Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zitrikoak jatearen onurak

Neguko denboraldia da egokiena laranjak eta mandarinak hainbat errezetatan erabiltzeko eta egunean zitriko bat jateko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2012ko urtarrilaren 19a
img_naranja

Laranjak, mandarinak, pomeloak eta limoiak dira fruta zikliko ezagunenak eta kontsumituenak. Neguko denboraldia da egokiena laranjak eta mandarinak hainbat errezetatan erabiltzeko: saltsen aromatizatzaileak, ozpin-aromatizatzaileak, entsaladen gozagarri eta dekorazio gisa, edo olioen edo gozogintzako prestakinen aroma eta zaporea emateko. Gozotasun natural gozoa eta azido-kontrapuntu orekatua konbinatzen dira sasoi betean daudenean, hau da, nutrizio eta funtzio aldetik dohain interesgarriak dituztenez (C bitamina, folatoak, zuntza, bioflavonoideak, potasioa, magnesioa, kaltzioa), egunean gutxienez zitriko bat hartu behar da osasun onaren ekarpen gisa.

Img
Irudia: Leonardo Aguiar

Zitrikoak nutrizio-propietateengatik bereizten diren frutak dira

Bioflavonoideak, zuntzak, pektinak, C bitamina edo folatoak zitrikoen konposatu naturalak dira, eta bereizita aztertzeko interesa pizten dute, patologia batzuen prebentzioan eta terapian izan ditzaketen ondorioak ezagutzeko. Nutrizio-propietateengatik nabarmentzen diren frutak dira, bereziki C eta azido folikoa bezalako bitamina-aberastasunagatik, zuntzean eta potasioa, kaltzioa eta magnesioa bezalako mineraletan. Ikerketa sanitarioan eta zientifikoan, deigarria da konposatu fitokimikoen barietatea eta kopurua, hala nola bioflavonoideena, haien eragin antioxidatzailea azido askorbikokoari (C bitamina) gehitzen baitiote.

Punta-puntako ikerketa zitrikoetan

Berriki egin den ikerketa-lerro batean, aldatutako zitrikoen pektinaren (MCP) zeregina ebaluatu da. Pektina zatikatua ere esaten zaio, zitrikoen oskoletik eta mamitik lortutako polisakarido konplexua. Aldatutako pektina zitrikoa hondakin galaktosidotan aberatsa da. Hondakin horiek, “in vitro” zelula-hazkuntzetan (laborategian) eta esperimentazio-animaliekin, erantzun positiboa izan dute zenbait minbizi-motaren kontrolean. Hondakin horiek gai dira minbizi-zelulen agregazioa inhibitzeko edo blokeatzeko, metastasia kontrolatzeko edo urruneko organoei minbizia zabaltzeko.

Igurikimenak itxaropentsuak diren arren, azterketa-fase asko daude garatzeko, hala badagokio, nutrizio terapeutiko baten parte gisa aldatutako zitrikoen pektinaren zereginaren ebidentzia zientifiko sendoa lortu arte.

Kontuan hartu beharreko zitrikoen berezitasunak

Zitrikoek frogatutako onura nutrizional eta osasungarri ugariez gain, fruta horiek zenbait konposatu dituzte, egoera jakin batzuetan kontsumitzea aholkatzen ez dutenak.

Zitrikoak baraurik eta digestio arazoak. Behazuna behazun-xixkua gibelak jariatutako likidoa da, eta beharrezkoa da digestiorako, bereziki gantzetarako. Behazuna hestera hustu behar da, elikagaien koipe-substantziak digestio-aparatuaren zati horretara iristen direnean. Zenbait egoeratan, hala nola besikulan behazun-harriak egotea, organoaren hantura edo bilis lodia sortzea, gerta liteke besikula ez hustea behar den unean edo behar den intentsitatean. Arazo horiei kolediskinesia deritze (“vesikula perezosa”), nahiko biziak izan daitezke eta sabelaldeko pisutasuna, eskuineko saihetseko mina eta buruko mina agertzen dira.

Zenbait elikagaik kolagoga izaera dute, hau da, behazun-xixkuaren hustuketa biziagoa edo txikiagoa eragiten dute, eta horrek digestioa aktibatzen du. Hala ere, digestio-sistema sentikorra duten pertsonen kasuan, elikagai horiek hartzeak hesteetako purgatze-ekintza gogaikarria eragin dezake. Laranja, eta bereziki zukua, baraurik hartuz gero ondoeza sor dezaketen bi elikagai dira (goragalea, sabelaldeko pisutasuna). Eragozpen horiek larriak ez izan arren, laranja-zukua baraurik hartzeko beldurra eragin dute.’ Hala ere, kolelitiasia izanez gero, urdaila hutsik dagoenean zitrikoak hartzeak koliko bat eragin dezake, eta, beraz, kasu horietan ez litzateke komeni.

Zitriko-zukuak eta hortzetako osasuna. Ordu batetik bestera zitriko-zukua edo zuku isolatua hartzeak, aldi berean azidoak ez diren beste elikagai batzuk kontsumitu gabe, txantxarra sor dezake. Fruta zitrikoen zukuetako azukreak eta substantzia azidoak konbinatuta, errazago higatzen da dentina, eta, ondorioz, txantxarra izateko arrisku handiagoa dago. Beraz, zukuak edateko ohitura izanez gero, jardunbide egoki bat hortzak eskuilatzea da, ahoa garbitzeko, ahoko bakterioek jarduteko substraturik aurkitu ez dezaten. Txantxar-arazoak izateko aukera hirukoiztu egiten da zukuak hartzean, izaera azidoa edo azukreduna ez duten beste elikagai batzuekin alderatuta.

Pomelo-zukua eta medikamentuekiko elkarreragina. Zenbait fruta-zuku edateak eragina du zenbait botikaren jardueran eta, ondorioz, prozesu terapeutikoan. Pomelo-zukuen kasuan, honako sendagai hauekin batera hartuz gero eraginkortasuna murrizten dutela aztertzen ari dira: fexofenadina (antihistaminikoa), etoposida (antikanzerigenoa), atenolola, zeliprolola eta talinolola (infartuak prebenitzeko eta hipertentsio arteriala tratatzeko erabiltzen diren betablokeatzaileak), ziklosporina (zenbait organoren errefusa). Frogatuta dago, halaber, pomelo-zukuak antidepresiboen eta estatinen eragina handitu egiten duela nahi diren efektuetatik haratago, eta, beraz, tratamendu horiek jarraituz gero, saihestu egin beharko litzateke batera hartzea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak