Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les algues com a aliments terapèutics

La selecció d'algues per a un consum regular ha de basar-se en una composició nutritiva que s'ajusti a les necessitats específiques de qui les vagi a consumir

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 08deJuliolde2010
Img rollo sushi Imatge: Andrew Magill

La selecció adequada d’algues, un consum regular i en la seva justa mesura, alcaliniza la sang, reforça el sistema de defenses i pot interessar per les seves qualitats hipocolesterolemiantes, hipoglucemiantes i reguladores de la funcionalitat intestinal, en corregir el restrenyiment o la diarrea. Al mateix temps, per les seves propietats físic-químiques, alguns dels compostos salutíferos converteixen a les verdures del mar en aliments útils per a la confecció de diversitat de plats, des de gelatines fins a sopes, amanides, postres i gelats. Les algues donen consistència a les receptes, a més de reforçar el gust i fer-les més nutritives.

Aliments terapèutics

La majoria d’estudis que han detallat la composició nutricional i mineral de les algues, així com els seus efectes salutíferos, procedeixen d’institucions i centres de recerca japonesos. No en va, la llarga línia costanera que delimita l’illa ha permès als cuiners nipons ser pioners en el desenvolupament del potencial culinari de les algues i als científics, donar a conèixer les seves propietats nutricionals i el seu vincle amb la prevenció i tractament de malalties.

L’Informe anual de l’Enquesta Nacional de Nutrició a Japó dels anys 89-90 va alertar de l’increment de l’osteoporosis.
entre la gent gran en el context d’una ingesta dietètica baixa de calci. El Govern va establir en les noves guies dietètiques la recomanació d’ingerir aliments rics en calci, com els peixos petits dels quals es menja l’espina, i algues, com a ajuda inestimable en la prevenció d’aquesta malaltia derivada de la deficiència mineral.

L’estudi universal de les algues no es limita a avaluar el seu concentrat de minerals. En el més recent anàlisi epidemiològica d’hàbits alimentaris de la població nipona realitzat per diferents departaments de salut pública d’universitats i institucions sanitàries japoneses, els autors van arribar a la conclusió que la ingesta de llegums, entre les quals destaquen la soia, verdures i algues, aliments usuals de la dieta tradicional nipona, es va associar de manera inversa amb la concentració total de colesterol plasmàtic. Per això, cada vegada més recerques se centren a definir amb el màxim detall les propietats beneficioses dels diferents tipus d’algues, entre elles, la seva potencial protecció cardiovascular.

S’avaluen les propietats nutricionals de les algues i el seu paper potencial en la salut cardiovascular

En 2009, un grup d’investigadors del Departament de Nutrició i Bromatologia de la Universitat Complutense de Madrid, liderat per Aranzazu Bocanegra, va revisar l’evidència científica de les propietats nutricionals de les algues, així com el seu paper en la salut del cor. La revisió conclou amb algunes observacions sobre el perill de l’ús indegut de complements dietètics a força d’algues, pel risc d’una ingesta superior d’oligoelementos com el iode , encara que aquesta observació no respon a l’ús regular que es pugui fer de les algues en la cuina. A més, els autors reflexionen sobre una dada rellevant. Les propietats de les algues són molt depenents de la seva composició individual, de la zona on creixin o es conreïn, i qualsevol generalització sobre aquest tema pot resultar enganyosa i inadequada des del punt de vista científic. Aquestes diferències també s’aprecien amb els sentits. L’alga kombu natural d’Europa té, en general, una textura més ferma i un sabor més fort a causa de la seva major riquesa de minerals que la kombu japonesa, de textura suau i sabor més benvolgut pel seu dulzor. La diferent composició de les aigües oceàniques dona lloc a diferències entre algues segons la seva procedència, però no necessàriament són millors uneixis o unes altres.

Nutrients a la carta
Les principals propietats de les verdures del mar se centren en la seva alta concentració i biodisponibilidad de minerals, en particular el iode, el calci i el ferro. A més, es poden considerar una apreciable font dietètica de fibra i de fitoquímicos amb propietats antioxidants i/o protectores cardiovasculars, com el fucosterol i la fucoxantina.
No obstant això, la diferència nutricional entre les unes i les altres és substancial. Per això, en emprar les algues amb finalitats terapèutiques, cal conèixer amb seguretat la composició i les particularitats nutritives de les unes i les altres.

Les algues més riques en:

    • Proteïnes: nori, dulse, wakame, arame.
    • Calci: iziki, wakame, arame, kombu.
    • Ferro: dulse.
    • Iode: kombu, arame, dolç.
    • Fibra: kombu i algues vermelles (nori, dulse, carrageen o molsa d’Irlanda).
    • Vitamina A: nori.

    La ingesta regular d’algues es reservarà a moments vitals puntuals; quan els requeriments nutricionals augmenten com pot ser l’embaràs, la lactància, o circumstàncies de salut concretes que requereixen una major aportació de minerals (iode, calci, ferro), vitamines (B12, A), fibra o proteïnes.

    DEPURATIVAS I REGULADORES

    Img sashimi1 art7


    L’abundància en minerals i oligoelementos de les algues causa un efecte alcalinizante de la sang i els líquids corporals, que ajuda al propi organisme a compensar l’excés d’àcids generats per l’alimentació o pel ritme de vida, la qual cosa reforça el seu gran poder depurativo. Aquestes qualitats les fan útils i eficaces per eliminar l’excés de mucosidad que generen algunes persones i per netejar de toxines i deixalles la sang després de dies d’excessos o de seguir una alimentació poc natural.

    Són aliments amb efecte alcalinizante i depurativo de l’organisme

    D’altra banda, la riquesa en fibra d’aquests vegetals marins explica que es puguin considerar aliments reguladors de la funció intestinal. Es deu a l’abundància de diferents polisacàrids no digeribles (fibres), com els alginatos en les algues marrons, carragenanos i agar-agar en les vermelles, fucoidanos en les marrons, xilanos en les vermelles i en les verdes, ulvanos en les verdes, etc. Quan es consumeixen algues de forma regular, aquests compostos arriben intactes a l’intestí i són fermentats pels bacteris que allí habiten, amb els consegüents beneficis fisiològics associats a la fibra, segons sigui soluble o insoluble, com la seva participació en la selecció de la flora intestinal, reforç de les defenses, efecte hipocolesterolemiante i hipoglucemiante.

    /imgs/2010/07/taula-algues.jpg

    INICIACIÓ CULINÀRIA AMB ALGUES

    El valor de les algues en la cuina afavoreix que cada vegada més persones recorrin a elles com a reforç nutritiu diari o per donar un toc especial de dulzor, sabor mineral o textura a múltiples receptes.

    És fàcil i ràpid gelatinitzar postres de fruites o verdures amb agar-agar, com una saborosa i refrescant macedònia de fruites, gelatina de figues fresques o de taronja. Per les seves propietats físic-químiques, les algues són avantatjoses per al cuinat de diversitat de plats, des de sopes i cremes a arròs, llegums, pasta, rollitos de nori farcits d’arròs, amanides, postres i gelats.

    RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions