Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Seguridade alimentaria

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Hábitos saudables en seguridade alimentaria

Uns hábitos correctos en materia de seguridade alimentaria protexen o bo funcionamento do organismo e favorecen unha vida máis duradeira e saudable

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 20deXaneirode2012
img_tostada tomate1

Hoxe máis que nunca os expertos en saúde e calidade de vida saben que uns hábitos e accións correctas protexen o organismo ao longo da vida e fana máis duradeira e saudable. Este feito non é unha excepción en materia de seguridade alimentaria e non só respecto de posibles toxiinfecciones agudas, senón tamén cando se toman medidas para protexerse a longo prazo.

Img tostada tomate art
Imaxe: Lablascovegmenu

A miúdo, cando se fala de seguridade alimentaria, faise especial fincapé nas alteracións agudas, é dicir, intoxicacións ou infeccións que se desenvolven de maneira súbita, nun período máis ou menos breve, tras o consumo do alimento. No caso de inxerir unha toxina en cantidade suficiente, o organismo reacciona cunha serie de síntomas destinados a eliminala do corpo: vómitos ou gastroenterites, a miúdo, xunto con dores de cabeza, febre, mareos e malestar xeral. Na maioría dos casos, estes síntomas remiten de forma espontánea ou con tratamentos sintomáticos nunhas horas ou poucos días.

Evitar toxiinfecciones agudas

Outros síntomas, con todo, son moito máis graves, como no caso das toxinas inxeridas a través de certos cogomelos, coas que se debe ter moita precaución, ou as causadas por fermentacións en alimentos envasados, como ocorre co botulismo, unha toxina moi potente que pode provocar incluso a morte. É fundamental evitar sempre os envases bombeados, en especial latas, ou outros que ao abrirse solten un asubío de aire.

Para non consumir toxinas, debe evitarse a inxesta de alimentos crus, sobre todo, de orixe animal

Outras potentes toxinas son as transmitidas polos moluscos filtradores que concentran microalgas e conteñen biotoxinas mariñas. Ao ser moi estables e non desaparecer co cociñado, a mellor precaución é evitar produtos procedentes de marisqueo incontrolado e consumilos só cando teñan garantías sanitarias. Hai que evitar na medida do posible consumir alimentos crus, sobre todo, de orixe animal.

Un caso máis sería a infección aguda, que se desenvolvería tras inxerir un alimento infectado cunha cantidade suficiente de microorganismos capaz de provocar unha enfermidade infecciosa na persoa que o consumiu. A infección, que nunha porcentaxe moi elevada relaciónase con bacterias, maniféstase nun período de incubación variable que oscila de dúas a tres días. As precaucións hixiénicas básicas baseadas en limpar, separar, cociñar e arrefriar prevéñenas na súa maioría. En ocasións, ademais de infectar (invadir) o organismo, o microorganismo xera toxinas, o que se coñece como unha toxiinfección alimentaria.

Falta de seguridade alimentaria, consecuencias a longo prazo

Un episodio agudo relacionado cos alimentos ten distintas fases: consumo do alimento, período (máis ou menos breve de incubación), síntomas, tratamento (dietético e en ocasións farmacolóxico con atención médica), melloría e recuperación. En ocasións, estes episodios agudos puntuais poden deixar secuelas a longo prazo, como reuma ou febres recorrentes. Con todo, son as consecuencias a longo prazo, derivadas dunha alimentación con hábitos e actitudes que non son saudables, as que preocupan, máis nunha poboación cuxa lonxevidade potencia o desenvolvemento de enfermidades dexenerativas, a miúdo, relacionadas coa alimentación.

Ademais de levar unha dieta equilibrada onde se representen os grupos de alimentos nas proporcións recomendadas polos especialistas no campo, pódense levar a cabo outros factores e accións para protexerse de procesos crónicos ou dexenerativos relacionados cos alimentos e a súa seguridade. Nestes casos, a inxestión de sustancias en pequenas cantidades que se acumulan no organismo, é dicir, non se eliminan, deterioran a calidade de vida do consumidor, e mesmo a acurtan, ao ser desencadenamentos de enfermidades. A exposición a contaminantes, aínda que sexa en doses baixas durante un tempo moi prolongado, pode provocar trastornos e doenzas a longo prazo, nas que a miúdo é difícil relacionar os síntomas coa fonte que as orixinou.

Por esta razón, hai que ser conscientes de aplicar e inculcar hábitos saudables e pequenos xestos cotiáns que, a longo prazo, poden significar a diferenza entre desenvolver ou non unha enfermidade.

  • Debe terse coidado cos alimentos tostados. En xeral, todos os produtos ricos en hidratos, como patacas fritas, pizzas ou pan tostado, que rexistran a reacción de Maillard, xeran acrilamida, unha sustancia tóxica perigosa para a saúde. O recomendable é reducir tanto as temperaturas como o tempo empregado no procesamiento de alimentos ricos en hidratos de carbono e evitar tostalos demasiado; basear a dieta en alimentos frescos e pouco procesados; e non abusar tampouco do café en cápsulas pola presenza de furano (é preferible un café elaborado por goteo ou un soluble e non abusar do expresso ou do preparado a base de cápsulas).

  • Aceite sen requemar. A temperatura máxima de fritura debe oscilar entre 180ºC e 200ºC. En ningún momento recoméndase pasar este límite, xa que a esa temperatura a degradación do aceite é moi rápida, e hai que evitar o humeo (cando o aceite bota fume significa que xa está sobrecalentado). Tanto a alteración oxidativa como a térmica provocan a transformación dos ácidos grasos que xeran compostos polares, prexudiciais para a saúde. Débense utilizar aceites estables como o de oliva ou girasol, repolos moi a miúdo e evitar excesivos ciclos de quecemento-arrefriado.

  • Limitar o consumo de peixe azul de gran tamaño (peixe espada, atún vermello…) polo seu contido en mercurio , un metal pesado que se acumula ao longo da vida e que pode provocar diversas alteracións, algunhas moi graves. O peixe en xeral non debe eliminarse nunca da dieta, comprobouse que os beneficios de consumilo de forma habitual superan en gran medida aos seus posibles inconvenientes.

  • Evitar a carne escura dos crustáceos (cabezas e interior do caparazón), así como a casquería de animais (vísceras) por acumular outro metal pesado, o cadmio.

  • As verduras son alimentos moi saudables e básicos na alimentación, pero algunhas deben estar baixo certo control, como as espinacas ou acelgas, sobre todo en nenos pequenos, polo seu contido en nitratos . Estas sustancias por si mesmas non son tóxicas, pero as súas derivadas, como o nitrito, poden causar efectos nocivos para a saúde.

  • Evitar consumir alimentos secos, como pemento ou froitos secos, nos que se desenvolveu humidade, un posible foco de toxinas procedentes de fungos (micotoxinas). Unha elevada humidade e temperatura xeran aflatoxinas, unhas sustancias moi prexudiciais.

  • Diminuír o contido de alimentos ricos en graxas , non só por seguir unha dieta cardiosaludable, senón porque se estima que ao redor do 90% da exposición humana ás dioxinas e outras sustancias químicas relacionadas (moi perigosas para a saúde humana polo seu elevado potencial tóxico) procede dos alimentos de orixe animal ricos en graxas, como carnes e peixes (en especial fígado e derivados de ambos os tipos de alimentos), mariscos e lácteos.

  • Utilizar sempre utensilios e ferramentas autorizados para o seu uso alimentario, como garantía de que cumpren os requisitos establecidos pola Comisión Europea, segundo os cales, nas condicións normais ou previsibles de emprego, non transfiran os seus compoñentes aos alimentos en cantidades que representen un perigo para a saúde humana. Non utilizar utensilios, ferramentas, cazuelas ou recipientes de dubidosa procedencia ou en mal estado de mantemento.

PRECAUCIÓN EN SEGURIDADE ALIMENTARIA, NON MEDO

Como o medo é un sentimento irracional e subxectivo, moitos consumidores néganse a comer certos produtos e desenvolver prácticas que cualifican, por erro, como de risco, á vez que obvian, ao comprar, cociñar ou consumir, aspectos básicos da hixiene e a seguridade alimentaria. A produción primaria e a alimentación é terreo abonado para acoller moitos temores infundados. Praguicidas, alimentación animal e as máis diversas prácticas agrícolas ou gandeiras, ademais de procesos de transformación, convertéronse en tabús por unha sociedade mal informada.

Informarse de primeira man e aplicar os principios básicos de precaución en seguridade alimentaria será, xunto con outros factores de prevención, un importante elemento para desenvolver unha vida saudable. En seguridade alimentaria, como noutros moitos campos nos que participa a seguridade, é necesaria a precaución, non o medo, un sentimento que paraliza e anula a racionalidade e o entendemento. Porque cando algo non se coñece ou entende, é necesario indagar nas súas causas para chegar a comprendelo e actuar en consecuencia.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións