Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Badakizu nola eragiten dion zaratak zure osasunari?

Zaratak entzumenari eragiten dio, baina gaixotasun kardiobaskularrak areagotzen ditu eta digestio-arazoak, estresa eta loaren nahasteak eragiten ditu, oroimenean eta ikaskuntzan eragina dutenak.

Ruido afecta audición Irudia: asundermeier

Urte askoan, Espainiari esleitu zaio munduko bigarren herrialde zaratatsuena izateko titulu desohoretsua, "inolako oinarri zientifikorik gabeko baieztapena", Espainiako Akustika Elkarteko (SEA) idazkaritzaren arabera, "askoz zaratatsuagoak dira Turkia, Egipto, Txina eta zenbait herrialde iberoamerikar". Baina horrek ez du esan nahi egunero ez dugula zarata handirik jasaten. Zehazki, Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) arabera, egunero, bederatzi milioi espainiar baino gehiago bizi dira 65 dezibeliotik gorako zarata-mailarekin, gomendatutako gehieneko mailarekin. Eta kutsatzaile ikusezin horrek gure osasunari eragiten dio. Ondorengo lerroetan, kutsadura akustikoa eta haren ondorio kaltegarriak murrizteko egin ditzakegun ekintzak zehaztuko ditugu.

Nola eragiten dion zaratak entzumenari eta osasunari

Zarata mundu modernoko agente kutsatzaile nagusietako bat da, agente kutsatzaile “ikusezina”. Hala ere, haren ondorioak agerikoak eta kaltegarriak dira, bereziki osasunean. Ondorioak “fisikoak, psikologikoak eta emozionalak” dira, azaldu du Francesc Carreñok, GAES entzumen-zentroetako adituak.

Bai aditu honek, bai La Caixak egindako ‘Kutsadura akustikoa gure hirietan’* azterlanaren arduradunek, zaratak gure osasunean dituen ondorio ugariak eta askotarikoak adierazten dituzte:

Entzumena galtzea. Zarataren ondoriorik ezagunena entzumena galtzea da, babesik gabeko zarata-maila altuen eraginpean luzaro egoteagatik edo oso soinu altuagatik trauma akustikoa izateagatik.

Bihotzeko arazoak. Zenbait ikerketak erakusten dute, halaber, nola eragiten dion zaratak bihotzari, eta, horren ondorioz, areagotu egiten da arazo kardiobaskularren eragina. Kontsultatutako profesionalaren arabera, “zenbait datuk erakusten dute OMEk gomendatutako gehienezko 65 dB-tik gorako dezibelio (dB) bakoitzeko% 5,3 handitzen direla horrelako arrazoiek eragindako ospitaleratzeak”.

Odol-presioa eta muskulu-tentsioa handitzea.

Ikusmen-arazoak.

Digestio-aparatuko aldaketak eta hormona-aldaketak.

Estresa.Zarata-maila horien eraginpean egoteak, batez ere etengabe, estres kronikoa eragin dezake, eta horrek suminkortasuna eta antsietate- eta babes-sentsazioak areagotzen ditu.

Sistema immunologikoa ahultzea.

Loaren nahasteak. Zaratarekin ez da harritzekoa loaren nahasteak agertzea, batez ere zahar, haur eta emakumeengan. Nahaste horiek, era berean, kalte handia egiten diote oroimenari eta ikaskuntzari.

Kontzentrazioari eragiten dio. Zarata handia edo iraunkorra, kontzentrazioari eragiten dio, eta horrek eragina du lan- eta eskola-errendimenduan.

Gehiegizko zaratak, gainera, inpaktu negatiboa du pertsonen gizartean.

Irudia: stux

10 gauza entzumenari kalte egiten diotenak

Kaleko lanak, klaxon bat, tailer bateko lanak, garrasiak… kalean egunero jasaten ditugun zaratak dira; etxean, berriz, telebista, irratia, garbigailua… Hain ohituta gaude kutsatzaile horrekin bizitzera, “ez baitakigu zenbat sufritzen dugun”. Eta hori da, hain zuzen ere, denbora luzez oso zarata handien eraginpean egoteak entzumena galtzearen inguruan sortzen duen arazo nagusietako bat: “Pertsonak ohitzen gara zaratara, gure entzumen-sistema hondatzen ari baita”.

  • Millenials: gorrak 35 baino lehen?

Baina, kontziente izan edo ez, eta oso motel bada ere, hots horiek guztiek entzumena galtzea eragiten dute.Gainera, soinua zenbat eta altuagoa izan, orduan eta azkarrago gertatzen da galera.

65 dezibelio da OMEk gomendatutako gehieneko maila, eta muga hori gainditu egiten dugu egunero. Eta kontuan izan behar da denbora luzez edo behin eta berriz 85 dezibelioko edo gehiagoko soinuen eraginpean egoteak entzumena galtzea eragin dezakeela.

Hamar gauza hauek entzumenari kalte egiten diote, eta ez gara horretaz jabetzen:

  • Kontzertuak eta kirol ekitaldiak:94-110 dezibelio.
  • Musika entzungailuen bidez entzutea, bolumen maximoarekin: 94-110 dezibelio.
  • Film baten emanaldia zineman: 74-104 dezibelio.
  • Elkarrizketa bizia izatea: 80 dezibelio.
  • Hiriko trafikoa: 80-85 dezibelio.
  • Motorren zarata, lorezain baten inauskailua…: 80-110 dezibelio.
  • Automobil baten klaxona: 90 dezibelio.
  • Polizia-sirenak, anbulantzia, suhiltzaileak, lantegi batekoak…: 110-129 dezibelio.
  • Su artifizialak, diskoteka: 140-160 dezibelio.
  • Hegazkina aireratzen: 140 dezibelio.

Zein dira zaratak eragindako entzumen-galeraren ondorio eta seinaleak?

Zaratak eragindako entzumen-galera, batzuetan berehalakoa bada ere, motela eta progresiboa izan daiteke. Zer alarma-seinalek adierazten dizute zaratak zure belarrian eragin dezakeela?

— Beste pertsona batzuk entzuteko edo ulertzeko zailtasuna, hondoko zarata baldin badago edo aldi berean beste batzuek hitz egiten badute.

• Zarataren eraginpean egon ondoren belarriak mindu edo bihurritzen dizkizuten oharrak.

— Soinu indartsua dagoen leku batetik atera ondoren soinuak itzaltzen direla ohartzen zara.

• Tinbreak edo akufenoak dituzu (burrunba bat belarrietan edo buruan). Denborarekin desager daiteke, baina baita bizitzan zehar ere.

Irudia: Sammy-Williams

Entzumeneko kalteak nola prebenitu

Zarataren aurkako borrokak kolektiboa izan behar du, eta erakundeen eta agintarien parte izan behar du, baina banakakoa ere izan behar du.

Ez dago gizartea argi eta garbi jabetzen denik zaratak gure osasunean duen garrantziaz eta hori prebenitu beharraz, Carreñok deitoratzen duen bezala; ildo horretan lan gehiago egin behar dela azpimarratzen du, beste kutsadura mota bat konpontzen saiatzeko egiten den moduan.

Banakako planoari dagokionez, Espainiako Akustika Elkarteak adierazi duenez, “zarata ez dute besteek bakarrik egiten, denok egiten dugu”. Horregatik, beharrezkoa da “gure erantzukizuna azpimarratzea, ikastetxeetan kanpainak egitea etorkizuneko belaunaldiak zarataren aurrean errespetuzko portaera izan dezaten kontzientziatzeko, etab.”.

Zer egin dezakegu? Guztiok erabil ditzakegun keinu errazak daude, gure belarriak zaratatik babesteko eta zenbait arazo saihesteko, hala nola, entzumena galtzea, “prebenitu daitekeen % 100”:

Inguruan ditugun hotsen dezibelioak ezagutzea, gure eta besteen belarrientzako erasoa zein izan daitekeen jakiteko.

Gomendatutako zarata-maila gainditzen duten giroetan denbora luzea igarotzen bada, belarrietarako tapoiak edo babes egokiak erabili behar dituzu.

Ahots-tonua jaitsi egiten da.

Bolumen egokia erabiltzen du musika, telebista edo irratia entzuten duzunean.

Aurikularrekin musika entzuten baduzu, gomendagarria da:

  • Aparatuaren bolumen maximoaren %60 ez gainditzea.
  • Egunean 60 minutu baino gutxiago erabiltzea.
  • Ahal den guztietan, erabili bolumen-mugatzailea duten aparatuak, maila osasungarriak ez gainditzeko.

_____

(*) Hemen, ‘Kutsadura akustikoa gure hirietan’ azterlana kontsulta dezakezu.

Zarataren aurkako legeak eta ordenantzak: ez dira beti betetzen

Kutsadura akustikoari aurre egiteko, funtsezkoa da norbanakoaren kontzientziazioa, baina ez dira garrantzi gutxiagokoak herritarren kontzientziazioa eta lankidetza, eta "administrazio eskudunen inplikazio irmo eta eraginkorra", Espainiako Akustika Elkarteko idazkaritzak onartu duenez. Hainbat mailatan aldarrikatu dira legeak (nazionala, autonomia-erkidegoak, udalerriak), baina ez dira beti betetzen, izan ere, "toki-administrazioek ez dituzte osorik aplikatzen sor ditzaketen interes-gatazkengatik", SEAko adituen iritziz.

Etiketak:

oído-eu zarata

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak