Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Algues comestibles, les verdures de mar

Les algues marines són un aliment molt nutritiu, ric en vitamines i minerals i, en alguns casos, amb altes quantitats de fibra, ferro i proteïnes

El consum d’algues i vegetals marins data de molts segles enrere, com ho demostren els documents que daten de l’any 600 a. de C. En zones com Japó, el consum d’aquest aliment representa el 25% de la dieta. Aquest aliment, encara que no és molt habitual en la dieta occidental, s’obre camí a poc a poc en la gastronomia europea. Països com Àustria o Alemanya ho utilitzen per a l’elaboració d’alguns dels seus productes més típics. En uns altres, com Espanya, el consum d’aquest aliment creix cada any.

Img ensalada
Imatge: Javier Llastres

Les algues comencen a jugar un paper fonamental en la dieta dels europeus. Són un aliment molt nutritiu, ric en vitamines i minerals i, segons els experts, amb propietats reductores, una particularitat que fa d’aquest aliment un bàsic en les dietes d’adelgazamiento. Són també un excel·lent suplement per a les persones vegetarianes, ja que algunes varietats congreguen altes quantitats de fibra, ferro i proteïnes. En la majoria dels casos, són riques en minerals com el magnesi, calci, iode i potassi, abundant en proteïnes i hidrats de carboni i amb un baix contingut en àcids grassos saturats.

Sovint es compren en tendes especialitzades, encara que cada vegada es venen més en una gran varietat d’establiments. S’adquireixen seques i, per tant, és necessari hidratar-les abans del seu consum. Han d’estar tancades de forma hermètica i llegir amb deteniment la seva manera d’ocupació, ja que la forma i el temps de cocció varien segons l’espècie. També es comercialitzen en càpsules com a suplement alimentari per a dietes d’adelgazamiento o per a persones amb una dieta més limitada. Abans de consumir-les, ha de parar-se esment a les seves propietats i efectes.

Les algues més comunes

L’alga nori, el nom científic de la qual és Porphyra umbilicals, és una de les algues més consumides a tot el món. De grandària petita i de color vermell o porpra, es transforma en negra en assecar-se i, al final, aconsegueix un color verd quan es cou. És rica en provitamina A i destaca per un efecte remineralizante, idoni per afavorir un òptim creixement del cabell o les ungles. És rica en vitamines, minerals i iode, la qual cosa prevé malalties provocades pel dèficit d’est, i adequada per al cansament, fatiga, períodes de convalescència, problemes de pell o per enfortir el sistema nerviós. El seu sabor és molt suau i és un perfecte acompanyant d’amanides o brous.

Nori, hiziki, kombu o arame són algunes de les algues més comunes en la gastronomia

L’alga Hiziki es pren amb freqüència com a guarnició i en amanides. És una de les més saboroses, encara que les seves propietats nutricionals no són tan excel·lents com unes altres, ja que la seva composició en vitamines i minerals és alguna cosa inferior a la de la resta d’algues. Aporta quantitats considerables de ferro i vitamines del grup B, adequat per a la prevenció d’anèmies. És rica en fòsfor, provitamina A i antioxidants. El seu ús està recomanat per a la vista, malalties degeneratives, millora de la memòria, problemes de pell i, sobretot, per augmentar la resistència a les radiacions ultraviolades. Però té un inconvenient: el seu possible contingut en arsènic inorgànic, un metall pesat. Com a tal, s’acumula en el cos i pot causar problemes de salut. No obstant això, un consum moderat d’aquesta alga no suposa problema algun.

L’alga kombu és una altra varietat que destaca per la seva poder remineralizante i el seu elevat contingut en iode. Es caracteritza també perquè facilita les digestions i disminueix les flatulències. És un aliment amb un sabor pronunciat, que potencia els aliments amb els quals es cuina, i rica en àcid glutámico, aminoàcid que li dona un sabor característic. Podria ser un substitut de la sal per a l’elaboració d’aliments processats, una hipòtesi encara en fase d’estudi. Es pot servir bullida com a guarnició de carns o peixos, com a ingredient per a guisats, pasta o arròs, per a complement en amanides o, fins i tot, en pols per addicionar en pizzes.

L’alga arame és una de les més preuades dins de la seva classe. És de color marró i fosc i la seva manipulació és delicada. Destaca per elevades dosis de calci, fòsfor, iode, vitamines A, B1 i B2. El seu consum afavoreix la circulació sanguínia, la hipertensió o els problemes de goll. És de sabor dolç i combina amb tota classe de preparacions culinàries, vegetals, carns, peix o pastes.

EN COMPRIMITS O COM A ALIMENT?

Les algues són un aliment molt complet, amb vitamines, minerals com a ferro, iode, calci, fòsfor o magnesi, sucres naturals i proteïnes. Són el complement perfecte per a una dieta equilibrada. No obstant això, hi ha diferents maneres de consumir-les: en comprimits o barrejades amb aliments.

  • Algues verdes: amb un to azulado, també és el grup més divers. Hi ha més de 10.000 espècies diferents. La més tradicional és l’enciam de mar, que s’utilitza en la cuina com qualsevol altre tipus de verdura. En aquest grup també destaquen les espècies chlorella i spirulina que, si ben no s’utilitzen en la cuina, es consumeixen com a suplements dietètics en forma de comprimits.
  • Algues vermelles: destaquen pel seu color vermell i per contenir una major quantitat de minerals, sobretot, ferro. Un exemple és l’alga dulse, molt preuada per cuinar amb tot tipus d’aliments.
  • Algues marrons: són de color marró i hi ha una gran varietat. Es coneixen també com a algues kelp, formen grans boscos en el fons marí i les més utilitzades en la cuina són les algues wakame, kombu, arame, espagueti de mar i hiziki. També figura l’alga fucus, poc utilitzada en elaboracions culinàries, ja que es pren sobretot com a suplement dietètic.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions