Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Seguridade alimentaria

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

O reto de aprender a comer

Un estudo británico revela que os hábitos alimenticios saudables consolídanse moito máis na idade adulta que non durante a nenez

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 02deNovembrode2004

Comer non é só un acto espontáneo, require intelixencia e aprendizaxe. Alertadas polas taxas imparables de obesidade infantil, as autoridades europeas bucan un maior calado da educación alimentaria nas primeiras etapas escolares. No entanto, é sendo adultos cando aprendemos a comer mellor. Así o sinala a revista científica Appetite.

Un estudo levado a cabo no Reino Unido pola Universidade de Newcastle upon Tyne descubriu que os adultos consomen dúas veces máis froita e vexetais que os nenos, ao mesmo tempo que rebaixan o achegue de graxas e azucres. «Contrariamente á opinión xeral, aprendemos a comer mellor conforme pasan os anos», explica Amelia Lake, coordinadora deste traballo recentemente publicado na revista Appetite (42, pp 255-263).

Engade a investigadora que no proceso de aprendizaxe aparecen numerosas barreiras que dificultan a adquisición de hábitos sans: a falta de tempo, os patróns de organización da rutina e o exemplo familiar. Entre os adultos enquisados polo estudo, un 30% (case todos de sexo masculino) asegura que a mellor influencia na adquisisción de bos hábitos provén da súa parella. Un 10%, por contra (aquí predominan as mulleres), recoñece que a súa parella é un mal exemplo para aprender a comer ben.

Para unha terceira parte dos enquisados, a falta de tempo é a principal razón de non seguir unha dieta saudable. Coincide coa proporción de enquisados que menos froita come ao día. Con todo, a maioría recoñece que comer ben non é cuestión de tempo senón de organización e conciencia.

O estudo británico revela que os adultos consomen dúas veces máis froita e vexetais que os nenos, á vez que rebaixan o achegue de graxas e azucres

O estudo da Universidade de Newcastle entrevistou en realidade a 200 nenos e nenas de idades comprendidas entre 11 e 12 anos (1984), para revisar a evolución dos seus hábitos ata 20 anos despois. A doutora Lake opina que as campañas institucionais por unha mellor educación alimentaria non deron de si todo o esperado por falta dunha maior individualización das mensaxes. «A boa alimentación debe formar parte dun estilo de vida que o individuo poida seguir sen problemas. Esquemas como o da campaña gobernamental [del Reino Unido] de Cinco ao [cinco porciones de fruta o vegetales al día] día debesen compaxinarse cun consello máis individualizado a cargo de médicos ou enfermeiras».

Admite, así mesmo, que a comida mala é demasiado fácil e barata como para non sucumbir á tentación de encargar algo rápido e evitarse colas nos mercados, diñeiro e tempo de preparación, lavado ou cocción. «Dicir que debemos comer ben, pero ao mesmo tempo as rutinas domésticas e dinámicas de traballo actual asíntanse nunha comida rápida, fácil e barata».

A obesidade, unha fraqueza do noso tempo
En países como España, a obesidade infantil duplicouse nos últimos 15 anos
e non para de crecer. Xavier Viñallonga, pediatra do Institut Dexeus (Barcelona) pon o berro no ceo e acusa á perda de esquemas alimenticios tradicionais e ao aumento da vida sedentaria. En 1984, o mesmo ano en que a Universidade de Newcastle iniciou o seu estudo, a obesidade infantil afectaba só a un 5% de nenos españois, mentres que esta alteración sófrea agora o 10% da poboación pediátrica.

O noso é o cuarto país no ranking europeo de obesidade infantil, por detrás de Italia, Malta e Grecia. Viñallonga recoñece que a obesidade infantil crecerá máis aínda nos próximos anos e lembra que a OMS xa bautizou esta situación como a «epidemia do século XXI».

Alimentar a mente para coidar o corpo
A obesidade incrementa o risco de sufrir apneas do soño durante a infancia e compromete o risco de enfermidades cardiovasculares e diabetes na idade adulta.
Viñallonga recomenda aos pais que promovan bos hábitos alimenticios e unha dieta variada para os seus fillos, e tamén inclúe trucos como non comer nunca diante do televisor aceso, subir polas escaleiras ou baixar unha parada de autobús antes para andar máis, para pasear.

Na Conferencia Europea de Educación para a Saúde (EPS), celebrada o febreiro de 1990 en Dublín, especialistas de distintos ámbitos recomendaron a inclusión de contidos específicos nos ensinos obrigatorios para favorecer o «autocuidado»
e adoptar estilos de vida máis saudables. A idea era entón implicarse individual e colectivamente na transformación da contorna natural e social, co fin de crear condicións máis hixiénicas. Para iso xulgouse necesario facilitar aos nenos e nenas un coñecemento básico e integral do ser humano, un coñecemento das diversas medidas hixiénicas e terapéuticas que se poden adoptar tanto para favorecer os procesos vitais como para previr as enfermidades ou defenderse delas unha vez instauradas, xunto con
un coñecemento dos recursos destinados a facilitar o coidado da saúde en cada medio concreto.

EDUCARSE PARA COMER BEN

Img barometro3
Desde hai anos, a UNESCO, a Organización Mundial da Saúde, o Consello de Europa e a Unión Europea han elaborado recomendacións, ratificadas polos seus países membros, para que a educación para a saúde intégrese plenamente na vida e tamén no currículo dos centros docentes.

O propósito non é outro que o de facer entender o noso propio corpo, a nosa maneira de funcionar e tamén o noso psiquismo; familiarizarse cos mecanismos fisiológicos, emocionais e psicolóxicos básicos que nos permiten coidarnos, respirar, crecer, reproducirnos, movernos, sentir, gozar, pensar, soñar, expresarnos, envellecer e enriquecernos tanto en sensacións como en sentimentos.

Á vez que as autoridades designaron un día ao ano (o terceiro sábado de outubro) para o fomento de hábitos saudables, dietas equilibradas e prevención de problemas derivados dunha mala alimentación (carie, obesidade, desnutrición, hipercolesterolemia, descalcificación, anemia, anorexia, bulimia), tamén desexan subliñar que o 20% da poboación dos países en desenvolvemento está subalimentada (840 millóns de persoas). Non pode perderse de vista que, á beira de alertas como a obesidade infantil, máis de 12 millóns os nenos e nenas morren anualmente en todo o mundo por culpa da desnutrición.

O Secretario Xeral das Nacións Unidas, Kofi Anan, pronunciou un discurso o día da alimentación de 2002, que tivo lugar xusto desués do Cume Mundial sobre Desenvolvemento Sustentable, no que recalcou a necesidade de renovar o compromiso adquirido pola Asemblea da ONU de reducir á metade a cantidade de persoas que padecen fame no mundo para o ano 2015. «Non hai tempo que perder se queremos alcanzar ese obxectivo, que tamén é parte dos Obxectivos de Desenvolvemento do Milenio acordados en setembro do 2000 (…) O Día Mundial da Alimentación é unha ocasión idónea para referendar a promesa feita e comprometernos todos a utilizar os alimentos e a auga intelixentemente e con responsabilidade, polo ben dos nosos fillos e o dos nosos netos».

Etiquetas:

obesidad-gl

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións