Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Seguridade alimentaria

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Aceite de oliva virxe e saúde cardiovascular

O estudo europeo Eurolive presentou resultados que demostran o beneficio cardiovascular dos polifenoles do aceite de oliva virxe

img_aceite1p 4

Do mesmo xeito que outros aceites vexetais, o aceite de oliva ten graxas monoinsaturadas, compostos antioxidantes beneficiosos para a saúde. O aceite de oliva ten, ademais, unha cantidade importante de polifenoles que achegan un beneficio engadido aínda que non existía, ata a data, unha evidencia que o demostrase. Atopala é o que fixo o proxecto Eurolive, no que participaron sete centros de investigación de España, Dinamarca, Finlandia, Italia e Alemaña.

Img aceiteoliva

Dirixido e coordinado polo equipo de Maria Isabel Covas, do Instituto Municipal de Investigación Médica (IMIM) en Barcelona, Eurolive realizou varios experimentos. O último deles é un estudo clínico con 200 voluntarios sans aos que se lles dosificou aceite de oliva virxe con diferentes contidos fenólicos (baixo contido, medio e alto), en doses similares e durante períodos de 3 semanas. O contido fenólico dos aceites era de 2,7 miligramos por quilogramo de aceite, 164 miligramos por quilo e 366 miligramos por quilo.

Os participantes que tomaron aceite con maior contido de polifenoles tiñan un maior aumento do colesterol denominado «bo» (HDL ou de alta densidade). Os triglicéridos diminuíron en todos os casos e os marcadores de tensións oxidativo tamén diminuíron máis canto maior era a proporción de contido fenólico do aceite consumido, explican os autores do estudo. Este último parámetro é un dos principais factores de risco para a ateroesclerosis e risco cardiovascular. En xeral, os resultados mostran unha mellora do perfil lipídico, mellora que é maior cando a proporción de polifenoles aumenta. O traballo acábase de publicar na revista Annals of Internal Medicine.

Aceite de oliva virxe e polifenoles
O consumo de aceite de oliva virxe con maior proporción de polifenoles diminúe a tensión oxidativo

Que non se trata dunha mera correlación casual vén apoiado por outros estudos complementarios realizados no marco do mesmo proxecto. Hai estudos in vitro sobre os efectos dos polifenoles do aceite de oliva. Estudos in vivo xa non hai tantos. Un deles achegouno o mesmo proxecto Eurolive. Dado a coñecer a finais do pasado ano na revista Free Radical Biology & Medicine, o traballo analizaba a tensión oxidativo postpandrial que se dá tras a inxestión de alimento (e no estudo, tras a inxestión de alimento con aceite de oliva). A medición desa tensión oxidativo, durante o cal se oxidan moléculas de lípidos ou proteínas, entre outras, é posible tomando mostras de sangue da persoa e analizando as moléculas que se xeran no proceso de oxidación, como as LDL oxidasas ou os isoprostanos. O destacable é que os resultados do estudo, tamén realizado con voluntarios, revelaban que o consumo de aceite de oliva virxe con maior proporción de polifenoles diminúe a tensión oxidativo.

Os resultados de Eurolive, afirman os investigadores, pecha unha controversia que se arrastraba desde hai anos a nivel internacional. Nos países mediterráneos sempre se asumiu que o aceite de oliva virxe era beneficioso para a saúde pero non se dispuña de ningunha evidencia científica suficiente para defender esa postura, explica Maria Isabel Covas. A falta desa evidencia, as sociedades doutros países nin sequera vían diferenzas e asumían como equivalentes os beneficios doutros aceites vexetais e o de oliva. «Os aceites vexetais, como o de colza», defende Covas, «teñen graxas monoinsaturadas que son beneficiosas, pero o aceite de oliva virxe ten polifenoles que dan unha protección adicional».

E son realmente os polifenoles e non outra cousa? Os compostos fenólicos do aceite de oliva virxe son fundamentalmente o tirosol e o hidroxitirosol, detalla Maria Isabel Covas. Estes e os seus conxugados supoñen o 70% do contido fenólico do aceite de oliva virxe. «O que podemos afirmar é que funcionan dentro do aceite; illados da forma do aceite, non podemos garantir que funcionen». A observación vén á mantenta do debate aberto sobre o efecto dos suplementos que reivindican os beneficios antioxidantes de determinadas sustancias. «Non hai ningunha demostración de que os antioxidantes illados fóra do seu matriz natural poidan seguir tendo o mesmo papel antioxidante».

No proxecto estudouse como os polifenoles absórbense no corpo, o seu biodisponibilidad e o tempo de permanencia. E o que viron é que se absorben ben e que maiores doses de aceite tamén supoñen unha maior cantidade de polifenoles absorbidos. Pero tamén se expulsan nun tempo relativamente curto. Por iso é aconsellable un consumo habitual de aceite virxe. Unha soa vez, engade Maria Isabel Covas, «non serve para reducir o risco cardiovascular».

SÓ EN ACEITE VIRXE

Img oli
A investigadora do IMIM María Isabel Covas explica que, a raíz do traballo, chamárona desde varios puntos do planeta para interesarse polos resultados. A través dunha desas chamadas soubo que en Nova Zelandia se está facendo unha aceite de oliva virxe de aguacate. «Non se se ten polifenoles, pero se os tivese sería, xunto co de oliva virxe, os únicos aceites con contido fenólico».

O aceite virxe é o que resulta do prensado directo do produto do cal se extrae, xa sexa a oliva ou o aguacate. Que outros aceites vexetais virxes, como o de colza ou o de girasol, non se vexan nos andeis dos comercios débese a unha razón de peso. «Cando están acabados de prensar son moi acedos, o que os fai de sabor desagradable. Para que teña unha palatabilidad aceptable deben ser refinados». Todo aceite con máis de 3,3 de acidez é refinado e nese proceso pérdense os polifenoles. No caso do aceite de oliva virxe, aínda tendo ese característico gusto amargo, a palatabilidad é boa e a posibilidade de mesturar diferentes proporcións de aceite de oliva virxe e refinado fai o resto.

O aceite de oliva non se debe tomar só nin como medicamento, explican os responsables de Eurolive, senón como parte das comidas. En si mesmo, non aumenta o peso dos consumidores se o fan a razón de dúas ou tres cucharadas ao día. O aceite que maior contido fenólico achega é o de oliva virxe. Por iso ten un gusto máis forte, un pouco amargo e unha tonalidade máis verdosa.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións