Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Alimentos e chumbo

A concentración de chumbo nos alimentos diminuíu un 25% entre 2003 e 2010, segundo a EFSA

img_regadio 1

O chumbo, un elemento presente no ambiente, é un metal pesado tóxico para o organismo humano, ao que pode chegar a través do aire, a auga ou a alimentación. A propia evolución da actividade humana ha feito que a presenza de chumbo aumentase máis de mil veces nos últimos séculos e resulta imposible eliminalo. A Autoridade Europea de Seguridade Alimentaria (EFSA) publicou durante este verán un novo informe acerca da exposición da poboación europea ao chumbo a través da dieta e conclúe que a concentración deste metal nos alimentos diminuíu un 25% entre 2003 e 2010. Neste artigo recóllense os alimentos con máis chumbo, como reducir o risco de contaminación por chumbo e o nivel de chumbo en nenos.

Img
Imaxe: Lotus Head

O chumbo chega de forma fácil ao organismo mediante os alimentos. Os expertos non estableceron ningunha inxesta tolerable recomendada, xa que consideran que non hai un límite para moitos dos efectos críticos. As medidas que se levaron a cabo son lexislativas en canto á súa diminución nas latas, a gasolina, as pinturas, canos de auga, etc. O informe da EFSA estudou o resultado analítico de 144.206 alimentos colleitados durante nove anos e a súa cantidade de chumbo presente.

Máis da metade dos alimentos analizados teñen unha concentración de chumbo por baixo do límite de detección e, segundo a EFSA, a concentración de chumbo nos alimentos diminuíu un 25% no período comprendido entre 2003 e 2010. Os resultados do estudo marcan que a exposición mediana a través dos alimentos ao longo da vida é de 0,68 µg/kg de peso corporal ao día. Durante a infancia e a adolescencia, a inxesta de chumbo aumenta, aínda que se reduce cos anos.

Alimentos con máis chumbo

Pan, che, auga da billa, patacas, lácteos fermentados e cervexa son algúns dos alimentos con maior concentración de chumbo

Os alimentos máis relevantes pola súa achega de chumbo son o pan e os produtos de panadaría (8,5%), o che (6%), a auga da billa (6%), as patacas e os seus produtos derivados (5%), os lácteos fermentados (4%) e a cervexa (4%). Estes resultados son froito das enquisas da EFSA e poden variar. A listaxe corresponde aos alimentos que, por ser máis consumidos, levan máis riscos. As principais causas da presenza de chumbo nos alimentos son os fertilizantes e a auga de rega. Os químicos utilizados para o abono adoitan conter pequenas cantidades de chumbo que se acumulan nos animais que comen os pastos e, desta maneira, pasan á cadea alimentaria.

Os vexetais tamén poden contaminarse coa auga de rega, que transporta pequenas trazas de chumbo. Os alimentos de orixe animal son os máis propensos a acumular chumbo, polo que este tipo de alimentos son os que máis risco comportan. Pero non son os únicos: séguenlles os produtos cárnicos, as verduras, os cereais e a auga.

Reducir o risco de contaminación por chumbo

Evitar por completo a exposición ao chumbo é moi difícil, aínda que algúns consellos axudan a reducir a exposición ou, polo menos, dificultan a entrada no organismo. Estes son os seguintes:

  • Controlar o consumo de alimentos enlatados con selladuras de chumbo.

  • Ao abrir un envase enlatado, nunca deixar a comida no seu interior no frigorífico ou fóra del. Cambiar a comida de envase para almacenar e retirar a lata.
  • As vaixelas de barro poden conter chumbo, reducir o seu uso.

  • Non quentar en recipientes de barro ou barro vidriado.

  • Un déficit de ferro no organismo favorece a absorción de chumbo. Debe evitarse a falta de ferro, consumir carnes vermellas, froitos secos, dátiles, peixe ou verduras de folla verde.

  • O calcio evita que o chumbo se deposite no organismo, polo que é importante consumir alimentos ricos neste elemento, como queixo, iogur, froitos secos, sardiñas, tortillas de millo.

  • A pectina, a fibra que se atopa sobre todo nas froitas (mazás e cenorias), favorece a excreción de chumbo.

  • Evitar o consumo de verduras cultivadas en chans contaminados por chumbo.

  • Evitar consumir bebidas ou comidas elaboradas con auga contaminada con chumbo. Deixar que a auga corra uns minutos pola billa antes de utilizala e lembrar que é preferible usala fría que quente.

  • A hixiene persoal é tamén un factor destacado. Hai que lavarse as mans antes e despois de cada comida.

  • Manter limpa a mesa da comida.

CHUMBO E NENOS

Os niveis de chumbo analizados nos nenos estes últimos anos diminuíron de maneira importante. Esta redución débese sobre todo á prohibición do uso do chumbo en gasolina, tamén nas pinturas para vivendas ou nos canos de auga. Con todo, áchanse casos en que os niveis de chumbo en sangue son iguais ou superiores a 10 µg/dL. Os nenos son moito mais vulnerables á intoxicación por chumbo, poden respirar po, tragalo ou xogar con terra que conteña niveis de chumbo, é dicir, as súas actividades diarias favorecen a presenza de chumbo no seu organismo.

Os síntomas de intoxicación por chumbo nos nenos non se manifestan de maneira clara nin específica. Unha análise específica é a mellor maneira de avaliar a presenza de chumbo. Con todo, os síntomas que poden facer sospeitar son: anemia, dano no ril, cólicos estomacais, debilidade muscular, dano cerebral e, de forma puntual, unha elevada concentración de chumbo podería provocar a morte.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións