Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Seguridade alimentaria

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Mellor froita que pastillas

Unha dieta con vexetais revelouse protectora fronte ao risco cardiovascular ou de cancro, aínda que non se sabe se esa protección débese a algún composto concreto

img_dieta1p 12

Por aquí apenas se falou, pero algúns medios angloparlantes e blogues si se fixeron eco dun artigo publicado este mes de agosto na revista NewScientist , que afirma que o beneficio dos suplementos con antioxidantes sobre a saúde é un mito. Asinado por Lisa Melton, da Fundación Novartis, o traballo lembra os resultados contraditorios de investigacións que tentaron demostrar os efectos positivos dos antioxidantes e afirma que os beneficios dos suplementos son un mito.


Un gran número de estudos epidemiolóxicos revelaron os beneficios sobre a saúde dunha dieta rica en vexetais, beneficios que se asociaron co seu contido alto en antioxidantes. Con todo, afirma Melton, cando os antioxidantes se extraen da súa fonte natural e aplícanse na forma de suplementos, fan «pouco ou nada» e, mesmo, segundo algúns estudos clínicos randomizados, poderían resultar prexudiciais.

Melton refírese a traballos como o que levou a cabo, en 1992, o Instituto Nacional do Cancro de EEUU para probar os suplementos de betacaroteno. O traballo fíxose con máis de 18.000 persoas con risco de desenvolver cancro de pulmón, ben porque fumaban ou ben porque estiveran expostos a asbestos. O seguimento debía realizarse durante seis anos pero interrompeuse moito antes ao descubrirse que os grupos que tomaban suplementos de betacaroteno presentaban unha taxa de cancro e de mortalidade superior ao resto.

Nada demostraba que as cápsulas tivesen relación con ese aumento da mortalidade, aínda que, segue Melton, estudos posteriores reforzaron a hipótese de que os suplementos de betacaroteno non só non protexen contra o cancro senón que poden incrementar o risco no caso de cancro de pulmón. Algo similar sucede coa vitamina E e a suposición de que pode axudar a previr riscos cardiovasculares. Cando se trata de demostrar os beneficios e os suplementos desta vitamina, todo son contradicións.

Hipótese sen demostrar
Aínda se está lonxe de poder saber que fan exactamente os antioxidantes dentro do noso organismo e, tomados en suplementos, se xogan algún papel beneficioso
En realidade, o artigo non di nada novo pero toca unha das grandes incógnitas que seguen vixentes. «Non hai ningún estudo epidemiolóxico», apunta Josep Lluis Torres, investigador do CSIC que traballa sobre antioxidantes, «que nos permita afirmar que tomar suplementos antioxidantes prevén enfermidades». E aínda que é certo que unha dieta alta en vexetais revelouse como protectora fronte ao risco cardiovascular ou determinados cancros, en realidade non se demostrou realmente a causa, é dicir, non se sabe se se pode vincular esa protección da dieta a algún composto concreto, nin sequera os antioxidantes.

No entanto, é certo que hai unha base biolóxica que levou á hipótese dos antioxidantes dos alimentos de orixe vexetal. A morte, explica Josep Lluís Torres, «é un proceso desenfreado de oxidación, a loita contra ela é a loita contra a oxidación». Os vexetais teñen moitos antioxidantes por unha boa razón, escribe Melton no seu artigo. «As plantas son especialmente vulnerables á tensión oxidativo porque xeran osixeno puro durante a fotosíntesis. O que fan para protexerse é producir unha gran variedade de potentes antioxidantes».

Agora ben, outra cousa é o metabolismo humano e, no caso de que se tomen antioxidantes na forma de extracto, se iso ten efectos. É moi diferente, explica Josep Lluís Torres, ver os efectos dos antioxidantes sobre a pel, onde hai un proceso de oxidación moi elevado. «Aí é outra historia porque se pos un extracto de antioxidantes, estes van directamente alá onde hai un alto nivel de oxidación». Outro caso similar é na conservación de alimentos. «No caso do peixe, cun proceso oxidativo moi elevado, a aplicación de antioxidantes na súa superficie ten efectos realmente visibles». Precisamente o grupo de Torres, do Instituto de Investigacións Químicas e Ambientais do CSIC en Barcelona, traballa no uso de antioxidantes naturais para a conservación do peixe azul fresco.
Deseño dos ensaios
Hai boas razóns para pensar no papel dos antioxidantes, pero aínda estase lonxe de poder saber que fan exactamente dentro do noso organismo e, tomados en suplementos, se xogan algún papel beneficioso. De feito, nin sequera demostrouse no caso da dieta. Por que os resultados contraditorios sobre os antioxidantes? Unha razón pode estar nos propios estudos. Un dos investigadores citados no artigo de Melton, Andrew Shao, do Consello para a Nutrición Responsable, unha asociación industrial de Washington, manifestou posteriormente ao servizo de noticias Nutraingredients-USA.com a súa opinión. «Unha aproximación baseada en estudos clínicos ran-domizados poida que non sexa a mellor forma de avaliar os beneficios sobre a saúde dos antioxidantes ou doutros nutrientes e os investigadores deben pensar como redeseñar e executar estes ensaios».

Unha causa dos resultados contraditorios, engade Shao, é que a maioría dos ensaios realízanse con persoas que sofren algunha enfermidade. Así, «estes ensaios non proban, por exemplo, se o suplemento de vitamina E pode reducir o risco de ataque cardíaco na poboación en xeral». O que se está avaliando é se a vitamina E xunto a estatinas, betabloqueantes e diuréticos, reduce o risco dun segundo ataque ao corazón en pacientes moi enfermos. «Son cuestións moi diferentes». De todos os experimentos realizados sobre a vitamina E e os seus beneficios cardiovasculares, só uno realizado no Reino Unido, o estudo CHAOS (acrónimo de Cambridge heart antioxidant study), atopou efectos positivos. O resto non achan efectos protectores e mesmo algún traballo chegou á conclusión que a vitamina E incrementa o risco.

Outra causa buscouse na posibilidade de que os antioxidantes dos vexetais, ao ir vinculados a outros compostos como a fibra, están máis protexidos dunha rápida dixestión (de forma que teñen máis tempo para actuar) mentres que os suplementos non conseguen todos os efectos polo contrario, porque se dixiren e destrúen rapidamente.

Algúns blogues, como o do diario británico Daily Mail, fixéronse eco do traballo e recolleron unha boa diversidade de opinións da rúa. E as opinións móvense desde os que consideran que o tema dos suplementos está cheo de intereses comerciais e o que convén é simplemente comer vexetais e os que se queixan de que as verduras e froitas xa non son tan nutritivos como antes, ata os defensores da efectividade dos suplementos de vitaminas en estados carenciales ou os firmes defensores de tomar suplementos e aos cales atribúen a súa propia melloría. A opinión máis xeneralizada, no entanto, é a de que, a menos que realmente súfrase déficit dunha vitamina concreta (casos nos que os suplementos si parecen funcionar), o factor máis importante para os humanos é o consumo dunha dieta equilibrada e co cociente correcta de vitaminas e minerais. «Neste punto, só a comida real pode dalo; nin sequera pensen que os científicos xa descubriron que cocientes», di Aaron Ashmann, de Chicago

TAMÉN CO OMEGA-3

As contradicións e incógnitas sobre que efectos ten no organismo humano os diferentes nutrientes non é algo precisamente raro, pero resulta chocante cando se trata de sustancias das que se falou tanto que se deu por feito que son, sempre e na forma que sexa, beneficiosas e sempre recomendables.

O tema lembra as conclusións dunha revisión recente sobre os ácidos grasos omega-3. Publicado na revista British Medical Journal o pasado marzo, a meta-análise rebaixaba as expectativas depositadas sobre o omega-3 ao establecer que a evidencia sobre os seus beneficios é menos concluínte do que se pensou ata agora. Despois de revisar case un centenar de estudos, os investigadores concluían que os ácidos grasos omega-3 non reducen a mortalidade nin os ataques cardiovasculares, tal como afirmouse anteriormente.

Os poucos estudos que si mostran efectos beneficiosos do omega-3 son, en cambio, contradic-torios e, segundo outros traballos, non é recomendable tomar máis acedos grasos omega 3 no caso de persoas con angina de peito que non sufriron ningún ataque ao corazón, porque resultaría prexudicial. A conclusión final era que se necesitan máis ensaios porque aínda non se entenden ben os efectos do omega-3 e que non sempre é recomendable aumentar o seu consumo.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións