Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

As vantaxes do selenio para o sistema inmunitario

Un traballo español suxire que o selenio pode ser un factor importante para reducir os niveis de homocisteína e o risco cardiovascular

Un traballo da FSA, a axencia de seguridade alimentaria británica, parece dar máis peso á hipótese de que o selenio mellora o sistema inmunitario. O traballo, dado a coñecer este verán, é un ensaio sobre 60 persoas sas que recibiron durante 15 semanas un suplemento de 50 microgramos, 100 microgramos diarios de selenio ou placebo. A investigación vese reforzada por un segundo traballo de orixe española no que se suxire que o selenio pode reducir os niveis de homocisteína e o risco cardiovascular.

Para ter un parámetro co que comparar de forma unificada a resposta do metabolismo, a todos os participantes administróuselles o mesmo tipo de vacina da polio, que incorpora un virus modificado que se multiplica no tracto gastrointestinal e que estimula a resposta do sistema inmunitario. O dato máis rechamante do estudo é que os participantes que recibiron o selenio suplementario tiveron unha resposta máis rápida na eliminación do virus.

Con todo, «a dose podería ser maior», din os investigadores, «e tamén os efectos beneficiosos». Cada participante someteuse a unha proba cun isótopo de selenio non radioactivo, o que permite avaliar o contido total e a distribución de selenio no corpo humano. «Os nosos datos suxiren que unha dose de 100 microgramos é adecuada para optimizar a capacidade do sistema inmunitario e non saturaría a capacidade do corpo para asimilar ese selenio». Aínda que os investigadores tamén recomendan cautela á hora de aconsellar suplementos, porque a marxe de seguridade é «relativamente baixo» e a partir de 500 microgramos diarios danse efectos tóxicos.

O consumo de selenio decreceu
Novas investigacións sobre o consumo moderado de selenio revelan beneficios potencialmente interesantes para o sistema cardiovascular
O traballo é importante, afirman, porque nos últimos anos diminuíu o consumo de selenio en Europa. Por exemplo, os últimos datos recolleitos pola FSA mostran que o consumo británico deste micronutriente é de entre 29 e 39 microgramos diarios, moi lonxe da dose recomendada de 75 microgramos para adultos homes e 60 microgramos para mulleres. Por iso, e porque diversos estudos mostran que o corpo absorbe aproximadamente o 50% do selenio tomado, os investigadores conclúen que o suplemento de 100 microgramos diarios é adecuado.

O selenio está presente en diversos alimentos como froitos secos, peixe, carne, vísceras ou carne de ave. Con todo, depende moito das zonas e dos niveis de selenio nas terras e a auga. O traballo da FSA está realizado con participantes británicos e toma en consideración os datos de presenza de selenio na dieta británica. A escala internacional a OMS estima o consumo mínimo normal de selenio, en zonas onde a súa carencia non é endémica, nunha media de 21 microgramos diarios.

Selenio e homocisteína
Non hai suficientes estudos que revelen os mecanismos polos cales o selenio sería, segundo crese, supostamente protector fronte a trastornos diversos como o cancro, enfermidades cardiovasculares e dexenerativas. Por exemplo, crese que a deficiencia de selenio está implicada na enfermidade de Keshan, unha miopatía cardíaca endémica na rexión de Keshan (China), onde o consumo de selenio é extremadamente baixo.

Noutros casos, tamén se relacionaron os niveis baixos de selenio con enfermidades como artrites, fibrosis quística ou enfermidade celíaca. O problema é que neses casos os niveis baixos de selenio ben podería ser simplemente consecuencia da propia enfermidade e non una das causas.

Neste sentido, un traballo que acaban de publicar investigadores da Universidade de Oviedo e do Hospital Central de Asturias, dirixidos por Cristina Lasheras, avalía entre diferentes pacientes a correlación entre o selenio en sangue cos niveis plasmáticos de homocisteína, un marcador de risco cardiovascular – recentes investigacións demostraron que niveis altos deste aminoácido aumentan o risco de enfermidade cardiovascular. Os investigadores tamén mediron outros parámetros implicados como folatos, vitamina B-12, creatinina ou a inxestión de proteínas.

Os resultados do estudo, publicado na revista Journal of Nutrition, mostran que os maiores niveis de selenio correspondíanse con niveis menores de homocisteína e que o risco de incrementos no nivel de homocisteína era un 63% menor nas persoas con altos niveis de selenio. Aínda que o traballo non avalía os mecanismos que poderían explicar esa relación, si suxire que o selenio é en potencia un factor importante para diminuír os niveis de homocisteína e, por extensión, o risco cardiovascular.

A CARNE, FONTE DE SELENIO

Img meat
De forma ideal, unha dieta equilibrada e variada achega a suficiente cantidade de selenio para o organismo. Con todo, se se preguntase canto selenio hai en cada produto, a resposta sería algo máis complicada xa que en función de en que lugar e como son producidos os alimentos, estes poden acumular maior ou menor cantidade de selenio.

Tradicionalmente díxose que unha fonte importante de selenio sería a carne, especialmente se o gando é alimentado cunha dieta rica neste elemento. Isto é o que tentaron confirmar nun traballo dirixido por John W. Finley , do Departamento de Agricultura dos Estados Unidos, que analizou a biodisponibilidad de selenio na carne e no bróculi. Escolleron o bróculi porque é un vexetal que acumula selenio, aínda que nunha forma que non é aproveitable para o metabolismo humano, polo cal se considera que ten unha baixa biodisponibilidad.

Os investigadores alimentaron a varios roedores con bróculi a uns e carne de porco a outros. Tanto a carne como o bróculi tiñan, nuns casos, niveis adecuados de selenio (0,1 microgramos por gramo de alimento) e, noutros, niveis moi altos (1,5 microgramos por gramo). Cando a dieta era «adecuada» (0,1 microgramos por gramo), os animais presentaban unha maior retención de selenio da carne e menor cando a fonte era o bróculi. En cambio, coa dieta alta en selenio, os animais non presentaban «diferenzas significativas na retención de selenio».

O selenio excretado nos ouriños é outro parámetro que achega pistas sobre a cantidade que aproveita o organismo. O traballo revela que o selenio expulsado en ouriños é maioritariamente do bróculi e, ademais, sempre en cantidades similares, independentemente da dieta. Con todo, a dieta alta en selenio si aumentaba a cantidade de selenio excretado proveniente da carne. Xa por ultimo, análise da distribución de selenio no corpo dos animais mostraban que case todo o selenio retido era o da carne e non do bróculi. «Estas diferenzas na retención e distribución», afirma o equipo nun artigo publicado este verán na revista Biological Trace Element Research, «son consistentes» co que se describiu ata agora sobre a biodisponibilidad de selenio da carne. O equipo destaca ademais que, vistos os resultados, «a biodisponibilidad de selenio na carne non aumenta» cando está en cantidades superiores ás necesarias.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións