Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Trastornos do soño

Afectan a un de cada tres españois
Por miren 25 de Novembro de 2002

Non durmir ou facelo menos horas das necesarias pode ocasionar serios problemas de saúde, como depresión, ansiedade, hipertensión e graves problemas no crecemento. España é un dos países máis afectados pola falta de soño. Os expertos calculan que os españois dormen una media de 40 minutos menos ao día que o resto dos europeos. O volume de afectados por trastornos do soño supera no noso país o 30% da poboación, pero só o 5% dos casos está diagnosticado e recibe tratamento nas unidades de soño. Os especialistas alertan á sociedade sobre a gravidade de non durmir de maneira correcta e denuncian a falta de interese por parte das autoridades sanitarias en analizar estes trastornos.

Durmir non é perder o tempo

Durmir mal non é só un problema de saúde, senón que nos últimos anos converteuse nun problema de carácter social. Nunha sociedade na que o mercado laboral esixe una dedicación case absoluta, e onde se prima a produtividade e a constante actividade, non é de estrañar que moitos traballos provoquen un cambio nos hábitos naturais do corpo humano. Os ritmos de lecer tamén sufriron alteracións. O tempo de diversión nocturna esténdese até altas horas da madrugada, por iso deséxase estar esperto as 24 horas do día. Un exemplo diso é o resultado que mostra una enquisa realizada pola Universidade Oberta de Catalunya onde se reflicte que o 7% das persoas que navegan por Internet admite que rouba horas ao soño paira facelo.

Existe una crenza xeneralizada de que durmir é una perda de tempo. Pero nada máis lonxe da realidade. O doutor Eduard Estivill, director da Unidade de Soño na Clínica Dexeus, subliña que se dorme paira poder vivir. “O proceso do soño é un estado activo no que se producen cambios metabólicos, fisiológicos e hormonais para que o noso cerebro recupérese e funcionemos durante o día”, apunta. O doutor Joaquín Durán, xefe da Unidade do Soño do hospital alavés de Txagorritxu, afirma que despois de durmir as horas necesarias, os problemas xa non son tan importantes como se cría a noite anterior. “Cando una persoa vai durmir o cerebro reláxase facilitando o pensamento e a actividade intelectual, céntrase en actividades como a restauración do sistema inmunitario e a memoria”, detalla.

Investigacións en torno ao soño

Boa mostra do importante que é durmir ben son os numerosos estudos elaborados por diferentes universidades. Una primeiras investigacións, realizada polo departamento de psiquiatría da Universidade de Pensilvania, demostrou que as persoas que se quitan una ou dúas horas de soño cada noite están a longo prazo tan faltas de descanso como una persoa que estivo esperta 40 horas. Outros estudos realizados pola Universidade de Harvard demostran que as persoas que dormen ben lembran mellor o que aprenderon a noite anterior.

En España, a pesar de que o 30% da poboación ten problemas paira durmir, só un 5% da poboación afectada por enfermidades derivadas do soño está diagnosticada e, segundo os expertos, o 98% dos casos poderían evitarse coa adopción de hábitos correctos paira durmir. Trátase de compatibilizar da mellor maneira posible as obrigacións coas horas de descanso, sen esquecer que a calidade do soño é determinante.

Insomnio e apnea

Os neurólogos especializados en tratamentos do soño calculan que a metade das persoas que padecen problemas paira durmir súplenos porque se deixan levar polos costumes dunha contorna que nunca descansa, un mundo onde o correo electrónico, a luz eléctrica e a televisión dificultan descansar as 7 ou 8 horas recomendadas paira un adulto. Os datos avalan a relevancia deste problema. Estímase que a metade da poboación española sofre doenzas derivadas da falta de soño como gastritis, cardiopatías e hipertensión. Segundo os especialistas, as complicacións máis comúns do soño que afectan á saúde están relacionadas co insomnio e a apnea. Son enfermidades nas que os trastornos respiratorios xogan un papel fundamental, por iso é polo que requiran un tratamento con urxencia. “Estes trastornos divídense, sobre todo, en ansiedades e depresións. Sabemos que todas estas enfermidades están asociadas ao insomnio, pero non sabemos por que”, explica o doutor Diego García, neurólogo da Unidade do Soño da Fundación Jiménez Díaz.

Insomnio

O insomnio, máis que una enfermidade, é paira moito un síntoma baseado na dificultade de conciliar o soño. A maioría dos médicos coinciden en asegurar que a causa do insomnio atópase en factores que interveñen á vez durante un tempo. Estados de ánimo como a tristeza, a teima e a angustia poden agravar o insomnio. Nada menos que 12 millóns de persoas en España, a maioría mulleres, padéceno nalgún grao. Delas, un terzo descoñece a súa enfermidade, segundo os datos que manexa a Fundación Soño Vixilia.

Un factor que diminúe o risco de insomnio nalgunhas persoas, segundo o equipo do Instituto Clínico Dexeus, é o de gardar un horario regular de conciliar o soño e de espertarse, é o que chaman horario soño-vixilia. O cerebro ten o seu propio reloxo interno que regula os ritmos diarios do organismo humano en canto a soño e vixilia. Si una persoa dórmese e espértase a distintas horas cada día, as horas de soño e as horas de actividade que cre necesitar poden non ser as mesmas que o cerebro prevé paira o organismo nun día concreto. O tratamento do insomnio depende da causa ou causas que o crean. Si o insomne ten problemas anímicos, o tratamento destes por un especialista como un psicólogo mellora o soño. Si o problema reside na falta de regularidade do horario paira irse á cama, é conveniente planificar o tempo tratando de evitar tarefas estresantes. A aprendizaxe de técnicas de relaxación é un consello moi recomendado polos médicos e, en determinados casos, tamén segundo estes, pódese recorrer de maneira temporal á toma de somníferos mediante receita.

Apnea do soño

É una alteración que se manifesta cando as persoas cesan de respirar por espazo duns segundos mentres dormen. Calcúlase que entre un 5-10% dos adultos padécena. Segundo os expertos, os pacientes de apnea teñen cinco veces máis probabilidades de padecer enfermidades gástricas e entre seis e dez máis de sufrir un accidente de tráfico. Outro dos perigos da apnea é a posibilidade, remota, iso si, de falecemento súbito nocturno. “É una enfermidade que normalmente non mata, pero ten uns custos brutais e un efecto na calidade de vida a ter en conta”, sinala o doutor González Mangado, director da Unidade Respiratoria do Soño da Fundación Jiménez Díaz. A apnea ou ausencia de aire defínese como una obstrución da vía aérea debida á posteriorización da campanilla e a lingua que colapsan o paso do aire e provocan o cesamento de respiración.

“Todos facemos apneas algunha vez, pero cando a súa frecuencia é maior de 30 por noite existe un problema grave”, aclara Joaquín Durán. Nese período de tempo o cerebro, que se quedou sen aire, ten que realizar un gran esforzo paira oxigenarse, e cada esforzo supón una fracción do soño, por iso é polo que o enfermo non descanse de maneira adecuada. Algúns factores que inflúen na aparición e intensidade da apnea do soño son os seguintes:

  • De tipo mecánico: calquera dificultade que atope o paso polas vías respiratorias como pólipos ou a presenza dunha desviación de tabique.
  • Sobrepeso: o exceso de peso sobre todo nas persoas que non foron obesos de nenos. Ao gañar peso, una parte dos quilos sobrantes colócanse na faringe e aumenta a dificultade do paso do aire.
  • Alteracións craneofaciales ou esqueléticas: trátase da forma da cara. As dimensións do maxilar inferior e a lonxitude do pescozo son situacións que inflúen no proceso.
  • Alteracións neurológicas e/ou musculares: hai enfermidades pouco coñecidas que dan lugar a un deficiente control motor ou falta de ton muscular nas estruturas do pescozo.
  • Alcol e tabaco: son factores agravantes da enfermidade sustancias que poidamos consumir e teñan un certo poder relaxante. O alcol é una delas, pois produce un certo grao de relaxación muscular. Por iso é polo que os roncadores habituais fágano máis forte despois de beber alcol.

Uno dos signos asociados coa apnea do soño son os ronquidos intensos. Calcúlase que a metade dos homes de máis de 50 anos rouca, así como una cuarta parte das mulleres coa mesma idade. Os ronquidos prodúcense porque moitas persoas teñen o paso do aire máis pequeno do normal ou parcialmente obstruido polo padal. Esas obstrucións fan que as vibracións sexan máis ruidosas. Paira moitos médicos, roncar é una especie de efecto secundario ao feito de envellecer, gañar peso e perder ton muscular. Con todo, non todos os roncadores seguen este perfil.

O mellor tratamento paira curar a apnea do soño é a utilización de máscaras nasais que administran o aire a presión e impiden o peche da vía aérea. Este tipo de terapia leva a cabo desde as Unidades de Soño, que comezan a estenderse pola rede hospitalaria española. A doutora Vitoria de la Fuente, membro da Unidade de Soño da Clínica Dexeus, una das primeiras e máis coñecidas en España pola súa capacidade paira tratar todas as alteracións do soño, explica que cunha soa noite que o paciente pase na Unidade do Soño os médicos poden elaborar un diagnóstico moi completo. “Se o diagnóstico é positivo, o paciente terase que afacer durmir con máscara, aínda que esta decisión determinarase despois de realizar una serie de estudos como un electroencefalograma que recolla a actividade cerebral durante unha noite, un rexistro da respiración por nariz e boca, así como una serie de probas baseadas en analizar os movementos respiratorios de tórax e abdome”, explica a experta.

Revolución hipnótica e os remedios da avoa

Nos últimos anos a industria farmacéutica ha experimentado un cambio revolucionario na súa loita contra o insomnio coa aparición de produtos hipnóticos, tamén coñecidos como somníferos e narcóticos, de escasos efectos secundarios e case nulo poder de adicción. España é un dos países co índice de consumo máis elevado de medicamentos paira conciliar o soño. Os especialistas destacan que moitos de quen toman hipnóticos nin sequera considéranos un medicamento, sen ter en conta a adicción que, sen control médico, poden chegar a provocar. Segundo os expertos, é posible que a maior parte das persoas que sofren insomnio crónico desenvolvan ao cabo dun ano una depresión e viceversa, que o 95% dos deprimidos tamén padeza insomnio. Esta é a razón pola que medicamentos hipnóticos e antidepresivos sexan os fármacos máis utilizados polos afectados de insomnio.

Os especialistas recoñecen que aínda non é posible dicir a unha persoa con insomnio crónico que pode tomar un medicamento durante dez ou doce anos de maneira continuada, aínda que recoñecen que o avance conseguido cos novos fármacos anima a que sexan máis utilizados. Son medicamentos que se caracterizan porque, a diferenza dos seus predecesores, non son tranquilizantes, non actúan fronte á ansiedade e ofrecen boa tolerancia a longo prazo.

Resultan novos os fármacos que actúan sobre as neuronas regulando o soño, os chamados medicamentos cronobióticos, nestes momentos en avanzada fase de investigación.Outro tipo de medicamentos son os expostos nas herboristerías e farmacias. Este tipo de produtos céntrase nas calidades tranquilizadoras de plantas como a valeriana, a tila, a mapoula e as flores de azahar. A maioría das plantas poden tomarse como infusión ou en pastillas e pingas que conteñan o seu principio activo. Xunto a estes fármacos a chamada luminoterapia ofrece novas perspectivas paira o tratamento das alteracións no ritmo do soño. Trátase de utilizar a luz dunha lámpada especial nun momento concreto do día, segundo o tipo de trastorno. O obxectivo consiste en influír sobre as fibras nerviosas que actúan nunha parte situada no centro do cerebro chamada hipotálamo, onde se atopan as neuronas que regulan o ciclo do soño-vixilia. Doutra banda, a aromaterapia é outra das alternativas que se usan contra o insomnio, que aínda que relaxa non está demostrado que incite a durmir. O que non falla é o remedio da avoa: tomarse un vaso de leite antes de durmir sigue sendo una das solucións máis recomendadas polos médicos. A melatonina que contén o leite é considerada una axuda natural, por iso máis sa, paira favorecer o soño.

Gastos laborais

En España non existen cifras oficiais dos gastos que producen os trastornos do soño. Precisamente una das queixas que con maior frecuencia expresan médicos e pacientes respecto dos trastornos do soño céntrase nas sospeitas de que as propias autoridades sanitarias non queren diagnosticar estes trastornos polo gasto que supoñen. O doutor Antonio Vela, neurofísico á fronte da Fundación Soño Vixilia, considera que o interese en non diagnosticalos é un erro. “Deberíase investir en medios, desta maneira aforraríase tanto en custos polas baixas laborais como no gasto de medicamentos”. A sanidade pública española cobre todos os gastos derivados do tratamento destas alteracións, a condición de que estean diagnosticadas como talles.

Consellos paira mellorar o soño

  • Adecuar a estrutura e interior da habitación paira diminuír o nivel de ruído
  • Deitarse en canto aparezan os primeiros signos de soño. Tentar non afacerse a durmir diante do televisor porque o insomnio empeora, mesmo se poden crear trastornos do soño que antes non existían.
  • Coidar as rutinas do soño, recoméndase deitarse á mesma hora.
  • Usar a cama exclusivamente paira durmir e paira practicar o sexo. Evitar utilizar a cama a modo de oficina ou sala de recreo.
  • Evitar os estimulantes como café e tabaco a partir de media tarde.
  • Facer exercicio físico, aínda que nunca a última hora da noite. O mellor momento é practicalo tres horas antes de deitarse para que o corpo reláxese.
  • Durante a menstruación, recoméndase durmir as horas necesarias.
  • As mulleres que de maneira regular non poden durmir ben durante os días anteriores ao período debido á retención de líquidos non deben abusar do sal nin dos diuréticos
  • Antes de ir durmir convén tomarse una tisana ou una tila.
  • Durante os últimos meses de embarazo é necesario utilizar coxíns paira conseguir a postura máis adecuada paira as costas.
  • Durante a menopausa convén facer exercicio diario para que o corazón adéstrese regularmente.
  • Ducharse con auga quente antes de deitarse.