alteración afectiva, por norma xeral, relaciónase coa chegada dos meses fríos, aínda que quen traballan moitas horas en oficinas con pouca luz natural poden experimentar síntomas todo o ano. Da mesma maneira, algunhas persoas máis sensibles tamén poden notar cambios no estado de ánimo durante os días anubrados.

A pesar de que o SAD pode afectar á vida cotiá, certo grao de apatía e redución da actividade nos meses fríos enténdese como lóxica e normal. Así como a luz do sol -segundo as estacións- inflúe nas actividades dos animais, tamén pode afectar os humanos, modificar o ritmo biolóxico e alterar a rutina diaria.

Luz para combater os síntomas depresivos

Ao considerarse que a redución nas horas de luz é o factor determinante da afección, hase teorizado que unha terapia lumínica podería ser efectiva para combatelo. Nos meses de outono e inverno, a redución do estimulo lumínico é drástica, xa que unha habitación normal está iluminada con entre 150 e 200 luxes, mentres que o sol intenso de verán é de 100.000 luxes. Desta maneira, en opinión dos expertos, un achegue suplementario de luz podería ter un efecto preventivo ou terapéutico.

Numerosos estudos apoian o uso da fototerapia para combater o SAD e, na maioría dos casos, son efectivos e non se rexistran efectos secundarios. No entanto, poden sentirse dores de cabeza e oculares, así como mareo e vómitos nalgúns casos. Unha alternativa á fototerapia, proposta hai pouco, é o uso dun aparello que simula o amencer, de maneira que se acende a unha determinada hora e sobe de intensidade de luz conforme avanza o día, de forma gradual.

Un estudo publicado no ‘Journal of Effective Disorders’ o pasado verán compara o tratamento con luz enriquecida, tanto con cor azul como con luz estándar, para o tratamento deste trastorno estacional. O motivo da cor azul é que o sistema dos ritmos circadianos é, de maneira especial, sensible a esta lonxitude de onda. Os científicos do Departamento de Fisioloxía da Universidade Medical Center Groningen, en Holanda, elixiron a 52 pacientes con SAD e dividíronos en tres grupos, segundo un tratamento de 30 minutos con luz estándar, 30 minutos de luz enriquecida con cor azul e 20 minutos de luz enriquecida azul.

Despois de dúas semanas de tratamento, os resultados mostraron que os síntomas de depresión propios do trastorno diminuíron no tres grupos, sen diferenzas significativas entre ambos. Os investigadores concluíron que é posible que a falta de diferenzas entre o tres condiciones débase a que todas estas terapias dan unha resposta causada por un longo período de exposición a unha alta intensidade lumínica. Por este motivo, explican, nun futuro necesitaranse máis estudos con períodos máis curtos de exposición e menor intensidade.

CONSELLOS PARA EVITAR O

SAD Unha serie de medidas poden axudar a evitar o trastorno afectivo estacional ou á súa recuperación: diminuír o consumo de cafeína e alcol, así como as comidas copiosas, para mellorar o descanso nocturno; no posible, procurar durmir durante as horas de escuridade e evitar as luces intensas durante a noite. Doutra banda, recoméndase aproveitar ao máximo as horas de luz natural para realizar actividades ao aire libre.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións