Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Algues comestibles, les verdures de mar

Les algues marines són un aliment molt nutritiu, ric en vitamines i minerals i, en alguns casos, amb altes quantitats de fibra, ferro i proteïnes
Per Natàlia Gimferrer Morató 20 de desembre de 2011
Img ensalada algas
Imagen: Javier Lastras

El consum d’algues aliment creix cada any.

Les algues comencen a jugar un paper fonamental en la dieta dels europeus. Són un aliment molt nutritiu, ric en vitamines i minerals i, segons els experts, amb propietats reductores, una particularitat que fa d’aquest aliment un bàsic en arsènic inorgànic, un metall pesat. Com a tal, s’acumula en el cos i pot causar problemes de salut. No obstant això, un consum moderat d’aquesta alga no suposa problema algun.

L’alga kombu és una altra varietat que destaca per la seva poder remineralizante i el seu elevat contingut en iode. Es caracteritza també perquè facilita les digestions i disminueix les flatulències. És un aliment amb un sabor pronunciat, que potencia els aliments amb els quals es cuina, i rica en àcid glutámico, aminoàcid que li dona un sabor característic. Podria ser un substitut de la sal per a l’elaboració d’aliments processats, una hipòtesi encara en fase d’estudi. Es pot servir bullida com a guarnició de carns o peixos, com a ingredient per a guisats, pasta o arròs, per a complement en amanides o, fins i tot, en pols per addicionar en pizzes.

L’alga arame és una de les més preuades dins de la seva classe. És de color marró i fosc i la seva manipulació és delicada. Destaca per elevades dosis de calci, fòsfor, iode, vitamines A, B1 i B2. El seu consum afavoreix la circulació sanguínia, la hipertensió o els problemes de goll. És de sabor dolç i combina amb tota classe de preparacions culinàries, vegetals, carns, peix o pastes.

EN COMPRIMITS O COM A ALIMENT?

Les algues són un aliment molt complet, amb vitamines, minerals com a ferro, iode, calci, fòsfor o magnesi, sucres naturals i proteïnes. Són el complement perfecte per a una dieta equilibrada. No obstant això, hi ha diferents maneres de consumir-les: en comprimits o barrejades amb aliments.

  • Algues verdes: amb un to azulado, també és el grup més divers. Hi ha més de 10.000 espècies diferents. La més tradicional és l’enciam de mar, que s’utilitza en la cuina com qualsevol altre tipus de verdura. En aquest grup també destaquen les espècies chlorella i spirulina que, si ben no s’utilitzen en la cuina, es consumeixen com a suplements dietètics en forma de comprimits.
  • Algues vermelles: destaquen pel seu color vermell i per contenir una major quantitat de minerals, sobretot, ferro. Un exemple és l’alga dulse, molt preuada per cuinar amb tot tipus d’aliments.
  • Algues marrons: són de color marró i hi ha una gran varietat. Es coneixen també com a algues kelp, formen grans boscos en el fons marí i les més utilitzades en la cuina són les algues wakame, kombu, arame, espagueti de mar i hiziki. També figura l’alga fucus, poc utilitzada en elaboracions culinàries, ja que es pren sobretot com a suplement dietètic.