Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Zapatos: deixan pegada na nosa saúde

O calzado ha de ser cómodo, funcional e cun tacón de non máis de catro centímetros. Camiñar con comodidade e coidar a columna, evitar lumbalxias e artroses vertebrais, os obxectivos
Por analopez 16 de Outubro de 2009
Img zapatos
Imagen: José Lojo

Nin o corazón, nin o cerebro: en canto a mecánica, o elemento máis complexo do corpo humano é o pé. Ou o que é o mesmo, una excelsa obra de enxeñaría composta por 26 ósos, 33 articulacións, 19 músculos e máis de 100 tendóns que o converten nun todoterreo capaz de adaptarse a calquera superficie que pise e de percorrer miles de quilómetros ao longo da nosa vida. Ao cabo do día, una persoa dá de media entre 8.000 e 10.000 pasos, o que nun ano supón máis de 3 millóns de pasos. Pois ben, a forma en que se dean eses pasos reviste a súa importancia paira a saúde. Porque máis aló de servir para que nos movamos dun lugar a outro, os pés soportan o peso do corpo e fano de tal modo que constitúen o seu principal punto de apoio. Ninguén podería discutir, chegados aquí, que os pés merecen un pouco máis de atención da que reciben, e non só no verán, paira poder lucir sandalias ou chancletas, senón todo o ano.

Tacóns afastados e pouco saudables

A Asociación Española de Medicamento e Cirurxía do Pé asegura que un 70% da poboación padece no noso país algunha enfermidade podal, prognóstico que amplían os laboratorios Cinfa, que calculan que o 85% dos españois sofren polo menos una vez na vida problemas nos pés. Un calzado adecuado é o primeiro paso paira evitalos.

Deixamos ás veces que a mera estética, o seguir os patróns da moda e o prezo competitivo pesen demasiado na compra do calzado, e arrinconamos dous aspectos esenciais, moi obvios: funcionalidade, isto é, que sirvan paira o propósito pensado, porque non é o mesmo un zapato de choiva que uno paira bo tempo; e comodidade, que sexan fáciles de levar e non fagan dano.

Rozaduras, uñeros, juanetes e callosidades son as repercusións máis comúns e visibles de calzar un zapato inadecuado. Pero non só sofren os pés: columna, cadeira, xeonllos e articulacións padecen tanto ou máis que os pés as consecuencias de utilizar calzado moi axustado, pequeno, con tacóns elevados ou de mala calidade.

Aconséllase dedicar tempo suficiente á compra do calzado, pensar na función que se lle vai a asignar (deporte, lecer, traballo, vida urbana, festa, verán) e non comprar simplemente o que máis nos atraia nun primeiro momento. Hai que ter en conta, polo menos, este catro cuestiones obxectivas: calidade do material, flexibilidade do empeine, comodidade do uso e altura do tacón, si teno. ‘Encántanme os tacóns, séntome máis segura e máis atractiva con eles’. Si, o zapato, ademais da súa función primaria cumpre outras funcións, de carácter estético e simbólico, aínda que case o mesmo pode dicirse de boa parte dos artigos de consumo.

Predícase dos tacóns altos que estilizan a figura e transmiten sensualidade; ademais, non é que sempre acaben volvendo porse de moda, senón que nunca deixan de estalo. O problema é que todo o que poidan ter de bonitos téñeno de inicialmente incómodos e pouco saudables. A dominalos, e mesmo a levalos con estilo, apréndese coa insistencia e co paso dos anos.

Pero non hai tacón alto que non prexudique a saúde de quen o calza con frecuencia. Vexamos por que. A parte dianteira do pé e, sobre todo, o talón soportan o peso do corpo, e co uso de tacóns elevamos a altura do talón, co que a distribución do peso cambia: canto máis alto é o tacón, máis se carga a zona dianteira. De modo que con tacóns de dez ou máis centímetros, case todo o peso do corpo exércese sobre os dedos do pé, o que acabará causando problemas ás usuarias.

Ademais, é frecuente que o zapato de tacón alto sexa aberto e de empeine baixo, o que fai que moitas mulleres elixan una talla máis pequena da habitual co fin de que ‘non baile’ o pé. O zapato fíxase mellor, sen dúbida, pero ao atoparse tan prieto aumenta a presión que reciben os pés. Esta irregular distribución dos esforzos do pé orixina, ademais, una sobrecarga no antepié, ao que hai que engadir uñeros, juanetes e dores na planta do pé.

Pero, de todos os xeitos, o prexuízo máis grave causado polos zapatos de moito tacón é que xeonllos e cadeiras articúlanse en semiflexión e cando se tenta manter estática a columna prodúcese una forte lordosis (excesiva curvatura do corpo) que derivará co paso de tempo en lumbalxias e artroses vertebrais. Tampouco no outro extremo, os zapatos do todo planos, está a solución. As hoxe case imprescindibles bailarinas ou francesitas propician cambras, dores musculares e contracturas pola súa nula elevación sobre o chan.

De tendas, mellor ao final do día

É despois de acumular toda a actividade dunha xornada cando o pé atópase máis dilatado, con maior volume. E é por iso que as horas finais do día son as máis adecuadas paira probarnos os zapatos na tenda. Convén facelo co tipo de calcetín ou media con que se van a usar. É moi normal que un pé sexa máis grande que o outro, e por iso hai que probarse os dous zapatos e non uno só como afacemos facer. Convén empezar polo pé máis grande e camiñar un pouco co novo zapatato calzado nel.

Se o dedo gordo roza a punteira ou aperta nalgún punto, descartemos o modelo e pidamos outro. Pero se o talón queda ben calzado, o dedo gordo non se monta nos demais e hai polo menos un centímetro de separación entre este e a costura do interior do zapato, ese modelo superaría a proba ergonómica.

Diabéticos: zapatos paira altos riscos

Quen padecen problemas circulatorios, como a diabetes, deben extremar o coidado dos seus pés e elixir con moito criterio os seus zapatos. A razón é que son propensos a sufrir problemas nos pés debido a que algunhas complicacións desta enfermidade ocasionan danos en vasos sanguíneos e nervios que, á súa vez, poden propiciar una diminución da sensibilidade á presión ou aos traumatismos nos pés, polo que una lesión pode pasar inadvertida ata que se converta en infección grave.

Recoméndase que os diabéticos utilicen zapatos que protexan ben os pés, paira evitar feridas ou cortes que poidan complicarse. Revisar o interior dos zapatos en busca de áreas ásperas, pedras pequenas ou partes desprendidas que poidan causar erosión é un hábito que deben seguir. E elixir sempre modelos cómodos que se axusten ben ao pé. A evitar: sandalias de tiras ou con costuras duras que poidan causar puntos de presión. Pola mesma razón, mellor cambiar de zapatos cada 5 horas de uso, paira equilibrar as zonas sobre as que se exerce presión.

Calzado infantil

Calzado infantilOs pés dos nenos precisan especial coidado e atención paira asegurar un crecemento adecuado, previr lesións e reducir o risco de malformacións futuras. Ademais, un bo calzado contribúe a que a estrutura ósea mantéñase equilibrada cando cheguen a adultos. Os pais non saben si o zapato é da talla adecuada cando o neno aínda non fala, e o seu pé crece de 7 a 8 milímetros cada tres meses. Se o neno quítase o zapato con frecuencia ou chora a miúdo cando os leva postos, sinal de que lle incomoda.

Pódese comprobar si ten nos seus pés marcas de calcetíns, costuras ou hebillas, ou rojeces na pel por presións inadecuadas. Se fose o caso, habería que cambiar de zapatitos ou zapatillas. Non sempre é fiable guiarse polas tallas, xa que varían dunha marca a outra e, mesmo, entre estilos de calzado.