Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Seguridade alimentaria

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Francisco Miguel Tobal, médico especialista en deporte

«Os suplementos nutricionais para o deporte non valen de nada se non se fai exercicio»

Francisco Miguel Tobal, profesor da Escola de Educación Física e o Deporte da Universidade Complutense de Madrid (UCM), coñece á perfección o antes e o despois de quen para mellorar o seu rendemento recorren a sustancias tóxicas, prohibidas no deporte olímpico. E asegura que non é unha transición a mellor.

Img tobal

Francisco Miguel Tobal, médico especialista en deporte, distingue entre os compostos con acción farmacolóxica das chamadas «axudas ergogénicas», suplementos nutricionais considerados, en principio, inocuos. Pero o feito de que un número cada vez maior de deportistas afeccionados recorra a estes suplementos, e sen control médico algún, está a empezar a ser unha práctica «moi preocupante», asegura Tobal. «As axudas ergogénicas poden ser nocivas se non se utilizan adecuadamente».

Que tipo de axudas nutricionais pode consumir un deportista, tanto profesional como afeccionado?

O primeiro é distinguir entre axudas nutricionais e farmacolóxicas. As nutricionais son proteínas, graxas ou vitaminas que suplementan unha dieta correcta. Son sustancias permitidas porque non son nocivas, teoricamente. Non se consideran dopaxe. O resto, as sustancias farmacolóxicas, son sustancias incluídas na lista que publica cada ano a Comisión Nacional Antidopaxe. Están prohibidas nos deportes olímpicos, pero non no fisioculturismo, que non o é e, por tanto, non hai control.

Di que as axudas ergonómicas non son nocivas «teoricamente». O son na práctica?

Poden selo se non se utilizan adecuadamente. Usadas mal poden provocar disfunción renal e perda de calcio e fósforo, co que se fomenta a osteoporose; aumento do ácido úrico e do colesterol; deshidratación; hipervitaminosis. Mesmo se aumenta o risco de diabetes e foméntase a obesidade se se dan moitos hidratos de carbono.

Están a ver xa este tipo de patoloxías?

Si, para nós é un tema de preocupación. Estamos a ver xa mesmo hipervitaminosis C, algo insólito porque é unha vitamina soluble en auga e que se excreta cos ouriños, pero hai xente que a toma en cantidades tan altas e durante tanto tempo que empeza xa a ter molestias, dores no sistema dixestivo, por exemplo.

Venas nos deportistas profesionais ou nos afeccionados?

«Empezamos a ver problemas por tomar demasiada vitamina C»Os deportistas profesionais están baixo control médico, o problema está máis ben no resto da sociedade. É que isto non é xa un tema médico. Nós vemos aquí a todo tipo de persoas, non só deportistas profesionais; aos que toman axudas ergonómicas preguntámoslles que quen llas aconsellou, e no 80% dos casos non foi un médico. Pregúntase antes ao adestrador, ao monitor do ximnasio, a un amigo ou se le en revistas. Os médicos somos os últimos.

A vostedes pídenlles estes produtos na súa Escola?

Si, claro, cada vez máis. Hai unha tendencia a desconfiar nos propios medios, a pensar que son as pastillas as que aumentan o rendemento e a forza. E non é así, os axentes ergogénicos non valen de nada se non se fai exercicio. Cando alguén me di que quere unha pastilla para correr máis, eu sácolle unha pastilla, póñoa sobre a mesa e pregúntolle: Ves que se move? É dicir, o primeiro para mellorar o rendemento é adestrar máis ou mellor e esforzarse.

Pero as pastillas axudan.

Ben usadas desde logo que poden axudar, pero é que a maioría das veces non son necesarias, bastaría cunha dieta equilibrada. A idea é que antes de dar ningún tipo de suplemento hai que estudar a dieta. Se se ve que pode faltar algo para os obxectivos que se buscan, e segundo o tipo de esforzo físico que se estea facendo, se suplementa. Pero só nese caso. Hoxe tómanse as axudas sen saber como é a dieta básica, e é un erro que pode dar problemas como os mencionados antes.

Que debe facer un mozo que desexe gañar bastante masa muscular?

As persoas ás que lles guste o mundo da forza terán primeiro que nada que adestrar bastante, seis ou sete días por semana. Terá que aumentar o seu consumo calórico, porque está a facer máis esforzo. E logo habería que ver se se recorre ás axudas ergogénicas, ben prescritas.

Pero pode aumentar volume sen recorrer a elas.

Por suposto, pode gañar músculo, pero estando delgado. Se quere coller máis peso é posible que haxa que recorrer ás axudas nutricionais. E se quere ser fisioculturista, entón tería que recorrer ás sustancias prohibidas no deporte olímpico.

Podería necesitar as axudas ergogénicas unha persoa que vaia ao ximnasio unha hora tres veces por semana?

Non, non se necesita ningún tipo de suplemento para esa actividade. Só comer ben.

Entón, antes de tomar suplementos así habería que consultar ao médico. Vale un de cabeceira?

Desde logo un médico de cabeceira pode dar indicacións xerais e, sen dúbida, advertir dos efectos secundarios, pero non ten que ser especialista en medicamento deportivo. O máis habitual é que eles nos remitan a nós os pacientes.

Algunhas axudas ergogénicas fixéronse populares e empezan a engadirse a alimentos normais, como galletas. A L-carnitina, por exemplo, publicítase como ‘quemagrasas’. Ten realmente ese efecto?

Aínda non hai ningún estudo que confirme o efecto da L-carnitina. Primeiro, porque o organismo produce esta sustancia de forma natural, e aínda non se describiu ningunha patoloxía por falta de L-carnitina. Así que, en teoría, cando ao organismo faille falta fabrícaa e xa está. Pero ademais a L-carnitina non funciona por si soa. É certo que intervén no metabolismo das graxas para obter enerxía, pero esta ‘queima’ das graxas só se produce cando o organismo fai exercicio, así que de nada vale tomar L-carnitina e non moverse.

Sobre os efectos da vitamina C, que vostede mencionou, tampouco hai resultados concluíntes.

Tampouco. De novo, aínda non vimos ningunha patoloxía por falta desta vitamina, e en cambio empezamos a ver hipervitaminosis C. E o seu efecto como estimulante do sistema inmune non está comprobado. A miña recomendación en canto a vitaminas é que as cantidades diarias recomendadas (pola Organización Mundial da Saúde) son suficientes.

Son fáciles de conseguir as axudas ergogénicas?

Desde logo. En centros especializados en alimentación para o deportista, en ximnasios, por Internet…

VOLUME HOXE, PROBLEMAS MAÑÁ

Img

Hormona do crecemento, testosterona ou nandrolona. Non son sustancias que poidan usarse a treo. As consecuencias de facelo poden ser tan importantes como a atrofia dos testículos, graves problemas cardíacos ou, nas mulleres, aparición de lanuxe corporal e diminución das mamas. Con todo, os fisioculturistas sométense a miúdo a tratamentos de moitos meses con estas sustancias.

«A testosterona, por exemplo, é unha hormona que no home secretan os testículos», explica Tobal. «Ao tomala de fóra o que pasa é que o corpo deixa de producir a propia, e prodúcese un hipogonaidismo». Nalgúns casos o problema é irreversible e moi difícil de tratar. En canto ao aspecto estético, os músculos non duran sempre. Chegada a mediana idade a masa muscular desvanécese e perde calidade, e á pel, estirada en exceso, cústalle moito volver ao seu lugar orixinal.

Segue sendo fácil conseguir estas sustancias? «Agora é un pouco máis difícil, pero segue sendo fácil conseguir sustancias prohibidas. Nos ximnasios sempre hai alguén con información. Pero o que non se lles di nunca aos interesados é o que pode pasarlles. Iso contámolo nós, a miúdo cando veñen vernos e xa hai algún problema».


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións