Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Alga jangarriak, itsasoko barazkiak

Itsas algak oso elikagai elikagarria dira, bitamina eta mineraletan aberatsa, eta, batzuetan, zuntz, burdina eta proteina kopuru handiak dituzte.

Itsasoko alga eta landare kontsumoa duela mende askokoa da, K.a. 600. urteko dokumentuek frogatzen duten bezala. Japonian, adibidez, elikagai horren kontsumoa dietaren %25 da. Elikagai hori, mendebaldeko dietan oso ohikoa ez den arren, Europako gastronomian zabaltzen ari da pixkanaka. Austria edo Alemania bezalako herrialdeek beren produktu tipikoenetako batzuk egiteko erabiltzen dute. Beste batzuetan, hala nola Espainian, elikagai horren kontsumoa hazi egiten da urtetik urtera.

Img ensalada
Irudia: Javier Lastras

Algak funtsezkoak dira europarren dietan. Oso elikagai elikagarria dira, bitamina eta mineraletan aberatsa, eta, adituen arabera, ezaugarri erreduktoreak dituzte. Berezitasun horren ondorioz, elikagai hori funtsezkoa da argaltzeko dietetan. Osagarri bikaina dira, halaber, begetarianoentzat, barietate batzuek zuntz, burdina eta proteina kopuru handiak biltzen baitituzte. Kasu gehienetan, magnesioa, kaltzioa, iodoa eta potasioa bezalako mineraletan aberatsak dira, proteina eta karbohidrato ugari dituzte eta gantz-azido saturatu gutxi.

Askotan denda espezializatuetan erosten dira, baina gero eta gehiago saltzen dira establezimendu askotan. Lehorrak erosten dira eta, beraz, hidratatu egin behar dira kontsumitu aurretik. Hermetikoki itxita egon behar dute, eta erabiltzeko modua arretaz irakurri, egoste-modua eta -denbora aldatu egiten baitira espeziearen arabera. Kapsuletan ere saltzen dira, argaltzeko dietetarako edo dieta mugatuagoa duten pertsonentzat. Kontsumitu aurretik, haien propietateei eta efektuei erreparatu behar zaie.

Alga arruntenak

Nori alga, izen zientifikoa Porphyra umbilikala duena, mundu osoan gehien kontsumitzen den algetako bat da. Tamaina txikikoa eta gorria edo purpura kolorekoa, lehortzean beltz bilakatzen da eta, azkenean, egosten denean kolore berdea hartzen du. A probitamina ugari du, eta birmineralizazioegokia da, ilea edo azazkalak ezin hobeki hazten laguntzeko. Bitaminaz, mineralez eta iodoz aberatsa da, eta horren gabeziak eragindako gaixotasunak prebenitzen ditu, eta egokia da nekea, nekea, gaixoaldiak, azaleko arazoak edo nerbio-sistema indartzeko. Oso zapore leuna du, eta entsaladekin edo saldekin laguntzeko aproposa da.

Hiziki, nori, kombu edo arame alga ohikoenak dira gastronomian

Hiziki alga sarritan jaten da goarnizio gisa eta entsaladetan. Zaporetsuenetako bat da, nahiz eta bere nutrizio-propietateak ez diren besteak bezain bikainak, gainerako algek baino bitamina eta mineral gutxiago baititu. Anemiei aurrea hartzeko egokiak diren burdina eta B multzoko bitaminak ematen ditu. Fosforo, A probitamina eta antioxidatzaile ugari ditu. Ikusmenerako, endekapenezko gaixotasunetarako, oroimena hobetzeko, larruazaleko arazoetarako eta, batez ere, erradiazio ultramoreekiko erresistentzia handitzeko erabiltzea gomendatzen da. Baina badu eragozpen bat: artseniko ez-organiko, metal astun bat izan dezake. Gorputzean metatzen da, eta osasun-arazoak eragin ditzake. Hala ere, alga hori neurriz kontsumitzeak ez du inolako arazorik sortzen.

Kombu alga birmineralizatzeko duen ahalmenagatik eta iodo kopuru handiagatik nabarmentzen da. Digestioak errazten ditu eta flatulentziak murrizten ditu. Zapore nabarmena duen elikagaia da, janaria indartzen duena, eta azido glutamikoan aberatsa, zapore bereizgarria ematen dion aminoazidoan. Gatzaren ordezkoa izan liteke elikagai prozesatuak egiteko, eta hipotesi hori aztertzen ari dira oraindik. Egosita zerbitza daiteke, haragi edo arrainen goarnizio gisa, gisatu, pasta edo arrozetarako osagai gisa, entsaladetako osagarri gisa edo, are, hauts gisa, pizzetan gehitzeko.

Arame alga da bere klasean preziatuenetako bat. Nabarra eta iluna da, eta zaila da manipulatzea. Kaltzio, fosforo, iodo, A, B1 eta B2 bitaminen dosi handiengatik nabarmentzen da. Horiek kontsumitzeak odol-zirkulazioa, hipertentsioa edo bozio-arazoak areagotzen ditu. Zapore gozokoa da, eta mota guztietako sukaldaritza-, landare-, haragi-, arrain- edo pasta-prestaketekin konbinatzen da.

KONPRIMITUETAN EDO ELIKAGAI MODUAN?

Algak oso elikagai osatua dira, eta bitaminak, burdina, iodoa, kaltzioa, fosforoa edo magnesioa, azukre naturalak eta proteinak dituzte. Osagarri ezin hobea dira dieta orekatua egiteko. Hala ere, kontsumitzeko modu ezberdinak daude: konprimituak edo elikagaiekin nahastuak.

  • Alga berdeak: tonu urdinxka du, eta talderik anitzena da. 10.000 espezie baino gehiago daude. Tradizionalena itsas uraza da, eta sukaldean beste edozein barazki-mota bezala erabiltzen da. Talde honetan chlorella eta spirulina espezieak ere nabarmentzen dira. Sukaldean erabiltzen ez diren arren, konprimitu gisa erabiltzen dira osagarri dietetiko gisa.
  • Alga gorriak: kolore gorria dute eta mineral gehiago dituzte, batez ere burdina. Adibidez, alga gozoa, oso preziatua edozein elikagairekin prestatzeko.
  • Alga arreak: marroiak dira eta mota askotakoak. Kelp algak ere esaten zaie, itsas hondoan baso handiak eratzen dituzte eta sukaldean gehien erabiltzen direnak wakame, kombu, arame, espagueti de mar eta hiziki algak dira. Fucus alga ere badago, sukaldaritzan gutxi erabiltzen dena, batez ere osagarri dietetiko gisa hartzen baita.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak