Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Seguridade alimentaria

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Peixe e mercurio: todo o que debes saber

Comer peixe non é perigoso, pero hai que ter algunhas precaucións: despexamos todas as dúbidas acerca da concentración de metilmercurio e o seu impacto na saúde

niveles de mercurio en el pescado Imaxe: RitaE

Os niveis de mercurio que teñen a maioría dos peixes non pon en risco a saúde, polo que non existe escusa paira deixar de consumilos. Con todo, é recomendable limitar a inxesta de determinadas especies que contan cun alto contido neste metal, como o peixe espada, o atún vermello ou o lucio. Ademais, as embarazadas e os menores de 10 anos si deben erradicalos da súa dieta. Neste artigo despexamos todas as dúbidas achega do consumo recomendado de peixe, a concentración de metilmercurio e o seu impacto na saúde.

✅ Todos os peixes e mariscos teñen mercurio

Verdadeiro. A Axencia Española de Seguridade Alimentaria e Nutrición (AESAN) enumera as especies de peixe que teñen un alto contido en mercurio: o peixe espada ou emperador, o atún vermello, a familia da quenlla (como cazón, marraxo, mielgas, tintorera e pintarroja) e o lucio. Tamén fai una lista daquelas especies que posúen moi pouca cantidade: boquerón, bacallau, caballa, dourada, robaliza, pescada, sardiña ou troita, entre outros. Pero non menciona ningún que estea 100 % libre deste metal.

Cantos máis anos e tamaño teñan os peixes, máis mercurio acumulan. Os grandes depredadores, como o atún vermello ou o peixe espada, conteñen máis, porque a contaminación prodúcese a través da cadea alimentaria. Os exemplares máis grandes e lonxevos van acumulando mercurio, xa que se alimentan de peces máis pequenos que, á súa vez, foron inxeríndoo a través do plancto.

❌ Comer peixe é perigoso

Falso. O peixe é una fonte importante de nutrientes (proteínas de alta calidade, vitaminas –sobre todo do grupo A, B e D–, minerais e ácidos grasos esenciais omega 3) e comelo, ademais de saudable, resulta seguro. Iso si, hai que ter en conta que un abuso das especies con alto nivel de mercurio si que pode prexudicarnos.

Segundo a Organización Mundial da Saúde (OMS), toda a poboación ten algunha cantidade de mercurio no seu organismo, aínda que a maioría nun nivel baixo. O metilmercurio (resultado da acción das bacterias no mercurio), absórbese no tracto gastrointestinal nun 95 % e de aí pasa ao sangue (na que dura entre 44 e 80 días) e distribúese por todos os tecidos.

Un estudo da Autoridade Europea de Seguridade Alimentaria (EFSA) avaliou o risco-beneficio para comer peixe e marisco e concluíu que os beneficios están moi por encima dos riscos, sempre, iso si, que se introduzan dunha maneira equilibrada na dieta. Paira a poboación xeral (excepto nenos e embarazadas) isto tradúcese en 3-4 racións por semana, sempre variando entre peixe branco e azul (e entre os azuis, dando preferencia aos exemplares pequenos).

✅ As embarazadas teñen máis risco co mercurio

Verdadeiro. Todas estas recomendacións son diferentes no caso de estar embarazada. Segundo o grupo de estudo paira a prevención da exposición ao metilmercurio (GEPREMHg), constituído por representantes de diferentes sociedades científicas españolas, e baseándose en diferentes estudos, existe una relación entre a concentración de mercurio no sangue do cordón umbilical e o baixo peso ao nacer e a prematuridad. Aínda que o abuso do mercurio ten efectos prexudiciais paira os adultos, está comprobado que é aínda máis daniño nos sistemas nerviosos en desenvolvemento, como no caso do feto e do recentemente nado. Por iso, a recomendación paira as embarazadas, paira quen estean a pensar en estalo e paira as lactantes é que eliminen completamente da dieta estas catro especies mencionadas ao comezo con alto contido en mercurio.

✅ O mercurio tamén é perigoso paira os nenos

Verdadeiro. O principal efecto do metilmercurio na saúde é a deterioración do desenvolvemento neurológico, xa que o metal actúa como una neurotoxina, o que quere dicir que afecta o cerebro e ao sistema nervioso. Os nenos, ao estar en desenvolvemento, son moito máis vulnerables. Por iso, as catro especies mencionadas con alto contido están absolutamente prohibidas até os 10 anos e, entre os 10 e 14 anos, poden comer 120 g destas especies ao mes. Si poden comer atún en lata (non é atún vermello o que se usa en consérvalas) e tamén pescado de baixo e medio contido en mercurio entre tres e catro racións á semana.

❌ Tomar moito peixe pódenos intoxicar

Falso. Para que un adulto san chegase a intoxicarse tería que consumilo dunha maneira constante e prolongada no tempo. Algúns dos protagonistas dos casos máis mediáticos, como Vitoria Beckham ou o presentador Jorge Fernández, aseguran que a súa dieta durante anos estivera baseada só en peixes da familia dos depredadores, en especial o atún vermello, e mesmo os tomaban dúas veces ao día.

Tanto a OMS como a EFSA levan a cabo continuas avaliacións de risco e estipulan cales son os niveis de inxesta tolerables dos peixes que están no mercado. Non se recomenda superar una inxesta semanal de 4 microgramos (μg) de mercurio por quilo de peso corporal, o que equivale a 240 μg de mercurio máximo á semana paira una persoa de 60 kg. Cantas racións son 240 μg de mercurio? Non existen etiquetaxes que indiquen os niveis de mercurio de cada exemplar. Un estudo do Instituto Carlos III, que analizou en 2019 os niveis de mercurio dos españois, concluíu que só un 5 % presentaban cantidades que podían supor un risco paira a saúde.

✅ Exemplares da mesma especie poden conter diferente cantidade de mercurio

Verdadeiro. Os niveis varían entre unhas e outras especies, pero tamén polo tamaño (a idade). Por exemplo, dentro da familia dos atunes hai exemplares que poden pesar máis de 250 kg e outras pezas que non pasan dos 50 kg, algo que inflúe na cantidade de mercurio. O consumidor non necesita facer contas, xa que comendo pescado de maneira equilibrada é case imposible alcanzar o límite dos 240 μg. Por iso hai que guiarse polas recomendacións da Axencia Española de Seguridade Alimentaria e Nutrición (AESAN): 3-4 racións semanais, variando sempre entre peixe branco e azul, dando prioridade aos exemplares de niveis máis baixos (por exemplo, anchoa, boquerón, bacallau, berberecho, caballa, lura, lagostino, linguado, robaliza, mexillón, pescada, navalla, palometa, pota, polbo, salmón, sardiña ou troita). Existe un sistema de alertas que detecta nos peixes os niveis non aceptables de mercurio, polo que eses exemplares non chegan á mesa do consumidor.

❌ O atún en lata ten máis mercurio que o fresco

Falso. Que o peixe sexa fresco, conxelado ou en lata non inflúe na cantidade de mercurio. Tampouco se está en aceite, ao natural ou en escabeche. O que inflúe é o tipo de peixe. En lata atópanse menos niveis de mercurio, porque os fabricantes utilizan atunes pequenos, pezas de 20-25 quilos. Cada envase de 52 g de atún ten una media de 23,92 μg de mercurio. O límite paira una persoa de 60 kg estaría en 10 latas semanais.

✅ Nos procesados, como os palitos, non hai tanto mercurio

Verdadeiro. Como ocorre co atún en lata, depende do tipo de especie que se utilice paira a súa fabricación. Os palitos de peixe adóitanse elaborar con peixe branco e de nivel baixo ou medio de mercurio. Ademais, as cantidades de peixe que se utilizan son escasas (entre o 35 % e o 50 %). Aínda que non constitúe risco paira os máis pequenos, non hai que esquecer que non é un alimento saudable nin tampouco un substituto recomendable do peixe. Trátase dun ultraprocesado que está composto de fariñas refinadas, graxas de baixa calidade, azucres, aceites vexetais… Sempre será mellor un linguado ou un filete de pescada.

❌ É posible eliminar o mercurio dos peixes

Falso. É imposible eliminalo, porque se atopa nos tecidos musculares dos peixes, polo que quitar a pel e o tecido graso antes de cociñalo non reduce a cantidade de mercurio. Un estudo da Universidade de Stanford (EE.UU.) analizou se determinada maneira de cociñalo (ferver, escalfar, fritir ou asar) podería diminuír a cantidade do mercurio no peixe, pero non atoparon cambios entre a cantidade de metilmercurio que ten cru ou cociñado.

Para acceder a máis contidos, consulta a revista impresa.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións