Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Seguridade alimentaria

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

O papel da carne na dieta

Os especialistas en alimentación tratan de dilucidar o dilema para comer ou non comer carne

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 01deNovembrode2005
Img 121

O papel da carne na dieta está a dar pé a non poucas controversias: as persoas que non comen carne dispoñen de menos ácidos grasos omega-3 (beneficiosos) no sangue, pero á súa vez teñen menor risco de cancro de próstata. Mentres os dietistas especulan coas vantaxes e inconvenientes de optar por un réxime con ou sen carne, os biólogos pregúntanse se o ser humano debe encadrarse realmente entre os animais carnívoros, omnívoros ou herbívoros.

Img meat

Unha cousa é o que comemos e outra o que o noso organismo foi en principio deseñado para comer. A lea non é só patrimonio da humanidade, posto que investigadores do comportamento animal están a romper cada vez máis tabús respecto diso: víronse hipopótamos comendo carroña dun búfalo morto xunto ao río, lobos abarrotándose de uvas, osos pastando herba, tigres dándose unha chea de insectos ou roedores roendo ósos.

Desde a Universidade de Oxford, no Reino Unido, Magdalena Rosell e outros expertos pescudaron que os vexetarianos dispoñen de menos ácidos grasos omega-3 no plasma sanguíneo que quen inclúen carne na súa dieta. Coñécese que o acedos omega-3 protexen ao organismo contra enfermidades cardiovasculares, neurodegenerativas ou de orixe inflamatorio; con todo, as estatísticas mostran que os vexetarianos ostentan unha morbimortalidad cardiovascular significativamente menor que os adscritos a unha dieta que contén carne, ovos ou leite.

Pola súa banda, Dean Ornish, da Universidade de California, someteu a un centenar de pacientes diagnosticados de cancro de próstata a unha dieta vexetariana e a un cambio de estilo de vida (que incluía unha práctica moderada de exercicio), e descubriu que a progresión da enfermidade retardouse, parou ou mesmo revertió. Pero a novidade máis revolucionaria respecto diso é un experimento levado a cabo por biólogos da Universidade de Maryland, que consiste en crear tecido de carne a partir de células cultivadas in vitro, podendo, así, producirse carne para o consumo sen necesidade de criar nin sacrificar por iso a ningún outro animal.

Crave omega-
O acedos omega-3 protexen ao organismo contra enfermidades cardiovasculares, neurodegenerativas ou de orixe inflamatorio
Comer ou non comer carne é o dilema que os especialistas en alimentación tratan de dilucidar. Unha das hipóteses para explicar por que os vexetarianos teñen menor risco de ictus ou infarto que os de réxime omnívoro, aínda sen suficientes reservas de ácidos grasos omega-3, podería ser a presenza de compostos moi parecidos, como o omega-6, en alimentos de índole vexetal.

Pero os defensores da inclusión de carne na dieta argumentan que nos vexetarianos a proporción de ácidos grasos omega-6 e omega-3 é de 9:1 cando, en condicións saudables, debese ser de 5:5. Insisten en que un déficit de ácidos grasos omega-3 pode repercutir en dor muscular, irregularidade dos ciclos menstruales, sequedad de cabelo, pel e mucosas, depresión, arrefriados e gases dixestivos; como trastornos máis graves apúntanse as arritmias.

Engaden que as nais vexetarianas teñen menos omega-3 no seu leite materno e que os bebés, por tanto, padecen esta carencia nunha etapa vital do desenvolvemento. A función dos ácidos grasos omega-3 na saúde pasa por prover ao corpo de enerxía, fortalecer as membranas celulares, posibilitar a síntese hormonal, transportar osíxeno ao sangue, mediar na inmunorespuesta e regular os reflexos dos nervios autónomos.

Desde a perspectiva vexetariana, arguméntase que, supondo que o detectado déficit poida predisponerlos a unha variedade de trastornos, tampouco vai ser preciso esperar a que a enxeñaría biolóxica obteña carne artificial; bastaría con engadir só suplementos de acedos omega-3 a unha dieta composta aínda por froitas, verduras e hortalizas.

Un achado que apoia esta actitude foi a detección de importantes cantidades de ácidos grasos omega-3 no aceite da linaza, que deste xeito pode constituírse en suplemento valioso. É dicir, non faría falta que os vexetarianos recorran a carnes ou peixes para obter os subsidios de ácidos grasos omega-3 requiridos.

Omnívoros
Tanto os estudiosos da evolución como da fisioloxía animal ponse cada vez menos de acordo sobre a razón de ser do omnivorismo ou se, en realidade, todos os animais somos algo omnívoros.

Crese que os osos pardos, postos a miúdo como exemplos de dieta omnívora, son en realidade carnívoros que, ante a evolución seguida polas súas habitats naturais e as súas presas de costume, tiveron que adaptar a dieta ás froitas, os peixes e os brotes tenros.

Salvando o deseño anatómico especializado nunha ou outra actividade, cada organismo debe facer fronte a problemas novos para as que as antigas receitas non serven. Renovarse ou morrer. A supervivencia consiste moitas veces na adaptación a dietas que por «impropias» da especie que parezan, proporcionan ao organismo os nutrientes vitais que precisa.

CHULETA PARA VEXETARIANOS

Img frutoseco1

Quen opten por alimentarse só con produtos do reino vexetal non teñen nin moito menos perdida a guerra da saúde. Cóntase, e non sen razón, que os vexetarianos estritos carecen de achegues de acedo fólico nas súas dietas. O problema resólvese asegurando un achegue regular de legumes como as fabas verdes (fonte rica neste nutriente).

Entre 5 e 10 microgramos/día de vitamina B12 son suficientes para reducir ao mínimo os niveis de homocisteína e combater con garantías a enfermidade cardíaca. Ademais dos complexos vitamínicos de síntese industrial, o fermento de cervexa é unha fonte rica neste produto.

Se os ácidos grasos omega-3 atópanse no aceite de linaza, o omega-6 son máis alcanzables e teñen por fontes vexetais ao aceite de oliva, girasol ou millo, os froitos secos e o aguacate.

Do déficit de iodo, díxose que pode prexudicar o desenvolvemento neurológico e intelectual dos nenos alimentados con dieta vexetariana. Pero os requirimentos de 150 microgramos/día poden saciarse con sal yodada ou engadindo algas ao menú, polo menos dúas veces por semana.

O selenio é outro mineral deficitario nas dietas vexetarianas. Solución? Noces do Brasil. Estes froitos secos conteñen preto de 70 microgramos por unidade, así que unha ou dúas noces ao día constitúen unha alternativa perfecta.

O déficit de vitamina D pode compensarse cunha exposición á radiación solar lixeiramente superior que a de quen toman carne, ovos ou leite, e en canto ao calcio, sodio ou ferro, sábese desde hai tempo que laranxas, guisantes ou espinacas constitúen fontes apreciables de tan prezados oligoelementos. Doutra banda, non está claro que o seu déficit sexa tan perigoso como o seu superávit.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións